چالش انتخابات کنگره برای دولت آمریکا است نه تیم مذاکره کننده ایران/ پایان توافق به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896464

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات کنگره و رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده این واقعیت است که به دلیل رقابت در دولت آمریکا چالش جدی وجود دارد که بر روند مذاکرات تاثیر می گذارد، اما اجماع در روند مذاکره برای تصمیم گیری و امضای تفاهم نامه در اردوگاه ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که باید در آمریکا دیده شود.

فدا حسین مالکی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی با اشاره به دور بعدی مذاکرات گفت: پس از تصمیم ایران برای بازگشت به میز مذاکره، پیش نویس هایی از سوی آمریکا و اروپایی ها تهیه شد که در اختیار ایران قرار گرفت و ایران احساس کرد در این پیش نویس منافع یکجانبه وجود دارد. مشاهده شد که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی مبنی بر تغییر آن در راستای منافع ملی ارائه کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می رسد بیشتر موانع بین دو کشور برداشته شده است، گفت: اگر صادقانه فکر کنیم می بینیم که توپ در زمین است. آمریکایی ها به دلیل شرایط آمریکا همیشه دنبال چیزی هستند که می خواهند به آنها اعطا شود و طبیعی است که تا زمانی که منافع ایران تامین نشود، این برایش قابل قبول نیست و این واقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران خود را می داند. به چه قیمتی، چه آمریکایی ها می گویند او باید بپذیرد

وی افزود: بنابراین به نظر می رسد به روزهای پایانی توافق نزدیک می شویم اما به شرطی که طرف آمریکایی هم این احساس مسئولیت را داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به اینکه آقای بایدن در کاخ سفید با مشکلات زیادی مواجه است، خاطرنشان کرد: انتخابات کنگره و ریاست جمهوری آمریکا نشان دهنده این واقعیت است که با توجه به رقابت هایی که وجود دارد، چالش جدی است. در داخل حاکمیت آمریکا بر روند مذاکرات تأثیر می‌گذارد، اما انسجام در روند مذاکرات برای تصمیم‌گیری و امضای تفاهم‌نامه در اردوگاه ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که باید در آمریکا دیده شود.

مهم ترین مانع برای آقای بایدن، لابی های صهیونیستی است

مالکی با اشاره به تاثیر مشکلات داخلی آمریکا در روند مذاکرات خاطرنشان کرد: مهمترین مانعی که بایدن در مقابل خود دارد، لابی های تندرو صهیونیستی است. علاوه بر این در آمریکا و کنگره جنجال‌هایی یا حامیان ترامپ وجود دارند که به دنبال امضا نشدن این توافق هستند تا احتمال دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری را بسوزانند. زیرا جمهوری خواهان نگاه جسورانه تری به نقاط ضعف بایدن در انتخابات ریاست جمهوری دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اروپایی ها در اردوگاه غربی ها بسیار مایل به پایان دادن به مذاکرات هستند زیرا در حال حاضر در شرایط بحران اوکراین با چالش جدی مواجه هستند که اگر پوتین نظم می‌خواهد نابودی اروپا قطعی است و جنگ را به قلب اروپا کشانده است طبیعتاً مهم‌ترین فاجعه در مسیر غربی‌ها انرژی است که بهترین جایگزین برای تامین انرژی اروپا از جمهوری اسلامی است.

وی افزود: غربی ها بر این عقیده هستند که مذاکرات باید سریعتر انجام شود تا بتوانند با ایران ارتباط برقرار کنند تا بتوانند از انرژی و نفت ایران استفاده کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در پایان گفت: ایران پروژه خود را ارائه کرد، به ملاحظاتی که در پروژه آمریکا بود پاسخ داد و در حال حاضر منتظر است تا آمریکایی ها در اسرع وقت پاسخ خود را بدهند و در صورت پاسخ آمریکا مطمئن بود که دیگر مانعی برای امضای برجام وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید