دولت دوازدهم چگونه ریشه منابع طبیعی را قطع کرد؟ / هدف از اعلام 90 دقیقه قانون بهره وری کشاورزی چه بود؟


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878894

عدم اجرای قانون افزایش کشاورزی و منابع تولیدی توسط دولت دوازدهم، اکوسیستم های طبیعی کشور را به بستر بحرانی ترین رویدادها از جمله بحران آب، زیر آب رفتن اراضی و جنگل زدایی تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در 23 تیرماه 1389، پس از سال ها پیگرد و تلاش تیم های کارشناسی در دستگاه های مسئول منابع طبیعی و محیط زیست به ویژه تقاضای مستمر کارشناسان سازمان منابع طبیعی، قانونی با عنوان «افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی» به تصویب رسید. .


قانونی که طرح های مخرب جامعه، توسعه و توسعه را به چالش می کشد

علیرغم اینکه قانونی با این جامعیت که برای اولین بار تصویب شده و می تواند به درستی و با دقت اجرا شود، می تواند توجیه اقتصادی بسیاری از طرح های عمرانی اجتماعی، ساختاری و مخرب را به چالش بکشد و از اجرای آنها جلوگیری کند و منشأ تغییر نگرش منفعت طلبانه و مجریان پروژه های بزرگ عمرانی و غیره به ویژه پروژه های اکتشاف و بهره برداری از معادن و پروژه های احداث سدهای عظیم (که همواره به منابع طبیعی به عنوان مناطق کم ارزش و در عین حال درآمدزا نگاه می کنند. ) اما در یک لحظه تاریخی منابع طبیعی و محیط زیست به هم ریخته است کشور به تبعید می رود.


رد انحرافات در اعمال قانون افزایش بهره وری در بخش های کشاورزی و منابع طبیعی مشکل ساز شده است.

در واقع رد انحراف در اعمال بند. “ب” از هنر. 12 و هنر. ماده 13 قانون افزایش بهره وری در کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1388 که منوط به محاسبه و وصول خسارت زیست محیطی قبل از اجرای طرح ها و پروژه های دولتی در امکان سنجی و هزینه های اقتصادی (عمومی، عمرانی و معدنی) می باشد. از مشکلاتی که در سال های اخیر مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.

هر چه با تصویب قانون جامع افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ظرفیت مناسبی برای افزایش بهره وری در حوزه منابع طبیعی و دستیابی به اهداف کلان سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور فراهم شد. سال‌هاست که اکوسیستم‌های طبیعی کشور صحنه بحرانی‌ترین بلایا از بحران‌های آبی و رانش زمین گرفته تا تخریب جنگل‌های زاگرس و هیرکانسکی بوده‌اند که بی‌تردید قانونی تدوین، تدوین و تصویب برای تحول منابع طبیعی را می‌طلبد. قصور مسئولین اعمال آن به ویژه مواد 12 و 13 این قانون باید لحاظ شود.


ابلاغ بخشنامه نیروی انتظامی در ماه های پایانی دولت دوازدهم


دولت در آخرین ماه‌های عمر خود طی نامه‌ای از محمد باکر نوباخت، رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در آستانه روی کار آمدن دولت سیزدهم در 12 اسفند 1377 بخشنامه‌ای صادر کرد. کلیه دستگاه های اجرایی و مراجعی که به آنها ضرورت اجرای قانون را اعلام می کنند. در حالی که معاونت حقوقی رئیس جمهور در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ با ارسال نامه ای خواستار پیگیری طرح های عمرانی و جلوگیری از توقف آن شده بود.


در روزهای پایانی دولت، جداول خسارت به روز شده است

سپس رئیس وقت سازمان مدیریت تعهدات و آبخیزداری کشور پس از حدود 8 سال سکوت در دولت قبل، بخشنامه فوق الذکر تمامی ادارات منابع طبیعی استان ها را ابلاغ و تاکید کرد. عمر دولت قبل بر اساس نامه ای در گامی شگرف به روز رسانی جداول بهره مندی از آئین نامه بند ب ماده 12 قانون مذکور در دستور کار قرار گرفته است.

اهمیت این بخشنامه و نامه های پس از آن به جز آرامش در دوره ای خاص و اقدامات مغرضانه در دوره اخیر چیست؟

در حالی که انحراف در اجرای بند. “ب” هنر. ماده 12 قانون افزایش بهره وری در بخش منابع طبیعی به یکی از مهم ترین دلایل اجرای بی رویه طرح ها و پروژه هایی تبدیل شده است که خسارات زیادی به کشور وارد کرده است. امروزه به ویژه پروژه های انتقال آب بین حوضه ای. ای و سدها و معادن و …

اگر این قانون به درستی اجرا می شد و هزینه های تخریب منابع طبیعی به صورت علمی و قانونی محاسبه می شد، در عین حال امکان سنجی پروژه ها خسارات ناشی از اجرای پروژه ها را می دید و محاسبه می کرد.اجرای غیرقانونی و غیر اصولی این گونه پروژه ها می باشد جلوگیری می شود و در صورت امکان اجرای پروژه ها پس از ارزیابی هزینه، هزینه احیا و بازسازی اکوسیستم ها پرداخت می شود، به عبارت دیگر نمی توان پروژه های مخرب، سایر پروژه های دارای آسیب زیست محیطی را اجرا کرد و منابع طبیعی اثرات منفی آنها را به حداقل می رساند. .

در واقع ریشه بحران آب و تخریب جنگل ها و مراتع، حفاری های سرکش و… است. را می توان در عدم اعمال چنین قانونی جستجو کرد، قانونی که مسئولان حفاظت و صیانت از منابع طبیعی باید آن را به بهترین نحو اعمال می کردند، اما در تلاش برای تضعیف اثر بودند.

اگرچه میزان خسارت برآورد شده از نظر عدم اعمال نرخ ارز و به روز نشدن مبنای محاسبه خسارت بسیار بسیار کمتر از میزان واقعی خسارت وارده به منابع طبیعی است، اما به دلیل اعمال نادرست به همان میزان خسارات وارد شده است. در مرحله امکان‌سنجی طرح‌ها و پروژه‌ها، عدم درج در بودجه‌های سالانه و موافقت‌نامه‌های دستگاه‌های اجرایی، عدم نظارت دستگاه‌های ناظر بر این فرآیند و همچنین ضعف الزامات. و در پی پیگرد قانونی و حقوقی ادارات منابع طبیعی، پیمانکاران این پروژه ها عمومی و مدنی نمی باشند. بنابراین، این واقعیت که اساساً غیرقانونی است و خسارت وارده به انفال و عرصه های ملی را جبران نمی کند، به راحتی نادیده گرفته می شود; به نظر می رسد تعامل مدیران منابع طبیعی با مجریان پروژه های بزرگ و مخرب منابع طبیعی و محیط زیست مطلوبتر از پیگیری مطالبات انفال و حقوق عمومی ملت ایران باشد.

اما سازمان مدیریت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست و ادارات مربوط می‌توانند از ظرفیت قانونی موضوع مواد 12 و 13 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی و کاهش بهره‌وری بهره‌مند شوند. آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست، زمینه های لازم را برای تغییر در حوزه هایی که مدیریت می کنند فراهم کردند، اما در عمل به دلیل ضعف حاکمیتی در اجرای این قانون متوقف شد.


رئیس سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دلایل این قصور و قصور را بیان کند.

با توجه به اینکه مسئولیت نظارت، تدوین و اجرای آئین نامه قانون مذکور بر عهده معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده است، مسئولیت به روز رسانی خسارات وارده بر عهده همین معاونت است. هنر به لیست قیمت، درج و اعمال نرخ های غیر ارزی و نظارت بر کالا. این قانون به گونه ای اعمال می شود که برای رئیس سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که از قضا ریاست آن را معاونت برعهده داشت، لازم است. وزیر حفاظت از محیط زیست سال هاست که دلایل این کم کاری ها و کم کاری ها را اعلام کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید