نگاه امام خمینی (ره) به زن از ابتدا نگاه واقع بینانه و نگاه یک مرد مقتدر بود/ حضور زن در صحنه انقلاب، حضور خانواده است.


ساعت: 16:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807423

کریمی استاد دانشگاه امام علی (ع) اصفهان با اشاره به دوران کودکی امام خمینی (ره)، شهادت پدر و تربیت مادر و عمه بزرگوارشان، گفت: از ابتدا در آموزش و پرورش دارم; او زنان را ضعیف نمی‌داند، این نکته بسیار مهمی است که خود زنان در این مسیر نقش بسیار مهمی دارند. لذا نگاه امام به زن به عنوان یک فرد قوی باعث شد تا این قشر از جامعه در جریان انقلاب حرکت کنند و به آنها اعتماد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ به مناسبت دهه مبارک فجر بر آن شدیم تا به نقش بی بدیل زنان در سالهای قبل و بعد از انقلاب توجه کنیم. از این رو با گلم علی کریمی از فرصت استفاده کرد; استاد و استاد دانشگاه امام علی (ع) که در حوزه پژوهش زنان تلاش های قابل تحسینی انجام داده است. ما همچین صحبتی داشتیم


نظر امام خمینی در مورد زنان چه بود؟

از ابتدای نهضت اسلامی در سال 1342 تا به امروز، یکی از مهمترین لحظاتی که فکر می کنم کمتر دیده می شود و نادیده گرفته می شود این است که چرا علمای قبل از امام در تشکیل حکومت و جمهوری اسلامی ناکام مانده اند و اینکه چگونه من خمینی (ره) را محقق کردند. زحمات این بزرگواران، یکی از دلایل مهم این است که من خمینی (ره) را دارم؛ به زن به چشم ضعیف یعنی موجود ضعیف نگاه نکنید؛ نگاه امام به زن نگاه ایشان به موجودی قوی با توانایی های فراوان بود. زیرا ما دو دلیل بسیار مهم برای تکمیل همدیگر می یابیم: یکی دیدگاه امام نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب کبری(س) نظر دیگری است که امام نسبت به این دو بزرگوار وجود دارد. نگاه متفاوت، یعنی نگاه بسیار عمیق و واقع بینانه و نقش بی بدیل حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) در حفظ دین، قوام دین و تداوم. امام توحید را خوب می فهمید. البته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب کبری سلام الله علیها انسان کاملی هستند. خوب، امام یکی از دلایل مهمی است که ایشان نسبت به زنان بزرگی چون حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری(س) برخورد بسیار عمیق، واقع بینانه و همه جانبه دارند، اما دلیل دیگر این است که چون چشمان امام باز شد چون پدرشان شهید بود و سرپرست آنها مادرشان بود؟ حتی زنان اطراف امام و خواهران امام و آن خانمی که قابله امام بود بسیار مشکوک بودند و امام از اول تحصیلکرده بود; او زنان را ضعیف نمی‌داند، یک نکته بسیار مهم این است که خود زنان در این مسیر نقش بسیار مهمی دارند، یعنی قدرت و قدرت خود را نشان دهند. و این دو دلیل که مکمل یکدیگرند مانند مادر امام خمینی است; آنها در مکتب فاطمه زهرا سلام الله علیها تربیت شدند و این بزرگوار را الگوی خود قرار دادند.


c714e79b 5084 42a2 af91 ae3ae9d11e57 خبر خاکستری


* نقش زنان در دوران انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

در اینجا باید به نکته مهم دیگری اشاره کنم. وقتی به نقش مردان مبارز و انقلابی نگاه می‌کنید، آنها نقش اصلی را دارند، اما وقتی به زنان نگاه می‌کنیم، هم خودمان و هم خانواده‌مان را در نظر می‌گیریم. وقتی یک زن وارد عرصه انقلاب شد، مثلاً همسر شهید نواب صفوی، همسر شهید اندرسگو، همسر حضرت آقا، همسر شهید بهشتی; این بزرگواران اگرچه خود از چهره های انقلابی و مبارز بودند، اما در عرصه انقلاب نیز از همسران خود حمایت می کردند. بنابراین دیدگاه امام رضوان الله تعالی علیه از همان ابتدا نگاهی واقع بینانه و نگاه یک انسان مقتدر بود. در اینجا در داخل پرانتز به این شبهه اشاره می کنم که برخی از افرادی که با امام دشمنی می کنند گاهی اوقات تحریک می کنند و می توانند بر ذهن جوانان تأثیر بگذارند. «برخی می گویند که آقا امام با آوردن زنان به صحنه انقلاب توانسته اند انقلاب را خاتمه دهند و دفاع مقدس را به پیروزی برسانند و این بار امتداد پیدا کرده اند، اما در مورد تشکل های ایالتی و استانی با حق زنان، این امر موجب شده است که انقلاب اسلامی تمام شود و دفاع مقدس به پیروزی برسد. برای رای دادن مخالفت کرد که آیا امام بعدا نظرشان عوض می شود و آیا این دوگانگی است؟ تغییری در امام ایجاد نشد، چون عرض کردم امام از همان کودکی این عظمت و قدرت یک مؤمن مسلمان انقلابی را شکل داده بود و آنچه در بحث انجمن های ایالتی ولایی است. رژیم پهلوی قصد داشت قانون اساسی را تغییر دهد زیرا قانون اساسی مشروطه حداقلی بود که علما بر شاه کنترل داشتند و شاه دائماً در صدد زیر پا گذاشتن آن و زیر پا گذاشتن فرمان حکومتی بود. بعداً امام خمینی(ره) متوجه این موضوع شدند و از این طرف جبهه مؤمنان جبهه انقلاب، جریان انقلابی، جریان توحیدی تلاش می کند قانون را به نفع شاه خائن تغییر ندهد. خب در اینجا دو موضوع وجود دارد، یکی اینکه خانم ها در این موضوع دقت بیشتری داشته باشند و سعی کنند زن را در سطح اسلام تبیین کنند و نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که از طرف دیگر اگر موفق شده اند، جبهه انقلاب اسلامی موفقیت‌های زیادی دارد، مثلاً اگر با تلاش دشمن، جمعیت زنان بی حجاب افزایش یابد. یقیناً جمعیت زنان موحد در کشور بسیار بیشتر شده است. در مجموع کار رژیم پهلوی تظاهر بود و امام با این تظاهر مخالفت کرد; پس همه بدانند که امام مخالف حق رای زن نبودند و اتفاقا خود امام هم بر این حق رای به معنای واقعی کلمه هم حق رای و هم انتخاب شدن برای زنان تاکید می کنند. اما زمانی می دانستند که رژیم می خواهد وانمود کند که این ضرر اسلام است و چه اهداف شومی در سر دارد.


* نظر شما درباره تبیین نقش زنان ایرانی در تحقق اهداف انقلاب چیست؟

اجازه بدهید به طور خاص یک دوره را مورد بحث قرار دهم و این بحث دوران دفاع مقدس است که بخشی درخشان و منحصر به فرد از تاریخ ایران است و دوران کنونی را در بحث ظهور و شکل گیری انقلاب مطرح کردم. ; امام به زنان اعتقاد داشتند و بسیاری از اهداف امام در انقلاب در بحث تبیین اهداف عصر روشنگری توسط زنان محقق شد، از همه نوع دشمنان، جنگ ما آمد، در واقع با جنگ احزاب مواجه شدیم و امام خمینی(ره) تشویق کردند. زنان و اکنون در جبهه نقشی ضروری در جبهه ایفا کردند. با ورود زنان به عرصه دفاع مقدس در حمایت از جنگ کارهای زیادی انجام شده است. مردان زیادی وارد عرصه حراست مقدس شده اند و این یعنی امام این کار را به شما واگذار کرده است و زنان نیز بسیار پیروزمندانه و سفیدپوش از این عرصه خارج شده اند. در مجموع می توان به این نکته اشاره کرد که زنان تاکنون در تمامی عرصه های علمی و ورزشی به مقام های بالایی رسیده اند و حتی در عرصه جهاد تبیینی و جهاد روشنگری که حضرت زهرا(س) یک قهرمان محسوب می شد، بانوان ما حضور داشتند. و پیامبر را الگو قرار دادند. امروز باید به این نکته مهم اشاره کنیم که فرزندآوری و تربیت انسان صالح را نباید در زمره زندگی زنان اسلامی قرار داد. خیلی مهم است؛ بنابراین در این عصر زنان ضمن حضور جدی و فعال در عرصه علم، فناوری و ورزش با رعایت حجاب اسلامی نیاز دارند تا سطح انقلاب را به جهانیان نشان دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید