در سیاست خارجی به بن‌بست رسیده‌ایم/ گرفتار تابوهای مذاکره نکردن با آمریکا و تظاهر به رهبر فرهنگی کل جهان هستیم/ باید از آسمان به زمین بیاییم و دید واقع بینانه داشته باشیم/

در سیاست خارجی به بن‌بست رسیده‌ایم/ گرفتار تابوهای مذاکره نکردن با آمریکا و تظاهر به رهبر فرهنگی کل جهان هستیم/ باید از آسمان به زمین بیاییم و دید واقع بینانه داشته باشیم/

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس می گوید سیاست خارجی ما تحت تاثیر تابوهای مختلف است. از جمله تابوی مذاکره نکردن با آمریکا، تابو ادعای رهبری فرهنگی کل جهان و غیره. برخی نهادهای خارج از کشور مسئول مسلمان‌کردن مردم در دنیا هستند و اکنون برخی معتقدند حجاب باید در آمریکا و اروپا ترویج شود. در حالی که در مسائل اساسی کشور با شکست مواجه هستند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره تصمیم برای خروج از بن بست سیاست خارجی به Enchant گفت: معتقدم سازوکار سیاست خارجی ساختار قانونی دارد و آن بازگشت به سند چشم انداز 20 ساله است. در این سند دولت موظف است به گونه ای عمل کند که در افق 1404 ایران به قدرت یک منطقه در ابعاد مختلف تبدیل شود. بالاخره یک شرط وجود دارد. با تعامل سازنده با جهان می توان به اهداف این سند دست یافت. بنابراین مکانیسم خروج از بن بست سیاست خارجی بازگشت به این تصمیم و اجرای آن است.

فلاحت پیشه ادامه داد: متأسفانه در طول بیست سال گذشته این تصمیم نه تنها به خوبی اجرا نشده، بلکه در بسیاری از موارد دقیقا برعکس عمل شده است. من فکر می کنم کسانی که این سند را توضیح دادند. تعامل سازنده با جهان بر اساس الگوی صلح چین در دهه 1960 در نظر گرفته شده است. اما به خوبی چینی ها کار نمی کند. بر اساس این مدل، هر چه منافع ملی کشور اقتضا کند، باید بر اساس آن عمل شود. به‌ویژه در حوزه‌های منافع مشترک باید از حوزه‌های چالش‌های سیاسی و ایدئولوژیک فاصله گرفت، اما این کار انجام نشده و نتیجه این است که ما در یک بن‌بست سیاست خارجی هستیم و هیچ کشوری به اندازه ایران بهای تنش را پرداخت نکرده است. وقتی در سیاست خارجی تنش وجود دارد، در داخل هم تنش شکل می گیرد.

وی افزود: متاسفانه در ایران دلیل شکست قوانین توسعه این است که قوانین فوق نمی تواند تابوشکنی کند.سیاست خارجی ما گرفتار تابوهای مختلفی است. از جمله تابوی مذاکره نکردن با آمریکا، تابو ادعای رهبری فرهنگی کل جهان و غیره که همه بخشی از این مشکل هستند. به عنوان مثال برخی سازمان های خارج از کشور مدعی هستند که مسئول مسلمان سازی مردم در سراسر جهان هستند و حتی اکنون نیز برخی معتقدند که حجاب باید در آمریکا و اروپا ترویج شود. در حالی که در مسائل اساسی کشور با شکست مواجه هستند. در سیاست خارجی باید از آسمان به زمین بیاید و نگاه واقع بینانه در سیاست خارجی حاکم باشد. بالاخره باید به سلسله تابوها پایان داد.

نماینده سابق مجلس درباره برجام گفت: ایران همه طرف‌های برجام را خودش ساخت و منابع برجام فدای منافع واسطه‌ها شد. زمانی روسیه منافع ایران را فدای برجام به نفع سیاست های اوکراین کرد و اکنون اتحادیه اروپا در برابر مذاکرات و تفاهم ایران و آمریکا موضع گیری می کند. در صورتی که اگر ایران از ابتدا مستقیماً با آمریکا صحبت می کرد، این واسطه ها ایجاد نمی شد تا هر کدام به نحوی منتفع شوند و چین نیز از امتیازات وحشتناک نفتی بهره مند شود. بنابراین سیاست خارجی مستلزم واقع گرایی است. تخصصی شدن سیاست خارجی موضوع مهمی است که جدی گرفته نمی شود. هیچ کشوری مانند ما مواضع متفاوتی در سیاست خارجی ندارد.

فلاحت پیشه درباره استفاده از تحریم ها در شرایط فعلی و مقاومت در برابر تغییر شرایط در سیاست خارجی گفت: موضوع سوء استفاده از تحریم ها برای اهداف سیاست خارجی است. برخی افراد تحریم ها را پوشش داده اند و علیرغم اینکه خود دستفروش تحریم هستند، با پوشش یکسری مسائل و سیاست خارجی سود می برند. به عنوان مثال بسیاری از فرصت های تجاری و اقتصادی که می توانست در اختیار مردم ایران قرار گیرد در اختیار تجار تحریم قرار گرفت. کسانی که سودشان ادامه تنش است. تضاد منافع در نظام خارجی باید برطرف شود و کثیف ترین تضاد بین سودجویان تحریم و منافع مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید