برنامه اعلام شده برای کشت گندم و جو تا پایان آذرماه تکمیل می شود/ اجرای کشت قراردادی گندم از سال آینده در خراسان شمالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به عصرترک گفت: بارندگی در خراسان شمالی امسال کم است و خشکسالی همچنان ادامه دارد.

تشکری گفت: در روستاها همانطور که سال گذشته فصل پاییز خشک و سرد بود، امسال هم فصل پاییز خشک و سرد بود.

وی گفت: در فصل برداشت پاییزه امسال تنها 27 میلی متر بارندگی پراکنده و خال خال در روستاها داشته ایم.

این مسئول گفت: در فصل کشت پاییزه جاری تا 14 آذرماه 85 درصد برنامه کشت گندم و جو در استان و همچنین 65 درصد برنامه کشت گندم و جو در مناطق دیم اجرا شد.

وی گفت: در حال حاضر 40 هزار هکتار از مزارع استان، گندم آبی، 63 هزار هکتار از مزارع گندم خشک و همچنین 21 هزار هکتار از مزارع استان، جو آبی و 14 هزار و 500 هکتار مزرعه جو است.


کشت گندم و جو در استان تا پایان آذرماه به پایان می رسد

تشکری معاون بهبود نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به زودی پنبه و چغندر قند از مزارع استان برداشت می شود که در آن گندم و جو نیز کشت می شود.

تشکری افزود: تا پایان آذرماه امسال برنامه ابلاغ سطح زیر کشت گندم و جو به وزارت جهاد کشاورزی خراسان شمالی و کشت این دو محصول در این فصل زراعی در استان به اتمام می رسد. .

وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای زمستان بارندگی‌ها در استان به حالت عادی برگردد، ابراز امیدواری کرد: پیش‌بینی می‌شود سطح سبز گندم و جو استان در اسفندماه امسال مطلوب باشد، بنابراین بتوانیم در خرداد ماه باشیم. و جولای بیایید در آینده محصول قابل قبولی از این مزارع برداشت کنیم.


مصرف کودهای فسفاته در مزارع گندم و جو استان دو برابر شده است.

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این کم باران ها کمتر ببینید.

تشکری گفت: قبل از شروع برداشت پاییزه امسال مواد کشاورزی از جمله بذر، کودهای شیمیایی و سموم تامین شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بارندگی علاوه بر اینکه استفاده از بذر اصلاح شده بسیار حائز اهمیت است، کشاورزان پس از کاشت باید به موقع از کودهای اوره، پتاس و فسفاته استفاده کنند، گفت: در این فصل برداشت تاکنون کشاورزان در آبیاری مزارع گندم و جو دو برابر سال گذشته کود فسفات مصرف کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشتر کودهای فسفاته در مزارع گندم و جو مصرف می شد.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل برداشت 25 درصد از سطح مزرعه با عرضه بذر اصلاح شده کشت می شود.

تشکری همچنین یادآور شد: در این فصل برداشت، تامین سهمیه یارانه ای 14 میلیون لیتری برای ادوات کشاورزی پلاک دار برای کشاورزان استان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 11 میلیون لیتر آن تهیه و توزیع شده است.


از 70 درصد از کارت اعتباری باقیمانده تولیدکننده کارت اعتباری استانی در سال جاری استفاده کنید

تشکری معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشاورزان کشت فعلی اخیرا از گرانی کود و سموم گلایه داشتند و نیاز به ظرفیت لازم برای خرید آن را دارند، گفت: با وجود اینکه قیمت های کود و سموم کشاورزی در حال حاضر افزایش یافته است. کودها و سموم شیمیایی در سال های اخیر گران شده و به قیمت آزاد به فروش می رسند، دولت همچنان باید تمام هزینه های تولید از جمله هزینه کود و سم را در تعیین قیمت خرید هر سال متقبل شود، قیمت های تضمینی هزینه های تولید را تامین می کند.

تشکری گفت: دولت برای فصل برداشت گندم سال 1401 قیمت خرید تضمینی این محصول را هفت هزار و 500 تن در هر کیلوگرم در نظر گرفته است که تمام هزینه های تولید را پوشش می دهد.

وی همچنین یادآور شد: دولت برای تامین نقدینگی هزینه های کشاورزی برنامه اجرایی نقشه مزرعه را در دستور کار قرار داده و خراسان شمالی در سال گذشته تا 30 درصد از سهمیه اعتباری کشاورزان استفاده کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال گذشته تسهیلات کشاورزان کارتی با کارمزد 12 درصد بین کشاورزان توزیع شد.

وی افزود: خراسان شمالی امسال از 70 درصد باقی مانده سهمیه کارت اعتباری کشاورز استفاده می کند.

تشکری همچنین خاطرنشان کرد: کشاورزان می توانند 18 درصد تسهیلات را از بانک کشاورزی دریافت کنند.


اجرای طرح توافقی کشاورزی گندم استان از سال آینده

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود به اجرای طرح توافقی کشاورزی گندم اشاره کرد و گفت: دولت اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده است تا گندم کشاورزان در این طرح قرار گیرد. قادر به تامین مواد اولیه و فروش محصول، نگران نباشید.

تشکری با بیان اینکه 17 استان در اجرای این طرح در فصل برداشت پاییزه مشارکت داشته اند، گفت: پس از ارزیابی نتایج این طرح، دولت از سال آینده اجرای آن را به سایر استان ها از جمله خراسان شمالی نیز گسترش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح گندم کاران هر استان یا با استناد به شرکت غله قرارداد بسته و کود شیمیایی دریافت می کنند و یا با ارائه ضمانت نامه به سازمان تعاون روستایی مراجعه کنند.

این مسئول افزود: با اجرای این طرح مزارع غلات آنها بیمه می شود و در مقابل کشاورزان محصول خود را در فصل برداشت به شرکت غله یا سازمان تعاون روستایی طرف قرارداد خود تحویل و تسویه حساب می کنند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی در نظر دارد برای اجرای این طرح در سال آینده حتی از کشاورزان گندمکار استان کمک مالی دریافت کند.

تشکری همچنین یادآور شد: امسال از آسیاب های استان خواستیم با گندم کاران استان قرارداد ببندند و به کشاورزان کمک کنند و گندم را در فصل برداشت دریافت کنند.

وی گفت: آسیاب های استان نیز کشت قراردادی گندم را در فصل پاییز آغاز کردند.


سطح زیرکشت کاملینا 338 هکتار و کلزا 1218 هکتار است.

تشکری معاون بهبود نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پایان با بیان اینکه محصول کاملینا در برداشت پاییزه جاری کشت شده است، خاطرنشان کرد: برای این فصل 500 هکتار از محصول کاملینا که ضدآب نیز می باشد در نظر گرفته شده و سرد است. و خشک، تاکنون 338 هکتار زیر کشت رفته است.

تشکری گفت: هنوز زمان برای ادامه پیشرفت وجود دارد.

وی گفت: در تلاش هستیم تا برای سال آینده فرصت کشت قراردادی این محصول را فراهم کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه کشت کلزا داده شد گفت: هزاران هکتار زمین کشاورزی برای این محصول کشت می شود. اما به دلیل بارندگی کم و همچنین کشت گیاهان رقیب مانند پنبه، سطح زیر کشت این محصول در استان مانه و سملگان تنها به 1218 هکتار رسید.

تشکری همچنین خاطرنشان کرد: چغندرقند پاییزه در فصل پاییز امسال به دلیل بارندگی کم کشت نشد.

انتهای پیام/ قهرمانی

دیدگاهتان را بنویسید