یارانه مستقیم قدرت خرید را افزایش می دهد/تخصیص ارز ترجیحی گندم الگوی کشت را تغییر می دهد و به کشاورزان آسیب می رساند


ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876785

یک کارشناس ارزی با اشاره به اینکه یارانه 4200 تنی ارز از جیب مردم پرداخت شد، گفت:

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دولت دوازدهم، سیاست تخصیص ارز ترجیحی برای حمایت از معیشت اقشار کم درآمد اجرا شد، اما شواهد نشان می دهد که این امر نه تنها جواب نمی دهد، بلکه خانوارهای آسیب پذیر و آسیب پذیر نیز با وجود یارانه های دولتی از آثار تورم متضرر شده اند. برای واردات

ضرر ارز ترجیحی

سیاست ارز ترجیحی منجر به فساد و رانت خواری، قاچاق کالا، تلفات دام و کشاورز، عدم هدفمندی یارانه ها، افزایش مصرف کالاهای اساسی در کشور و تشنگی واردات کالاهای مشمول ارز دولتی شده است. مشکلات شدیدی که کشور نتوانست ادامه پیدا کند.

با توجه به این آسیب، دولت سیزدهم با اقدامی جسورانه، لغو ارز ترجیحی چهار کالای عمده و اعطای یارانه به مصرف کنندگان را در دستور کار قرار داد.


مهدی دارابیکارشناس ارز و تجارت بین الملل در این باره به خبرنگار راه دانا؛ وی بیان کرد: پیش از این در ابتدای زنجیره تامین و توزیع یارانه به واردکننده تعلق می گرفت و به همین دلیل یارانه ها منقضی می شد. اولین از دست دادن منابع به دلیل فساد است. مشکل دیگر این بود که تولیدکنندگان صنفی و صنعتی از یارانه استفاده می کردند و کالاهای آنها صادر و یا در کشور مصرف می شد.

شکست سیاست توزیع ترجیحی ارز با از دست دادن منابع

وی با اشاره به اینکه تخلفات غیرقانونی در این بخش کمتر است، گفت: در این شرایط مواد اولیه ارزان تری در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت و در نهایت محصولات با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گرفت. اما اینجا هم همه یارانه ها به دست مردم نرسید، اما این خروج قوانین رقم قابل توجهی بود، این رقم حدود 35 تا 40 درصد یارانه 4200 تومانی بود که وارد حوزه تجارت و صنعت شده بود و بخشی از این. یارانه به خانوارها رسید و بخشی نیز به دلیل صادرات به هدف نرسید.



دارابی تصریح کرد: پیچیدگی نظارتی در این روش بسیار زیاد بود. به عنوان مثال در تولید سس مایونز از روغن و تخم مرغ استفاده می شود و معمولاً کنترل قیمت سس مایونز دشوار است.



وی ادامه داد: سومین خروج یارانه در سیاست ارز ترجیحی، خروج توزیع بود. با توجه به یارانه ای که برای گوشت قرمز دادیم، دهک اول حدود 12 تا 13 هزار تن یارانه استفاده می کند، اما دهک دهم از یارانه 70 هزار تنی بهره می برد.



این کارشناس ارزی توضیح داد: موضوع دیگر کسری بودجه کشور بود. اگر ارز ترجیحی 4200 تنی ادامه پیدا می کرد، حداقل به 25 تریلیون تن ارز نیاز داشتیم که از سوی دولت تامین نمی شد و حدود 250 تریلیون تن کسری بودجه ایجاد می کرد که به معنای تورم 30 درصدی همراه با سایر تورم ها است. کشور.

این کارشناس تجارت بین الملل ادامه داد: با توجه به قیمت نسبتا پایین کالاهای مشمول ارز ترجیحی، شاهد افزایش مصرف آنها در کشور هستیم. از سوی دیگر به دلیل برخی مشکلات با افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا مواجه شده ایم که می تواند امنیت غذایی ما را تهدید کند. در این شرایط حتی کشورهایی مانند آمریکا قدرت مذاکره بیشتری علیه ما خواهند داشت. همه این مشکلات نیاز به لغو سیاست نرخ ترجیحی ارز را ایجاد کرده است.



وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی در سال ها و ماه های آینده بسیار سخت بود، بنابراین دولت مجبور به حذف آن در شرایط فعلی شد. اما نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشت، اولاً میزان یارانه ها به دلیل گرانی باید واقعی تر باشد و در مرحله بعد مردم از ما انتظار دارند که هزینه ها را بی جهت کاهش ندهیم و از حذف ارز ترجیحی درآمد کسب کنیم.


برهم خوردن تعادل در دامپروری / تغییر مدل اصلاحی

دارابی ادامه داد: با سقوط قیمت های نسبی، سیستم توزیع در کشور تغییر می کند و مشکلات جدیدی به وجود می آید، کمتر بود و مردم بیشتر از گوشت سفید رغبت به خوردن آن دارند. فروش ماهی نیز با مشکلاتی مواجه شده و ماهی داران را با مشکل مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی قیمت یک کالا نسبت به کالاهای مشابه پایین است، سیستم تولید، توزیع و مصرف به کلی مختل می شود تا جایی که در نهایت دولت مجبور به حذف ارز در شوک شد. کالاها اینکه می گویند برای فرار از این شوک نباید ارز ترجیحی را حذف می کردیم اشتباه است. زیرا در نهایت هر زمان که می خواستیم از شر ارز ترجیحی خلاص شویم، این شوک وارد می شد.

وی افزود: بحث گندم در سال های 98 و 99 پیچیده تر شد. ما گندم را با قیمت 7 تا 8 هزار تن وارد کردیم و دولت آن را حدود 3500 تن برآورد کرد. ضربه سختی به کشاورزی و کشاورزان وارد کرده است. به ویژه کشاورزان خرده پا با کمتر از 5 هکتار زمین به جای گندم به کشت تابستانه روی آورده اند. در واقع یارانه 4200 تنی غلات از جیب فقیرترین افراد جامعه که همان کشاورزان خردسال بودند پرداخت می شد. با دادن ارز ترجیحی به گندم، مدل کشت خود را تغییر دادیم، امنیت غذایی کشور را به خطر انداختیم و به کشاورزان آسیب زدیم. خوشبختانه به نظر می رسد با شرایط جدید شاهد بهبود کشاورزی باشیم.

ارائه گواهی همراه با یارانه نقدی برای حمایت از خانواده های فقیر

وی خاطرنشان کرد: اعطای یارانه به صورت مستقیم و نقدی به خانوارها موجب افزایش قدرت خرید آنها شده است. دهک های پایین افزایش درآمد دارند و در صورت اعتراض با دهک چهارم بیشتر است. دهک های پایین بستری برای گفت و گو با مسئولان ندارند. در شرایط قبلی از دهک اول تا سوم هیچ کیلویی 30 هزار تومان یا کیلویی 60 هزار تومان قدرت خرید وجود نداشت. اما اکنون با پرداخت یارانه نقدی، قدرت خرید آنها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

دارابی در پایان گفت: بحث سلامت خانوار مهم است اما یارانه نقدی نباید در قالب کالا به خانوارها داده شود. اگر بخواهیم از خانواده ها حمایت کنیم بهتر است علاوه بر یارانه نقدی برای خانوارهای کم درآمد کالا نیز تهیه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید