قطب تولید دانه های روغنی در کشور وابسته به روغن وارداتی است/ قیمت خرید تضمینی پایین کلزا ناقض معادلات دولت است.


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839159

طرح استقلال دانه های روغنی در خطر سقوط است.

اگرچه مسئولان جهاد کشاورزی خواستار تغییر قیمت کلزا به 22 هزار تن شده بودند، اما این مصوبه در زمان برداشت جدید اجرایی نشد و ادامه این روند در سال آینده قطعا مرکز تولید دانه های روغنی کشور را به واردات روغن وابسته خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; گلستان مرکز تولید دانه های روغنی در کشور است و 60 درصد دانه های روغنی کشور در شهرستان گلستان تولید می شود.

سهمیه اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی گلستان برای کشت کلزا در استان 90 هزار هکتار است که با توجه به خشکسالی به 42 هزار هکتار فضای سبز و استقبال کشاورزان کاهش یافته است.

کاهش این میزان زمین زراعی اگرچه بخشی از آن به دلیل خشکسالی است، اما بخشی به دلیل عدم حمایت، قیمت پایه خرید تضمینی روغن کلزا در سال برداشت جاری 15 هزار تن در هر کیلوگرم است و این قیمت بر اساس خرید تعیین شده است. از 2% ناخالصی و 10% رطوبت است.


گلستان اولین تولید کننده کلزا در کشور است

بیش از 20 سال است که گلستان اولین تولید کننده کلزا در کشور بوده و جهش های تولیدی در مزارع کم بازده کشت می شود.


950ba036 a00d 4c77 86d3 d8da1edc3c28 خبر خاکستری

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان، در دومین سال اجرای طرح رونق تولید در مزارع کشاورزی کم بازده شمال استان، حمایت از کشت 20 هزار هکتار کلزا نیز در دستور کار قرار گرفته است. دستور کار . .

اوکراین یکی از تامین کنندگان اصلی نفت ایران است، اما وقوع جنگ در آن کشور، عرضه نفت بسیاری از کشورهای جهان را با چالش مواجه کرده است و همین موضوع اهمیت توجه به دانه های روغنی و روغن مورد نیاز کشور را دو چندان می کند.

اگرچه مسئولان می‌گویند می‌توانیم روغن آفتابگردان را از کشورهای دیگر دنیا تامین کنیم، اما با افزایش قیمت و کمبود روغن، امنیت غذایی کشور دچار بحران شده و کارکنان باید سیاست عرضه روغن مناسبی برای کشور داشته باشند. برو به سمت خودکفایی

اگرچه استان‌هایی مانند گلستان می‌توانند بیشتر نفت کشور را تامین کنند، اما ۸۵ درصد نفت کشور وارداتی است، هرچند در سال‌های اخیر نیاز و وابستگی کشور به واردات نفت روند کاهشی داشته است. زنگ بیداری برای بخش کشاورزی با توجه به جنگ در اوکراین.


کشاورزان از قیمت کلزا گلایه دارند

برای بررسی مشکلات کشاورزان کلزا به سراغ یکی از کشاورزان نمونه و یکی از اعضای خانه مزرعه در رامیان به نام فریدون فدایی رفتیم که بیش از 36 سال سابقه کار در کشت دانه های روغنی و کلزا دارد و به عنوان الگوی کشاورز در سال 1394 انتخاب شد. این کشور وی افزود: متاسفانه در بحث سرمایه گذاری سال گذشته با آزاد شدن قیمت کود، اکثر کشاورزان از کودهای اساسی استفاده نکردند و امسال این قیمت تعدیل شده است و باید دید در سال برداشت جدید چه استقبالی از کشاورزان خواهد شد. “بارا می گوید.


58ed62ff 4b0d 4c71 b45d ed86da29e7c4 خبر خاکستری

فدای ادامه داد: پیش بینی می شود با افزایش قیمت محصولات کشاورزان از کود و مواد اولیه استفاده کنند و مهم ترین مشکل کشاورزان این بخش تامین مواد اولیه مورد نیاز از نظر بازده زمانی است. “
وی یکی از مشکلات کلزاکاران را مبارزه با چچم عنوان کرد و گفت: درست است که تناوب زراعی در این امر بی تاثیر نیست اما کارشناسان باید تحقیقات بیشتری را انجام دهند. کشاورز برای این علف هرز از گران ترین آفت کش ها استفاده می کند. او مالک آن نیست.

این مقام مسئول گفت: ما غذای مردم را تامین می کنیم و با جنگ اوکراین که نشان دهنده نیاز مبرم کشور به نفت است، چه چیزی در انتظار ما است، متأسفانه امسال قیمت کلزا دوبرابر قیمت گندم در سال تغییر نمی کند. قیمت تضمینی کلزا در نظر گرفته شد اما قیمت کلزا در سال جاری 15000 تن است و این قیمت واقعا منصفانه نیست.

فدای بیان کرد: از آنجایی که قیمت گندم با هزینه حمل 11 هزار و 500 تن در نظر گرفته شد، عادلانه بود که قیمت کلزا به 23 هزار تن برسد و کشاورز چاره ای جز تحویل کلزای خود به دولت نداشت، اما اگر سیاست ادامه دارد ما قول می دهیم در سال آینده کاهش شدیدی در تولید دانه های روغنی داشته باشیم.

وی افزود: مسئولان باید چاره ای بیندیشند و سیاست هایشان به گونه ای باشد که امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد و در حال حاضر بزرگترین مشکل کشاورزان صرفه اقتصادی است و چاره ای جز امرار معاش ندارند.

از آنجایی که گندم جایگزین کلزا محسوب می شود، قطعاً این قیمت گذاری متجاوزان گلستانی را مجبور می کند که امسال بخشی از زمین خود را به این محصول اختصاص دهند، مگر اینکه سیاست دولت در خرید تضمینی دانه های روغنی تغییر کند.


تحویل مواد اولیه کارخانه های روغن کشی گلستان از طریق واردات

علی محمد زنگنه، استاندار گلستان نیز گفت: ماهانه بیش از 16 هزار تن روغن خوراکی و صنعتی در گلستان تولید می‌شود، این استان 3500 تن مصرف می‌کند و گلستان نیز بخشی از روغن کشور را تامین می‌کند.

زنگنه یادآور شد: مازاد تولید روغن استان به سایر استان ها مانند تهران، آلبورگ، خراسان رضوی و خراسان شمالی ارسال می شود و این نشان دهنده اهمیت استان گلستان در تامین دانه های روغنی است.

وی خاطرنشان کرد: مواد اولیه کارخانه های تولیدی استان گمرک است و کارخانه ها طبق پیش بینی سهمیه خود را دریافت خواهند کرد.

علی موسهانی رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: برآورد می شود امسال 80 هزار تن از 42 هزار هکتار کلزا در استان برداشت کنیم.

موسی هانی می گوید: قیمت پایه خرید تضمینی روغن کلزا در برداشت فعلی کیلویی 15 هزار تن و این قیمت بر اساس پایه خرید با 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت است.

وی گفت: گلستان بیش از 20 سال است که اولین تولیدکننده کلزا در کشور است و حدود نیمی از وزن کلزا قابل تبدیل به روغن است.

کارخانه های منطقه گلستان ظرفیت تولید 400 تن نفت در روز را دارند اما در حال حاضر با 15 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و دلیل اصلی آن کمبود مواد اولیه است و ادامه این روند قطعاً خسارت وارد می کند. برای تنظیم بازار


4cc1a963 49f8 4cea 8404 7af95b2df1a8 خبر خاکستری

وزارت جهاد کشاورزی در نیمه دوم سال 1394 برنامه ای 10 ساله به نام برنامه سلف سرویس دانه های روغنی را برای حمایت از تولید دانه های روغنی، سویا، زعفران، آفتابگردان و کنجد تدوین کرد تا واردات دانه های روغنی را مدیریت کند. تولید داخلی به زمین های زراعی با دانه های روغنی توجه کرده ایم اما قطعاً عدم توجه به موضوع تغییر قیمت کلزا می تواند این معادلات را زیر پا بگذارد و سطح زیر کشت کلزا به گندم اختصاص یابد.

اگرچه کارکنان جهاد کشاورزی خواستار تغییر قیمت این محصول به 22 هزار تن بودند، اما این مصوبه در زمان برداشت جدید اجرایی نشد و ادامه این روند در سال آینده قطعا مرکز تولید دانه های روغنی را به واردات روغن وابسته خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید