ارتقای بهره وری به جای افزایش سطح زیر کشت در دستور کار است/قطع استانی الگوی کشت به زودی اعلام می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به ادامه کشت محصولات پاییزه در استان گفت: گندم، جو و کلزا عمده ترین محصولات کشت پاییزه استان مرکزی است و با توجه به آغاز عملیات کاشت بذر مورد نیاز کشاورزان تامین شده است. تهیه و کود به صورت الکترونیکی در استان توزیع شد

وی افزود: سال گذشته 225 هزار هکتار در استان مرکزی زیر کشت پاییزه بود و هدف ما این است که امسال با توجه به محدودیت منابع آبی که داریم سطح زیر کشت بیشتر نشود و بر افزایش معادن و اصلاح معادن تمرکز کنیم.

صفری تاکید کرد: شرایط کشت پاییزه به ویژه در کشت دیم و همچنین میزان عملکرد بسیار وابسته به شرایط آب و هوایی است، متاسفانه امسال پیش بینی هواشناسی وضعیت خوبی را از نظر بارندگی نشان نمی دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین ادامه داد: سال گذشته طرح افزایش تولید دیم در 60 هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا شد و 30 درصد افزایش عملکرد به ثبت رسید که امسال به 120 هزار هکتار افزایش می یابد.

وی در خصوص بحث بیمه کشاورزی با توجه به شرایط خشکسالی سال های اخیر گفت: در زمینه بیمه کشاورزی با مشکلات ساختاری مواجه هستیم و متاسفانه هنوز غرامت سال گذشته پرداخت نشده است که باعث شده استقبال کشاورزان کم شود. با وجود اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی همواره به کشاورزان توصیه می کنند توصیه می کنند نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه 1401 وزارت جهاد کشاورزی موظف بود تا شهریور ماه امسال الگوی کشت را اعلام کند، الگوی کشت نیز توسط پژوهشگاه جهاد کشاورزی تدوین و اصلاح شد. مرکز و پس از افتتاح با حضور عالی ترین مقامات کشوری در استان قطع شد و به استان ها ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید