کشت قراردادی گندم امسال/حذف ارز ترجیحی فقط نظر دولت نبود


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887273

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از امسال کشت قراردادی گندم انجام می شود که نیازمند کمک بخش خصوصی است و حتی آماده واگذاری آن هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی درباره حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی تنها درخواست دولت نبوده است، بلکه از زمانی که نماینده مجلس بودم، اصناف. و سازمان ها و به طور کلی تجارت و صنعت خواستار حذف ارز ترجیحی شدند بنابراین این اقدام بر عهده دولت نیست.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص یکسان سازی قیمت گندم گفت: طرحی در حال پیگیری است که با تصویب نهایی مشکلات تجارت و صنعت حل می شود.

وی در مورد رسیدن قیمت گندم به 90 درصد فوب جهانی افزود: قطعا تا هفته آینده جلساتی برگزار می کنیم تا به نتیجه برسیم.

ساداتی نژاد همچنین گفت: از امسال کشت قراردادی گندم انجام می شود و نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم و حتی آمادگی داریم آن را بدهیم.

وی افزود: در این طرح پیش بینی شده است نهاده های سازگار با اقلیم در اختیار کشاورز قرار گیرد و تامین اعتبار برای خرید سم و کود و بیمه محصولات کشاورزی برای تامین معیشت کشاورز در دستور کار قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این موضوع 30 تا 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این تامین مالی نیازمند همکاری دولت، بانک ها و بخش خصوصی است.

وی گفت: باید بگذاریم ذخایر استراتژیک بخش خصوصی با تمهیداتی به ما کمک کند.

بیشتر بخوانید:
دستور وزیر جهاد کشاورزی برای جبران خسارات کشاورزان ناشی از سیل


ایران باید گندم تولید کند

ساداتی نژاد همچنین گفت: دولت در قبال کشاورز ایرانی موظف به تولید گندم است. باید در ایران تولید گندم داشته باشیم و از شرایط تولید بالاتر برویم. بنابراین ما ابزارهای پشتیبانی مختلفی مانند قیمت، یارانه و غیره داریم.

وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در قیمت گذاری تعاملی هستیم. شورای قیمت شامل 3 نفر از دولت، 3 نفر از بخش خصوصی و 3 کشاورز بود که قیمت را تعیین کردند. ما نمی خواهیم با بخش خصوصی رقابت کنیم و این صنعت می تواند گندم خود را وارد کند.


من معتقد به انحلال شرکت بازرگانی دولتی و حمایت از دامپروری هستم

وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: من شخصا معتقد به انحلال شرکت بازرگانی دولتی و حمایت از دامپروری هستم اما این موضوع نیازمند فراهم شدن زمینه از جمله حضور بخش خصوصی قوی و صادق است.

وی توضیح داد: چرا باید در روزهایی مانند بایرام و رمضان برای تامین و تحویل کالا مشکل داشته باشیم و مدام از مجازات استفاده کنیم؟ برای حل این مشکلات باید با بخش خصوصی به توافق برسیم. ما علاقه ای به ایجاد تیم تنبیهی نداریم.

ساداتی نژاد درباره قیمت گذاری دستوری نیز گفت: من مخالف قیمت گذاری دستوری هستم، اما در طرح ترویج یارانه ها (حذف ارز ترجیحی) که اصلاح اقتصادی سختی بود، مجبوریم قیمت گذاری کنیم و با وجود اینکه حداقل سود بخش خصوصی است. گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گیرد، اما باید نگرش کاربر را نیز داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید