ظرفیتی به نام استقلال اصفهان در کشت دانه های روغنی / کلزا و روغن بادام زمینی بهترین گزینه برای جایگزینی روغن آفتابگردان است.


ساعت: 17:04
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842809

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برداشت دانه های روغنی زعفران اواخر تیرماه انجام می شود، در استان اصفهان برداشت گل از این بذر برای کشاورزان بسیار حائز اهمیت خواهد بود، همچنین از اقتصاد بسیار بالایی برخوردار است. ارزش دارد و از این بذر اشتغال ایجاد خواهیم کرد در روستاها شاهد این هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ طرح خودخوانی دانه های روغنی به عنوان یکی از هشت طرح خودخوانی محصولات اساسی از نیمه دوم سال 94 توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

طبق آمار سالانه 4.5 تا 4 میلیارد دلار ارز صرف واردات روغن می شود که علیرغم خروج قابل توجه ارز از کشور باید بر استقلال در تولید دانه های روغنی تمرکز کرد چرا که این امر خروج ارز قابل توجهی در کشور است. ایجاد شغل، ارزش افزوده و افزایش امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد.

با وجود گذشت 5 سال از اجرای این طرح، وعده های کارکنان وزارت جهاد کشاورزی محقق نشده و عقب ماندگی زیادی در این زمینه وجود دارد، چرا که 85 درصد از نیازهای کشور تامین می شود. هنوز ملاقات کرد از طریق واردات، یعنی راه درازی در پیش داریم.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که نبود فناوری ها و ماشین آلات مناسب، عدم حمایت لازم از کشاورزان، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی و تاخیر در پرداخت مطالبات از جمله دلایل تاخیر در اجرای برنامه در سال های اخیر است. د- با تشکیل شورای قیمت گذاری و اعلام قیمت مناسب، تمایلی برای رشد در بین کشاورزان ایجاد شده است، اما این حمایت به تنهایی برای رسیدن به این دستاورد مهم کافی نیست.


* کشت دانه های روغنی درآمدزا در استان اصفهان

عسگر رستمی معاون بهبود اصلاح نباتات جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص خودمختاری دانه های روغنی در استان گفت: دانه های روغنی دارای طیف وسیعی از دانه های روغنی هستند که از جمله آن ها می توان به آفتابگردان، کلزا، بادام زمینی، شفلو پنبه و استاندارده عمده ترین دانه های کشت شده در این استان اشاره کرد. شرایط و اقلیم های مختلف کشور اما در استان اصفهان به دلیل شرایط اقلیمی که داریم، بیشتر دانه های روغنی از روغن آفتابگردان و خشکبار، پنبه، زعفران و کلزا کشت می شود. .

وی در خصوص کشت آفتابگردان افزود: به دلیل کم آبی و خشکسالی ها متاسفانه کشت آفتابگردان ما زیاد نبود و به صورت بسیار محدود انجام شد. همچنین کشت کلزا از منطقه ای که در سال های گذشته حداکثر 2000 هکتار در سال داشتیم بیش از 250000 هکتار از محصول فعلی کشت نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اصفهان در خصوص کشت پنبه گفت: در زمان کشت دانه های روغنی پنبه دانه سطح بسیار خوبی را در استان کشت کردیم و در سال های عادی و خوب حدود 4 تا 5 هزار هکتار کشت کردیم. اما سطح زیرکشت این محصول در سال های اخیر به ویژه امسال به کمتر از هزار هکتار کاهش یافته و امسال 600 تا 700 هزار هکتار بیشتر نداریم.


* کشت روغن زعفران شغل ایجاد می کند

وی تصریح کرد: دانه های روغنی زعفران یکی از محصولات اصلی ماست چرا که با توجه به سازگاری این دانه با استان و ریشه های بسیار طولانی آن در کشور، اصفهان و شرق استان همچنان سطح زیرکشت قابل قبولی دارد. در کل استان حدود 3 تا 3500 هزار هکتار زعفران کشت کردیم.

رستمی اعلام کرد: با توجه به اینکه ارقام مختلف و پرمحصولی که از این بذرها به صورت نمایشی و استاندارد استفاده می کنند، این محصولات را در نقاط مختلف استان کاشتیم تا بتوانیم در آینده نزدیک منطقه مناسبی برای ارقام پرمحصول به دست آوریم. . انجام دادن.

وی در خصوص تولید بذر خاطرنشان کرد: برداشت کلزا از اواخر خرداد تا پایان تیرماه در نقاط مختلف گرم استان خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: کشت دانه های روغنی زعفران اواخر تیرماه جمع آوری می شود، همچنین خرید این بذر به صورت توافقی و تضمینی انجام می شود، نکته مهم برای زعفران استفاده از گل های آن است. استان اصفهان برداشت گل از این بذر برای کشاورزان بسیار مهم خواهد بود، ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و همچنین شاهد ایجاد اشتغال از این بذر در استان هستیم.


روغن کلزا و بادام زمینی بهترین جایگزین برای روغن آفتابگردان هستند

وی در خصوص افزایش قیمت برخی روغن های خوراکی نیز گفت: با چه دانه هایی جایگزین کنیم، روغن های آفتابگردان، کنجد و کلزا از دانه های روغنی با کیفیتی هستند که تولید می شوند اما شرایط رشد قابل توجهی را می طلبند. کشت کلزا نسبت به زعفران نیاز به مراقبت بیشتری دارد و روغن آن بسیار بهتر از زعفران است اما بذری است که متاسفانه در تمام نقاط استان ما قابل کشت نیست. در مقابل دانه های روغنی زعفران در برابر شرایط نامساعد جوی، هوای گرم و کم آبی مقاوم بوده و درآمد اقتصادی خوبی برای کشاورزان ما خواهد داشت، اما در صورت فراهم بودن شرایط، اولویت با روغن کلزا بادام زمینی خواهد بود.


* خواص کلزا چیست؟

کلزا یک محصول مهم است که کاشت آن علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، ویژگی های مثبتی نیز دارد. از کنجاله کلزا برای تامین علوفه دام استفاده می شود و علاوه بر آن کشت کلزا باعث بهبود خاک منطقه می شود.

از نظر اقتصادی، کلزا سود خوبی برای کشاورزان فراهم می کند، همچنین با افزایش قیمت کلزا در هر کیلوگرم به 22 هزار تن، عملکرد آن در صورت 3 تن و نیم در هکتار، با قیمت جدید 6 تن گندم می شود. .


* پیشتازی کشاورزان شاهین شهر در کشت کلزا

شهرستان شاهین شهر میمه نیز شش سال متوالی دارای 80 هکتار مزارع کلزا است که رتبه اول این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.

مصطفی عباسی مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه در خصوص کشت کلزا گفت: گلپر، آنیسو و آرشیتکت از ارقام کلزا در شهرستان شاهین شهر محسوب می شود. کشت می کنند و در سال های اخیر بهترین رتبه را از نظر عملکرد این محصول در کشور کسب کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه پیش بینی کرد: امسال بیش از 300 تن کلزا از مزارع کشاورزی این منطقه برداشت شود.


* پیش بینی برداشت 600 تن دانه روغنی کلزا

کیوان بنی اسدی کارشناس دانه های روغنی و کارخانه های صنعتی استان اصفهان گفت: تیرماه در شهرهای سردسیری مانند بویین متوقف شد و چادگان ادامه یافت.

وی افزود: پیش بینی می شود حدود 600 تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.

شرکت خدمات بازرگانی استانی آمادگی خرید محصول را طبق روال خرید تضمینی دارد، اما با وجود اینکه متقاضی قیمت خریدی بالاتر از قیمت خرید تضمینی دارد، محصول را می توان به صورت مستقیم از کارخانه های روغن کشی استان خریداری کرد.


* کشت پنبه در استان تا پایان خرداد ادامه دارد

کارشناس دانه های روغنی و گیاهان صنعتی استان اصفهان گفت: بذر، کود، بیمه و نظارت بر فرآورده های پنبه ای بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است. جهاد کشاورزی در طول برداشت کنونی بیش از 15 تن بذر بدون بذر یارانه ای و گواهی شده از ارقام متوسط ​​و زودرس در استان تهیه کرده و مزارع مقایسه ارقام جدید داخلی و خارجی را در چهار شهرستان و دو شهرستان راه اندازی کرده است. مزرعه همچنین یک الگوی پنبه ای ایجاد کرده است.

وی اذعان داشت: پیش بینی می شود از هر هکتار از مزارع استان حدود سه تن پنبه برداشت شود که کاشت بذر پنبه از اوایل فروردین تا خرداد انجام می شود و در آبان و آذر از مزارع استان اصفهان برداشت می شود.

بنی اسدی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی پیگیر توسعه پنبه‌کاری متعارف است و به مرور زمان کل سطح مزارع پنبه استان در قالب کشاورزی متعارف کشت می‌شود.

طرح دانه خوانی یکی از مهمترین طرح های وزارت جهاد کشاورزی در دولت قبل برای کاهش وابستگی به خارج از کشور برای تامین روغن بود که متاسفانه به دلیل عدم حمایت لازم از کشاورزان در اجرای این طرح. دارای تاخیر قیمت گذاری و اعلام قیمت مناسب متناسب با هزینه های تولید. در مورد سیاست تشویقی می توان انتظار کاهش چشمگیر واردات را داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید