کشاورزان آماده اجرای الگوی کشت هستند


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902446

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه الگوی کشت کشاورزی گفت: هدف ما در دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی است، اگر به مرجعیت غذایی برسیم امنیت غذایی نیز محقق می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه هدف ما در دولت سیزدهم دستیابی به اقتدار در حوزه مواد غذایی در اولین اجلاس ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی و افشا و ابلاغ سند کشت محصولات زراعی در استان ها است. برداشت 1401-1402. این گونه خواهد بود که جهان امروز از امنیت غذایی به قدرت غذایی رسیده است.

وی ادامه داد: از سال 1350 بحث الگوی کشت در ایران نیم قرن است که مطرح می شود و الگوی کشت یکی از چالش های حوزه کشاورزی است. به دلایل مختلف الگوی کشت در این 50 سال اجرا نشده است، برخی معتقدند دانش لازم برای اجرای آن را نداریم و برخی می گویند کشاورزان آمادگی لازم را ندارند اما من معتقدم نه تنها مشکلی نداریم. در شناخت الگوی کشت، اما کشاورزان ما نیز مایل به اجرای مدل کشت هستند.

وزیر جهاد کشاورزی مشکل ما را خواسته های الگوی کشت دانست و افزود: کشاورزی خصوصی ترین و پرمخاطب ترین بخش اقتصاد است. دولت برای اجرای الگوی کشت باید برای کشاورز جذابیت و مطلوبیت اقتصادی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در قانون نوشته شده که دولت باید اول مهرماه طرح کشت را اعلام کند. این وظیفه دولت است و دولت باید بر عملکرد کار نظارت کند.

ساداتی نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود به کشاورزی قراردادی نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزی پیمانی در کشور ما تنها یک درصد محصولات را پوشش داده است در حالی که این رقم در دنیا به 40 درصد می رسد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر در کشور مشکل آب داریم یا کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی داریم چاره ای جز اجرای الگوی کشت نداریم و باید آن را با جدیت دنبال کنیم. برای تحقق آن باید حداقل در سال های اول به کشت یارانه بدهیم.

وی ادامه داد: می خواهیم در قانون بودجه 1402 ردیف بودجه خاصی برای اجرای الگوی کشت وجود داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه الگوی کشت به تمام وزارتخانه ها ارسال شده و این طرح بسته به شرایط و منابع کشور اصلاح می شود، گفت: این سند در سال اول شش درصد کاهش مصرف آب را به همراه خواهد داشت. به 2.2 میلیارد دلار ارز، افزایش بهره وری آب و افزایش تولید و همچنین کاهش نیم درصدی سطح زیر کشت آبی و افزایش سطح زیر کشت دیم را به دنبال خواهد داشت.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با اجرای طرح جهش تولید در دیم ها پیش بینی می کنیم تولید محصول در این اراضی 4.5 میلیون تن افزایش یابد.

وی در پایان گفت: برای اجرای الگوی کشت در بودجه سال آینده حداقل به 30 تلاش نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید