دلایل عقب ماندگی برنامه استقلال دانه های روغنی در کشور


ساعت: 19:42
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855204

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دلایل عقب ماندگی برنامه های استقلال دانه های روغنی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد گربانی در برنامه جدول اقتصادی شبکه خبر دلایل عقب افتادن برنامه های استقلال دانه های روغنی در کشور را اعلام کرد.

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت روغن سویا از 126 هزار هکتار به 26 هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: سیاست های گذشته مانند افزایش واردات کالاهای اساسی بوده است.

وی ادامه داد: تنها در سال گذشته واردات دانه های روغنی در کشور از 600 به 700 هزار تن افزایش یافت.

قربانی گفت: عدم حمایت از رونق بخش کشاورزی یکی دیگر از دلایل عقب ماندگی دانه های روغنی در کشور است، علاوه بر این قیمت محصولات کشاورزی متناسب نبوده و کشاورزان را مجبور به تولید محصولات مهم و اساسی مانند نفت.”

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست های دولت برای کشاورزان جذاب و دلگرم کننده نبود و آنها به جای تولید محصولاتی مانند روغن، کاشت علف های هرز را ترجیح دادند.

به گفته این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی، امسال سه میلیون تن در هکتار برای کشت روغن سویا و 3 میلیون تن دیگر برای پرمحصول و جمعاً 6 میلیون تن پرداخت خواهد شد.

وی عدم توجه به مدل های کشاورزی و کشاورزی مرسوم و همچنین تغییرات آب و هوایی را از دیگر موانع افزایش خودکفایی نفت در سال های اخیر عنوان کرد.

قربانی به برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت در کشور اشاره کرد و گفت: تا سال 1403 کشور باید 50 درصد نفت مورد نیاز خود را در بازار داخلی تامین کند.

به گزارش فارس، در حال حاضر 90 درصد نفت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. همچنین حدود 70 درصد مواد اولیه دامی را وارد می کند که بر اساس آمار گمرک در سال گذشته 31.4 میلیون تن مواد اولیه به ارزش 17.9 میلیارد دلار وارد شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید