واکنش نماینده مجلس با انتقاد از حذف ارز ترجیحی به خروج دولت از سیاست آزادسازی دلار: وقتی گندم می کارید، انتظار گلابی درو نداشته باشید!/ دولت شروع به افزایش قیمت انرژی کرده است/ نه به نظر می رسد ما برنده شدیم. نمی توان بودجه امسال را اصلاح کرد.

واکنش نماینده مجلس با انتقاد از حذف ارز ترجیحی به خروج دولت از سیاست آزادسازی دلار: وقتی گندم می کارید، انتظار گلابی درو نداشته باشید!/ دولت شروع به افزایش قیمت انرژی کرده است/ نه به نظر می رسد ما برنده شدیم. نمی توان بودجه امسال را اصلاح کرد.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی مجلس در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: افزایش تدریجی قیمت گاز که در روزهای اخیر اتفاق افتاد در واقع آغاز افزایش قیمت حامل های انرژی و دولت است. قطعا تلاش خواهد شد در این راستا تغییرات قابل توجهی در قانون بودجه انجام شود.

گروه اقتصاد و درآمد جماران: هشت ماه از اجرای مهم ترین سیاست اقتصادی دولت یعنی حذف ارز ترجیحی، کاهش کسری بودجه، واقعی شدن قیمت ها و هوشمندسازی یارانه ها می گذرد. دولت‌ها معتقد بودند کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود با نرخ ارز آزاد به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و این امر باعث ایجاد رانت برای واردکنندگان می‌شود، بنابراین سیاستمداران بر این باور بودند که با افزایش نرخ ارز کالاهای وارداتی، رانت مفروض کاهش می‌یابد. کاهش یابد و در ازای درآمد حاصل از آن، یارانه شهروندان از 45 هزار تومان به 300 و 400 هزار تومان افزایش یابد.

با وجود این ادعاها، آشوب‌هایی در شهرهای مختلف کشور به وقوع پیوست و جهش‌های شدیدی در گروه‌های کالایی مانند دارو، آرد صنعتی و صنعتی، روغن، مرغ، گوشت و غیره مشاهده شد. تا جایی که دولت مجبور به تصویب مصوبه شد حقوق برخی کارمندان و مستمری بگیران را دوباره افزایش دهد و شاهد افزایش نرخ ارز در بازارهای مختلف پولی از جمله سامانه نیما و بازار آزاد باشیم.

منتقدان این سیاست با اشاره به اتفاقات ذکر شده، به دولت هشدار دادند که به روند انجام شده ادامه ندهد. آنها در عین حال گفتند که اجرای چنین طرح هایی نه تنها کسری بودجه را کاهش نمی دهد، بلکه باعث افزایش هزینه های دولت و نارضایتی می شود.

اکنون رئیس بانک مرکزی در واکنش به ناآرامی ها برکنار شده است و محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور و مهم ترین حامی آن طرح در گفت و گوی رادیویی اعلام کرد که دولت می خواهد ارز کالایی را برای دو نفر ثابت نگه دارد. سال ها. ایده ای که با طرح اولیه دولت با عنوان «جراحی اقتصادی» مغایرت دارد. پیش از این رئیس جدید بانک مرکزی با ارائه سیاست های جدید مهم ترین موسسه مالی کشور گفته بود که می خواهد ارز 28500 تومانی را مبنای واردات کالا و ماشین آلات قرار دهد.

در همین راستا احمد علیرضا بیگی نماینده منتقد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به خبرنگار جماران گفت: متاسفیم که پیش بینی هایمان غلط از آب درآمد. کسی که گندم می کارد، نباید انتظار داشته باشد که گلابی درو کند! بخش عمده این نارضایتی هایی که در کشور ما به وجود آمده ناشی از همین رویه نامناسب حذف ارز ترجیحی است. خیلی بدیهی بود که چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. ما بدون اینکه فکر کنیم چه بلایی سر مردم می آید، چنین سیاستی را در پیش گرفتیم و اکنون شاهد عقب نشینی هستیم، بنابراین می خواهند 28 هزار و 500 تومان برای واردات کالا و ماشین آلات استاندارد شود.

سیاست اقتصادی مبتنی بر زور و زور نمی تواند راه حل باشد

وی افزود: تجربه 4 دهه از پیروزی انقلاب به ما نشان داده است که سیاست اقتصادی مبتنی بر زور و زور نمی تواند راهگشا باشد. راه برون رفت از شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی، مشارکت مردم در این دو حوزه است. ما در اقتصاد سهمی به مردم ندادیم و این باعث بی ثباتی اقتصادی، فرار سرمایه و… شد. باید هر چه زودتر به نگرش نادیده گرفتن مردم در سیاست و اقتصاد پایان دهیم.

نماینده تبریز در شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از ابزار قانونی خود برای مقابله با سیاست های شکست خورده استفاده می کند، گفت: ما پیگیر هستیم اما زمانی که 220 نفر از رئیس جمهور فعلی خواستند کاندیدای انتخابات شوند. یا 250 نماینده خواستار انصراف سایر کاندیداها به نفع آقای رئیسی شدند که فضای حاکم بر مجلس را در این زمینه روشن می کند. در موضوع استیضاح که یکی از بدیهی ترین ابزارهای مجلس برای اعمال نظارت است، علیرغم اتفاقاتی که در وزارت حریم خصوصی رخ داد، به ویژه بحث خودرو که برای همه ملموس بود، دیدیم که مجلس باز هم به این قانون رای داد. وزیر اطلاعات شخصی به اندازه روز رای اعتماد. این قبیله گرایی سیاسی مجلس را از اعمال وظایف نظارتی خود باز داشت. چون حرف و سوال در مجلس مطرح می شود اما در روزی که باید تصمیم گیری شود، وظایف مجلس انجام نمی شود.

رئیس سازمان بودجه با زبان زمزمه گفت: اگر می خواهید کسری را برطرف کنید باید با افزایش قیمت حامل های انرژی موافقت کنید.

بیگی همچنین در رابطه با نگرانی از افزایش نرخ حامل های انرژی و سوخت به عنوان سیاست پول ساز جدید دولت گفت: وقتی رئیس سازمان برنامه را به مجلس فراخواندیم تا چرا تخصیص تبصره 18 محقق نشد، دیدیم که آقای مهندس میرکاظمی به صراحت اعلام کرد که شما اجازه افزایش حامل های انرژی را ندادید، بنابراین اجرای این مصوبه با افزایش قیمت حامل های انرژی امکان پذیر است. او به زبان می گفت اگر می خواهید کسری را حل کنید باید با افزایش قیمت انرژی موافقت کنید. اگر شرایط کنونی جامعه ما اجازه نمی دهد که این قیمت ها به هیچ وجه لمس شود. اگرچه می توان گفت افزایش تدریجی قیمت گاز که در روزهای گذشته اتفاق افتاد، در واقع سرآغاز افزایش قیمت حامل های انرژی است و قطعا دولت تلاش خواهد کرد تا تغییرات قابل توجهی در قانون بودجه در این زمینه ایجاد کند. .

هم دخل و خرج مردم باید واقعی باشد و هم دخل و خرج دولت.
وقتی امنیت را در کشور برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم این اتفاق می افتد

وی در نهایت خاطرنشان کرد: باید به سمت تحقق اقتصاد حرکت کنیم یعنی هم دخل و خرج مردم واقعی شود و هم دخل و خرج دولت. اما این زمانی اتفاق می افتد که ما برای سرمایه گذاری در کشور امنیت ایجاد کنیم. این نگرش که اکنون وجود دارد، اصولاً اراده ای برای جلوگیری از خروج سرمایه یا سرمایه گذاری در کشور پیش بینی نمی کند. آنچه اکنون در حال رخ دادن است منجر به مشارکت اقتصادی و سیاسی مردم نخواهد شد. دولت قرار بود اواسط آذرماه قانون بودجه را ارائه کند اما قانون برنامه هفتم همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد. به نظر می‌رسد امسال نمی‌توانیم بودجه را اصلاح کنیم و دولت ناگزیر باید از بودجه سال دوازدهم شروع کند.

دیدگاهتان را بنویسید