در تولید محصولات کشاورزی بهره وری فیزیکی و اقتصادی مد نظر قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در نشست بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی  که در مجموعه باغستان این سازمان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: طرح کشاورزی و اجرای الگوی کشت مهمترین شاخص ارزیابی بهره وری فیزیکی و اقتصادی محصولات است.

وی اظهار داشت: طرح اندازه میزان مصرف اب روی ۳۸ محصول زراعی و باغی   که بیشترین نیاز آبی را داشته و محصولات که زیر الگوی کشت هستند انجام شده است.

عباسی خاطر نشان کرد: در بررسی بهره وری آب در محصولات کشاورزی،  بهره فیزیکی و اقتصادی محصولات کشاورزی بایستی ارزیابی شود که با توجه به آب تخصیص داده شده به چه میزان محصول تولید شود.

مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درادامه گفت: عوامل موثر بر بهره وری محصولات کشاورزی تاثیرگذار است که مهمترین آن مدیریت آب ۳۵ درصد ، گیاه و ارقام  به زراعی ۳۰ درصد ، کود و تغذیه ۲۵ درصد و سایر عوامل ۹ درصد  است.

عباسی یادآور شد: بیلان آب یک روش استاندارد و بین المللی است که آب مصرفی را برآورد می کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با توجه به مطالعات انجام شده امکان کاهش مصرف آب در محصولات کشاورزی وجود ندارد گفت: برای حفظ خاک و منابع موجود منابع آبی بایستی سطح زیر کشت در محیط باز را کاهش داد و بسمت کشت گلخانه ای، کاهش ضایعات و کاهش تبخیر رفت چرا که یکی از مهمترین روش های افزایش بهره وری سیاستگذاری این موارد است.

عباسی تاکیدکرد: با استفاده از فن آوری نوین، بهره وری آب و تولید محصول ارزیابی شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات جدی این است که بایستی کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم که این امور با حضور و دخالت بیشتر تشکل های مردم نهاد تاثیر گذار خواهد بود.

وی بر لزوم اهمیت استفاده از ظرفیت اجتماعی تشکل های مردم نهاد برای مصرف بهینه آب تاکید کرد.

مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: بهره وری در محیط گلخانه ها تا ۳۰ برابر قابل افزایش است.

عباسی افزود: از مجموع  منابع آبی کشور که بیش از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است بیش از ۷۰ درصد( حدود ۲۵۹ میلیارد متر مکعب) تبخیر می شود که چهار برابرمصرف کشور که ۷۰ میلیارد مترمکعب است .

به گفته وی اگر ۱۰ درصد آب  تبخیر را باروش های نوین آبیاری، آبخیزداری و … کاهش دهیم سهم بسیار خوبی در تولید محصول خواهیم داشت.

وی یادآور شد: بایستی با سازو کار جدید این میزان را کاهش دهیم تا منابع جدید آب وارد بخش کشاورزی شود.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید