حضور در اجلاس بریکس فرصتی برای ارائه ظرفیت ایران است/ نگاه دولت سیزدهم واقع بینانه و مبتنی بر روابط برنده با همسایگان است.


ساعت: 19:02
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878514

جاری گفت: با توجه به کشورهای بزرگ و صنعتی بریکس، حضور ایران در این اجلاس باعث می شود ظرفیت ما بیشتر شناخته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد جاری، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص رویکرد متفاوت دولت سیزدهم به سیاست خارجی گفت: سیاست دولت سیزدهم یک سیاست شرق شناسانه بر اساس تجربه عقلانی است که پیش از خود داشتیم به ویژه در سال های گذشته که سیاست دولت قبل مبتنی بر غرب زدگی و تجربه بود. برای ملت ما کاملا روشن شد که نمی توان به غرب اعتماد کرد و غرب دشمن ماست.

وی افزود: تجربه صد سال اخیر نشان داده است که روابط ما با غرب به دلیل تفکر سلطه گری آنها در گرگ و میش است و هرگز حاضر نیستند با کسی رابطه برنده داشته باشند. در دولت قبل 8 سال پیش در بالاترین سطح بود، «ما با غرب رابطه داشتیم اما در نهایت نتیجه را دیدم، بنابراین ادامه چنین سیاستی اشتباه است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم ضمن ادامه مذاکرات با غرب، سیاست خارجی خود را به شرق‌شناسی معطوف کرد که منطقی بود، زیرا در وهله اول روابط ما با چین تجربه موفقی بود و آنها استعمارگر و استثمارگر نبودند و تمامیت ارضی کشور جنگ و نظامی گری را زیر سوال بردند و هرگز در برابر شعارهای انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های ما موضع منفی نگرفتند.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی با اشاره به همکاری های اقتصادی ایران و چین افزود: از نظر اقتصادی پیش بینی می شود که چین در سال های آینده در جایگاه اول جهان و در عین حال چین در مواضع سیاسی قرار گیرد. آنها در مورد آمریکایی ها با ما نظر دارند، بنابراین طبیعی است که نگاه ما به شرق مورد استقبال آنها قرار گیرد.

چینی‌ها مشتاق همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی هستند، زیرا پتانسیل‌های اقتصادی ایران بسیار بالاست، از جمله اینکه قلب جاده ابریشم که چین به دنبال احیای آن است، از ایران می‌گذرد و ایران بیشترین میزان را دارد. راهش این است که چینی ها به اروپا صادرات داشته باشند تا چینی ها توانایی های ما را به خوبی بشناسند، از طرفی ما توانایی های چین را به خوبی می شناسیم و می دانیم که از طریق روابط با چین می توانیم هم تحریم ها را خنثی کنیم و هم به نیازهای اقتصادی پاسخ دهیم. در زمینه صنعتی پیشرفته و مهمتر از آن، دیدگاه های زیادی در بحث های سیاسی داریم که به ما کمک می کند اقتدار خود را حفظ کنیم و قدرت خود را افزایش دهیم.

وی در خصوص همکاری ایران با روسیه نیز گفت: روس ها مانند چینی ها در تلاش هستند تا در مسائل راهبردی بیشتر با ایران همکاری کنند زیرا نگاه دولت سیزدهم بر خلاف روحانی، واقع بینانه و مبتنی بر برنده شدن روابط با همسایگان است. دولتی که روس ها و چینی ها را نادیده گرفتند اما در دولت آقای رئیسی به دلیل اعتماد به نظر دولت سیزدهم بلافاصله ایران را به عضویت شانگهای درآوردند، بنابراین طبیعی است که ایران را وارد مسائل اقتصادی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: هم بازار مصرف ما مورد توجه است و هم نفت ایران که محصولی پایدار است و چینی ها به نفت پایدار نیاز دارند و از طرفی ما به فناوری آنها نیاز داریم، بنابراین از هر زاویه ای به منافع آن نگاه می کنیم. ” بین ایران و چین نقطه مشترکی وجود دارد و در این شرایط تلاش می کنند ایران را وارد بریکس کنند.

یاری با تاکید بر لزوم بهره‌گیری ایران از پیمان‌های اقتصادی مانند برجام، افزود: اگر بیشتر تلاش کنیم می‌توانیم عضو این پیمان‌های بزرگ شویم و چینی‌ها این ظرفیت را در ما ببینند، بنابراین این یک فرصت طلایی است. ما و چینی ها».

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هرگز مانند ماه‌های اخیر وارد جنگ روانی و رسانه‌ای با چینی‌ها نشده‌اند و انتظار می‌رود این رویارویی به تنش‌های نظامی محدود منجر شود، بنابراین طبیعی است که این فرصت طلایی برای ما ایجاد کند. “، او گفت. او معتقد است که باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد و چینی ها به شدت از طرح ایران برای اخراج آمریکایی ها از خاورمیانه استقبال می کنند.

یاری با اشاره به دعوت برای حضور چین و ایران در اجلاس بریکس گفت: با توجه به کشورهای بزرگ و صنعتی که عضو برجام هستند، حضور ما در این اجلاس ظرفیت ما را آشکار می کند و در حالی که چین نیز از آهسته حمایت می کند. ما می توانیم ظرفیت های صادراتی و توان فنی و مهندسی خود را به کشورهای عضو این معاهده ارائه کنیم و در صورت عملکرد خوب و با دیپلماسی قوی می توانیم در عرصه اقتصادی این کشورها نقش آفرینی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید