اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در ترغیب کشاورزان به تغییر محصول بسیار موثر بوده است/ لزوم اجرای الگوی کشت با توجه به مزیت های کشور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به موفقیت دولت در افزایش میزان خرید تضمینی گندم گفت: شرایط بارندگی در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشت اما در سال گذشته مجموع خرید تضمینی حدود 4 میلیون بود. 200 هزار تن اما امسال 7 میلیون و 500 هزار تن دریافت شد که افزایش بیش از 60 درصدی در مقدار خریداری شده را نشان می دهد.

وی افزود: این میزان گندم در سال گذشته عملا در کشور تولید شد اما کشاورزان محصول خود را به دولت نفروختند و این گندم به سیلو نرسید و به نظر می رسد سیاست اصلاح نرخ خرید تضمینی باشد. گندم پارسال که از 7 هزار تومان به 11 هزار و 500 تومان رسید، با موفقیت رسید.

نظری اذعان داشت: برای سال آینده قیمت خرید تضمینی گندم در هر کیلوگرم 13 هزار تومان اعلام شد و این رقم می تواند با تشویق کشاورزان به فروش گندم به دولت، خرید این محصول را افزایش دهد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: یکی از عوامل موثر برای رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در سال جاری، قیمت گذاری متناسب با هزینه ها و در نظر گرفتن سود متعارف است که این موضوع نیز تاثیرگذار خواهد بود. سایر محصولات استراتژیک از جمله دانه های روغنی حداقل آنچه در داخل کشور تولید می شود باید به دولت فروخته شود.

وی بیان کرد: گام بعدی که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قول دادند این است که برای سال کشاورزی آینده عملاً اجرای الگوی کشت در کشور را دنبال کنند، هرچند این وظیفه مهم برنامه ششم توسعه است، اما متأسفانه هیچ اقدام مؤثری در مورد این طرح صورت نگرفت و این اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم خمین گفت: سیاست های اعمال شده در بحث تعرفه و عوارض صادراتی آبزیان با توجه به مزیت های کشور که با کمبود منابع آبی و نور مواجه هستیم در جهت دهی به کشت محصولات مورد نیاز کشور موثر خواهد بود. بارش باران.”

نظری خاطرنشان کرد: کشور باید با همان میزان منابع آبی و زمین کشاورزی که دارد به سمت کشت محصولات استراتژیک روی بیاورد تا بتوانیم در شرایط سخت غذایی امروز دنیا بسیاری از وابستگی ها را از بین ببریم.

عضوکمیسیون کشاورزی اضافه کرد: از سوی دیگر بحث حمایت از استفاده از سیستم های نوین آبیاری یکی از سیاست های جدی جهاد کشاورزی است که در بودجه امسال نیز دیده شد و به سمت گلخانه رفت. محصولات زراعی با افزایش بهره وری یکی از برنامه هایی است که دنبال می شود.

این نماینده خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سیاست وزارت نیرو این باشد که کسانی که متناسب با الگوی کشت هر منطقه کشت می کنند، میزان مالیات و پاداش دریافتی آنها با رعایت این الگو تعدیل شود یا حتی مشمول معافیت یا جریمه می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید