اولیانوف: پاسخ ایران مانعی برای ازسرگیری برجام ایجاد نمی کند/ نهایی شدن توافق تنها به اراده سیاسی طرف های مذاکره کننده بستگی دارد

اولیانوف: پاسخ ایران مانعی برای ازسرگیری برجام ایجاد نمی کند/ نهایی شدن توافق تنها به اراده سیاسی طرف های مذاکره کننده بستگی دارد

روز جدید نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری توافق هسته ای مانعی برای روند نهایی شدن توافق در مذاکرات ایجاد نمی کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، با اشاره به اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره مذاکرات وین، در صفحه توئیتر خود نوشت: واقعاً مشکلی نیست. در پاسخ به ایران[به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق در مذاکرات وین] هیچ مانع جدی برای توافق وجود ندارد.

اولیانوف ادامه داد: نهایی شدن مذاکرات در وین صرفا به اراده سیاسی کشورهای شرکت کننده بستگی دارد.

این اظهارات اولیانوف پس از آن مطرح می شود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست هفتگی خود به زبان عبری در پاسخ به این سوال که آیا طرف های دیگر مذاکره پاسخی به ایران داده اند و همچنین در توضیحی درباره وی با ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه حفره هایی در مذاکراتی که انجام دادیم پیدا کردیم و ایران نتوانست به برخی از خواسته های خود در برجام عمل کند، گفت: همانطور که می دانید چند وقت پیش پاسخ خود را ارسال کردیم و منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. از طرف دیگر.

وی ادامه داد: ما همواره تاکید کرده ایم که طرف های دیگر مذاکره به ویژه آمریکایی ها باید برای دستیابی به توافق اقدام سازنده انجام دهند. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده و تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ای را علیه دولت و ملت ایران اعمال کرده است و به همین دلیل حق مدعی بودن و طلبکار بودن را ندارد. این آمریکاست که برای بازگشت به روند حل و فصل باید ثابت کند که عضوی قابل اعتماد است، نه رژیمی قانونمند و بحران آفرین. این دولت در واشنگتن است که باید ثابت کند که به هنجارهای بین المللی پایبند است و به هنجارهای بین المللی احترام می گذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخی که به هماهنگ کننده مذاکرات داده شده، موضوع جدیدی که مانع از توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات شود، مطرح نکرده است. او هیچ خواسته جدیدی مطرح نکرده است.

کنعانی افزود: ایران نه تسلیم زیاده خواهی طرف های مقابل می شود و نه از خطوط قرمز خود عقب نشینی می کند.

وی همچنین تصریح کرد: هم آمریکا و هم اروپا (ترویکای اروپایی) باید نشان دهند که در روند مذاکرات به موازین بین المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم گیری های سیاسی قرار نمی دهند. همانطور که بارها گفته ایم اگر طرف مقابل اراده سیاسی لازم برای دستیابی به توافق را داشته باشد. امکان دستیابی به توافق جامع و خوبی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید