برگزاری نشست مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مستضعفین / سازمان مدیریت هوشمند برای ارتقای بهره وری محصولات استراتژیک کشاورزی


ساعت: 10:32
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1917297

گزارش دانا از نشست مدیریت هوشمند برای ارتقای بهره وری کشاورزی;

نشست مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج امروز دوشنبه ۱۴ دی ماه به منظور راه اندازی عملیات مشترک مدیریت هوشمند برای ارتقای بهره وری محصولات استراتژیک کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور برگزار شد. سازمان بسیج مستضعفین.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; امروز دوشنبه 14 دی ماه 1401 نشست مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج به منظور راه اندازی عملیات مشترک مدیریت هوشمند ارتقای بهره وری محصولات استراتژیک کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. سید جواد ساداتی نژاد و سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین.


نشست مشترک مدیریت هوشمند برای بهبود بهره وری محصولات استراتژیک کشاورزی



محمدرضا جهانسوز، رئیس سازمان بسیج کشاورزی استان در هفته بسیج در این خصوص صحبت های خودمانی کرد. وی بیان کرد: مهندسین کشاورزی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورزان از سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرده اند و در حال حاضر 370 هزار کشاورز و 10 هزار کارشناس در قالب این طرح در حوزه کشاورزی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: فقدان دانش کاربردی در کشاورزی مهم ترین عامل کاهش بهره وری تولید است و به همین دلیل فاصله زیادی بین بهره وری تولید و مقایسه آن با کشاورزان معمولی وجود دارد و در این حوزه قرار داد. او را در رأس فعالیت های خود قرار داده است.

جهانسوز تصریح کرد: در طرح همگام سازی بسیج با کشاورز، مهندسان کشاورزی و مربیان جهشی تولید بسیج با برگزاری کلاس های کشاورزی و کارگروه های علمی در روستاها به کشاورزان آموزش می دهند و کشاورزانی که در این دوره ها شرکت کرده اند می گویند این دوره ها افزایش یافته است. بهره وری در تولید محصولات کشاورزی رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به مشکل کم آبی و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی و لزوم معرفی فناوری های نوین در چنین شرایطی، جذب نیروی متخصص در این زمینه را ضروری دانست و گفت: آمارها نشان می دهد که زمین این طرح با 80 هزار هکتار آغاز شده است. در سال 2016 و در سال 1401 به 1200000 هکتار رسید که طی آن بهره وری برنج پرمحصول 11 درصد، گندم و جو 10 درصد و ذرت خوراکی 14 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان بسیج کشاورزی کشور افزود: با افزایش بهره وری در این اراضی، مساحت اراضی تحت پوشش افزایش می یابد و در 7 سال آینده سطح زیر پوشش اکثر مناطق کشاورزی کشور خواهد بود. حدود 10 میلیون هکتار است و 30 هزار کارشناس این طرح را اجرا خواهند کرد. طرح ها خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار بسیج جامعه کشاورزی، تفاوت تولید محصولات کشاورزی نسبت به تولید کشاورزان نمونه به 21 برابر می رسد که با اجرای طرح های آموزشی و افزایش بهره وری در این حوزه می توان این میزان را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید