کشاورزی قراردادی، پایان اقتصاد واسطه/ نیاز به اجرای کشت قراردادی دانه های روغنی


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894138

اجرای طرح قرارداد کشت برنج و حذف دلالان و واسطه ها، اجرای این طرح را برای محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی ضروری می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، مازندران تا دهه ها قبل قطب تولید دانه های روغنی بود، اما به تدریج از مساحت مزارع آن کاسته شده و محصولات پرآب و غیراستراتژیک جایگزین آن شده است.

میانجی گری و میانجی گری از یک سو و حمایت کشاورزان و کشاورزان هر ساله باعث افت سطح مزارع تولید دانه های روغنی در مازندران شده و هیچ نشانه ای از دوران شکوفایی و رونق گذشته در آن دیده نمی شود.

اجرای طرح قرارداد کشت برنج و حذف دلالان و واسطه ها لزوم اجرای این طرح را برای محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی ضروری می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی گفت: این طرح در بسیاری از کشورها کشت قراردادی و سفارشی است و تولید رقابتی می شود و در این طرح حمایتی برای تکمیل زنجیره تولید اقدام می کند.

احسان عباسپور با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز توسط کشاورزان تولید می شود و تولیدکننده و حامی را مبنای کشاورزی قراردادی می داند، گفت: برای این منظور منابع تولید در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و پس از تولید و در مرحله برداشت از تولید کسر شده و پرداخت می شود.

وی خرید محصولات به صورت قراردادی و تضمینی را جزء کشاورزی قراردادی دانست و گفت: حامی موظف است محصول را به صورت تضمینی بر اساس نرخ روز خریداری کند و از عوامل موثر بر قیمت محصول جلوگیری کند.

وی با اشاره به سابقه کشت پیمانی یادآور شد: شرکت دانه های روغنی یا شرکت چغندرقند قبلاً اقدام به کشت پیمانی و خرید و فروش کرده بود اما در دولت فعلی کشاورزی پیمانی به عنوان یک موضوع مغفول در دستور کار قرار گرفت.

عباسپور با اشاره به کشت قراردادی برنج گفت: در نظر داریم کشت قراردادی گندم، جو و دانه های روغنی را در سبد کالایی قرار دهیم و پیش بینی می شود 40 درصد تولید در سبد کشت قراردادی قرار گیرد.

وی مهمترین عامل اساسی برای نوسانات سطح زیر کشت دانه های روغنی و فروش و تجارت آنها را برشمرد و گفت: تا زمانی که کشت محصول سودآور باشد کشاورز به آن ادامه می دهد اما نبود بازار، کمبود خرید و قیمت پایین منجر به کاهش سطح پنبه در مزارع، سویا و کلزا در استان کاهش چشمگیری خواهد شد.

علیرغم اینکه محصولات پرآب و غیراستراتژیک هر ساله رشد می کنند، اما کشت دانه های روغنی هر ساله در حال کاهش است و ادامه این روند امنیت غذایی را در کانون توجه قرار می دهد. اگرچه کشت دانه های روغنی در مازندران قدمتی طولانی دارد اما تاکنون به کشت این محصولات به صورت عرفی و قراردادی پرداخته نشده است.

کیوان فرهنگ آسا مدیر اداره کشاورزی هلدینگ گروه مدلل با اشاره به اینکه کشت قراردادی دانه های روغنی در چهار استان کشور آغاز شده است، گفت: این طرح در سال دوم در مازندران اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال اول 200 هکتار کشت قراردادی دانه های روغنی انجام شد، گفت: در سال دوم کشت زیر پوشش افزایش یافت و سویا و سویا نیز کشت شد و تنوع آن به پنج استان رسید.

وی به کشاورزی پیمانی به عنوان الگویی برای حمایت از کشاورزی و کشاورزان اشاره کرد و گفت: در این طرح مشکلات شناسایی و رصد می شود که بیشترین مشکل تامین و تدارکات است.

فرهنگ آسا یادآور شد: در حوزه تجاری کشت محصول مشکل داریم و کشاورز همیشه این دغدغه را دارد که محصول را کجا بفروشد و پولش را چگونه و با چه قیمتی به دست بیاورد.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه 50 کارشناس کشاورزی در مناطق مختلف کشور در این مجموعه مشغول به کار و همکاری هستند، اهداف اقتصادی و جذابیت آن را برشمرد و گفت: در ابتدای کار نهاده های مورد نیاز یک کشاورز مانند بذر، کود، سم و مواد اولیه در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در ابتدای کار پولی دریافت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه هر زمین حداقل سه بار در مراحل کشت تا زمان برداشت پایش می شود، گفت: در زمان برداشت در مراکز ابلاغی خرید انجام می شود و وجه آن در مدت زمان مشخص پرداخت می شود.

فرهنگ آسا یادآور شد: در دو سال گذشته در 32 هزار هکتار زمین کشاورزی با سه هزار کشاورز قرارداد منعقد شد و پول آن به کشاورزان پرداخت شد و نتیجه آن افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت بود و این به ما می دهد. امید.

وی تصریح کرد: با ترویج کشاورزی قراردادی، واسطه ها و دلالان آفت تولید از چرخه خارج می شوند زیرا تولیدکننده و خریدار مشخص است.

فرهنگ آسا با بیان اینکه مازندران آب و هوای بسیار ارزشمندی دارد، گفت: مازندران در 15 سال گذشته قطب تولید دانه های روغنی بوده و کارنامه درخشانی در تولید آفتابگردان و کلزا در استان داشته ایم.

حال این سوال مطرح می شود که مازندران چه دستاوردهایی در توسعه کشت دانه های روغنی داشته است، دلیل رکود دانه های روغنی چیست و چه حمایت هایی از سوی دستگاه های اجرایی صورت می گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید