ضعف کردستان در صنعت تبدیل، توان رقابتی فعالان کشاورزی را از بین برد/دسترسی که به اشتغال ختم نمی شود!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، استان کردستان در غرب کشور قطب تولید محصولات کشاورزی کشور است و با استقرار صنایع تبدیلی و تبدیلی در این بخش می توان از خام فروشی محصولات جلوگیری کرد و ارزش افزوده ایجاد کرد.

کردستان سالانه سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند و علاوه بر گندم، بیش از دو میلیون تن محصولات کشاورزی فرآوری شده در این استان وجود دارد.

تنها واحد فرآوری در استان کردستان در دهگلان واقع شده است که سالانه با خرید 50 هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان محصولات فرآوری شده تولید می کند.

راه اندازی صنایع تبدیلی و تبدیلی مناسب در کنار محصولات باغی و زراعی استان می تواند نقش بسزایی در رونق اشتغال و تولید داشته باشد.


90d33fa8 4fb0 4693 9b45 05c6294c3a72 خبر خاکستری


داستان غم انگیز باغداران انگور در غرب کشور

استان کردستان به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی، آب فراوان، آب و هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمی پرتلاش، یکی از استان های مطرح در زمینه کشاورزی و باغداری است.

کردستان پس از استان فارس دومین تولیدکننده انگور خشک در کشور است.

یکی از محصولات باغی این استان که شهرت خاصی دارد انگور است که خاستگاه حدود 50 گونه انگور در این استان حاصلخیز ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش رونق اقتصادی بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار دارد که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

کمبود ظرفیت تولید برای فرآوری و پایین بودن قیمت خرید این محصول از دغدغه های مهم مالکان تاکستان های استان کردستان است.

بر اساس آمارهای موجود، بیش از 13 هزار خانوار کرد در باغات این منطقه کار می کنند که با تولید هزار تن، عنوان قطب دوم انگور کشور در کردستان را به خود اختصاص داده اند. حدود یک سوم این تولید به خارج از کشور صادر و مابقی روانه بازار داخلی می شود.

کردستان با متوسط ​​عملکرد 4 تا 6 تن در هکتار یکی از استان های مستعد توسعه باغات بارانی به ویژه انگور است و بیشترین سطح زیرکشت این محصول در شهرستان های مریوان، بانه، کامیاران و کامیاران است. سروآباد.


b2ad062e 4e33 4a3d 8d70 8c1f399c7c23 خبر خاکستری


ایجاد صنایع تبدیلی انگور باعث ایجاد اشتغال پایدار می شود

یکی از کشاورزان کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ایجاد صنعت تبدیل انگور برای تولید کشمش، شیره و سایر محصولات می تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی در منطقه و افزایش درآمد باغداران و در نهایت ایجاد انگیزه در آنها شود. به آرامی

وی با بیان اینکه بازار انگور کردستان مانند سایر محصولات باغی در دست دلالان است، افزود: ثبات قیمتی در بازار وجود ندارد.

این باغدار کُرد که بیش از 30 تن انگور در تاکستان 1.5 هکتاری خود تولید و برداشت می کند، گفت: بسیاری از باغداران برای برداشت در این فصل به پول نیاز دارند و دلالان از این فرصت استفاده می کنند تا محصول را گران بفروشند. . پایین را نقد می خرند.


b6c9abb5 44ad 4dac 82d5 5a766b3742dd خبر خاکستری


صنایع تبدیلی آزاد برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی در کردستان

کردستان یکی از استان های مستعد برای توسعه گیاهان دارویی است که با ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی منطقه ایفا می کند.

استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است، بیش از 2200 گونه گیاهی در نقاط مختلف کردستان می روید که از این تعداد حدود 100 گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

یکی از مزیت های کاشت گیاهان دارویی نسبت به گاوصندوق و سبزیجات، هزینه بیشتر و آفات کمتر، تقاضای آب کمتر و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است که به دلیل مزیت آن، کشاورزان کردستانی به کشت گیاهان دارویی روی می آورند. این روزها.

یکی از اعضای انجمن علمی گیاهان دارویی در گفت و گو با کُردتودی گفت: شهرستان بیجار از نظر پتانسیل و استعداد گیاهان دارویی به دلیل ارتفاع از سطح دریا و به دلیل اینکه پس از جنگ جهانی دوم امروز پر رنگ تر از سایر نقاط کشور است. زمین ها آسیب رادیواکتیو ندیده اند شما طبیعتی بکر و دست نخورده دارید.

وی افزود: طبیعت بیجار دارای 800 گونه گیاه دارویی است که 220 گونه آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر است که از این 220 گونه، هفت گونه آن در هیچ جای ایران شناخته نشده و به گیاه گزارش نشده است. مرکز تحقیقات.

علیرضا پیران با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی در بیجار اقدام به کاشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت صنعتی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط احشام و مردم خسارات زیادی به بدنه این صنعت وارد کرده است و به دلیل محدودیت منابع آبی و گاوهای زیاد. در بیدجار بیشتر زمین های کشاورزی با علوفه برای تامین غذای دام ها کشت می شود.

وی گفت: اما بهتر است کارکنان ما به این نکته توجه داشته باشند که گیاهان دارویی در بیجار می تواند مهمترین زمینه اشتغال جوانان باشد که این امر نیازمند برنامه ریزی آنهاست.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان بیجار از وسعت قابل توجهی در زمینه کشت گیاهان دارویی برخوردار است، افراد جویای کار می توانند در سه بخش تولید، فرآوری و توزیع گیاهان دارویی فعالیت کنند.


b7dab9a8 9740 4629 b015 169959fc7b75 خبر خاکستری


طلای سرخ کردستان صنایع تبدیلی ندارد!

در حالی که اولین ماه از فصل زیبای بهار را می گذرانیم با رنگ قرمز زیبای خود در بازار میوه فروشان طلای سرخ ظاهر می شود که در عرض 5 روز اولین تولد خود را در استان کردستان به نمایش می گذارد و امروز یکی از بیشترین تولدهاست. استان های مهم در کشت.قلب این میوه رنگین است.

ماندگاری کوتاه و فصل برداشت 45 روزه این محصول یکی از دلایل اصلی سهم بیشتر آن از طراوت در بازار است و همین مشکل باعث شده کمتر کسی جرات سرمایه گذاری در بحث فرآوری توت فرنگی را در این محصول داشته باشد. استان

حمزه کامران از پرورش دهندگان توت فرنگی روستای شیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در فصل برداشت با مشکلات زیادی مواجه هستیم و فروش محصول با قیمت بسیار ناچیز تمام درد و غم کشاورز است.

وی ادامه می دهد: توت فرنگی کردستان بهترین شرایط را برای صادرات به سایر نقاط کشور و حتی جهان دارد، اما بسیاری از کشاورزان از این فرصت محروم هستند و مجبورند محصول خود را کنار جاده ببرند و به مسافران بفروشند، اما این فروش شامل سهم کمی از برداشت است.

وی بابیان اینکه چند سالی است که کارکنان قول احداث بزرگترین کارخانه فرآوری میوه کشور را در شهرستان مریوان داده اند، بیان کرد: شرایط نگهداری توت فرنگی سخت است و بسیاری از توت فرنگی کاران هر روز بخشی از منابع خود را از دست می دهند. سال

برخی سرمایه گذاران معتقدند ماندگاری کوتاه و فصل برداشت 45 روزه برای آنها مقرون به صرفه نیست و تمرکز یکجانبه کارخانه ها بر توت فرنگی توجیه اقتصادی ندارد.

گفتنی است هیچ کارخانه و صنعت تبدیل و بسته بندی در کردستان محصول توت فرنگی محسوب نمی شود و بیشتر این محصول به صورت تازه عرضه می شود و قسمت کمی از آن به مربا، شربت و … تبدیل می شود. در خانه.

این موضوع نیز هر ساله کشاورزان را از مزایای محصولات خود محروم می کند. زیرا بالاخره یک هفته فرصت دارند تا محصول خود را بفروشند و در صورت تاخیر حتی دلالان نیز توت فرنگی آنها را نمی خرند.


62 درصد توت فرنگی کشور متعلق به کردستان است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت توت فرنگی از چند روز پیش در استان آغاز شد و پیش بینی می شود امسال 65 هزار تن توت فرنگی در استان برداشت شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کردستان بزرگترین تولید کننده این محصول در کشور است، افزود: در حال حاضر تولید توت فرنگی کشور 96 هزار تن است که 62 درصد و نیم آن مربوط به استان است.

وی با بیان اینکه 13 هزار خانوار در تولید توت فرنگی در کردستان فعالیت دارند، گفت: 95 درصد توت فرنگی در کردستان گلخانه ای نیست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: فصل برداشت توت فرنگی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود و ارقام اصلی تولیدی در استان پاروس ارقام کردستان، کوین الیزا و وینتانا هستند.

حاجی میرزایی گفت: با تفاهم نامه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه کردستان در حال توسعه کمی و کیفی این محصول در کردستان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید