ایجاد امید برای رونق اقتصادی کشاورزی با تعریف الگوی کشت / کشت در سرزمین برف و آفتاب علمی می شود

اگرچه این استان 25 درصد نفت ایران را نیز تولید می کند، اما از آنجایی که نفت هرگز منبع پایدار و دائمی در اقتصاد نبوده است، کشاورزی در اولویت اول توسعه کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

از سوی دیگر زندگی عشایری و عشایری در این استان دامداری و کشاورزی را به بافت این استان گره زد.

تنها در یک مورد عشایر کهگیلویه و بویراحمد درصد گوشت قرمز کشور را تامین کردند و این یعنی باید نگاه علمی و عملی کشاورزی استان حاکم باشد.

یکی از این دیدگاه های مهم، تعریف مدلی از خودسازی به معنای وسیع آن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: اولین موضوعی که در ابتدای کار پیگیری کردم، تعریف و تدوین الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف استان بود.

سید علی معتمدی پور افزود: البته می توان در نظر گرفت که تغییر الگوی کشت لزوماً به معنای کاشت یک محصول به جای محصول دیگر است، اما واقعیت این است که الگوی کشت یک نظام کشاورزی هدفمند است که در آن همه ابعاد علم، دانش بومی، سیاست ها سیستم کلان، مزیت اقتصادی نسبی و پایدار و مسائل زیست محیطی نیاز به رسیدگی و نظارت دارند.

متولیان ارشد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همکارانم در این زمینه تحقیقات عمیقی داشته اند و برنامه ما این بود که کشاورزی حفاظتی و پیمانی بر اساس مدل علمی در این استان آغاز شود، گفت: «در حال حاضر جهت گیری ما این است که همه جاروها باید مجهز به سیستم آبیاری تسمه ای باشند و این کار تا حد زیادی انجام شده است.

معتمدی پور افزود: تمرکز دیگر ما در مدل کشت علاوه بر بحث استفاده بهینه از آب، افزایش تولید گندم، دانه های روغنی، علوفه و شکر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه آرد و نان، روغن، شکر و گوشت جزو کالاهای اصلی است، گفت: برای تولید چاودار به گیاه کاملیا و کلزا و برای تولید شکر و شکر به کشت چغندر قند توجه ویژه داریم.

وی افزود: معتقدم هر مدل و نقشه راهی که وارد تولید می کنیم باید مورد استقبال کشاورز قرار گیرد و سود و درآمد او در نظر گرفته شود بنابراین در مناطقی از استان که زیر سد یا کنار رودخانه ها هستند آمده ایم. تحت فشار جدید در برخی مناطق نوع محصول را به طور کلی به نفع کشاورز تغییر داده ایم، در برخی مناطق کشت ارقام زودرس و در برخی مناطق محصولات پاییزه را در مدل کشت قرار داده ایم. سبز باش.

متولیان اصلی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: برخی تصور می کنند الگوی کشت فقط ممنوعیت برنج کاری است اما این مدل مفاهیم عمیقی دارد و ما می خواهیم نگرش را در کشاورزی این استان تغییر دهیم. با هدف کاهش مصرف آب و افزایش تولید.»

وی بیان کرد: در برخی مناطق الگوی کشت مناسبی وجود دارد و وظایفی مانند تغذیه مناسب گیاه، کودهای اولیه برای مقاومت به خشکی گیاه، نگهداری بقایای گیاهی و کنترل مناسب علف های هرز و بیماری ها و تناوب زراعی در برنامه ما است. “

معتمدی پور گفت: در مدل کشت در برخی مناطق، ارقام کم آب جایگزین ارقام پرمصرف آب می شوند و در کل برنامه سود و زیان کشاورز در نظر گرفته می شود.

وی توسعه کشت علوفه کم آب از جمله سورگوم علوفه ای در مراتع را از دیگر برنامه های خود برای تولید گوشت و شیر در این استان برای تامین علوفه مورد نیاز دامداری های گوشتی و لبنی عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنان خود کشاورزی پیمانی را یکی از سیاست های اصلی در این حوزه خواند و گفت: تمام جهت گیری ما به سمت کشاورزی قراردادی است.

داریوش حصار در این خصوص گفت: هرگونه تغییر در برنامه کشاورزان باید به نفع آنها باشد و از این رو برنامه های آموزشی موثر در زمینه توجیه کشاورزان در دستور کار ما قرار دارد تا همه کشاورزان و کشاورزان با سیاست های جدید همراه شوند.

معاون اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اراضی به مرور زمان منابع خاک خود را از دست نمی دهند.

وی استفاده از بذور اصلاح شده، ارقام مقاوم به خشکی و کشاورزی حفاظتی با کمترین دستکاری خاک را از سیاست های کلان بخش کشاورزی در این استان عنوان کرد.

رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج نیز از ایجاد الگوی تک کشاورزی استقبال کرد و گفت: در صورت تحقق این امر می توانیم برنامه ریزی صحیح و اصولی در حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه صادرات داشته باشیم.

امیر حسینی افزود: یکی از مهم ترین دغدغه های کشاورزان بازار فروش محصولات خود است و داشتن الگوی کشاورزی مناسب می تواند به گونه ای برنامه ریزی کند که کشاورزان کمتر دغدغه بازار محصولات خود را داشته باشند.

خبرنگار: باخمانیار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید