آیا سه عامل مثبت برای تبدیل مذاکرات به توافق/احیای برجام به تصمیم کنگره آمریکا بستگی دارد؟

آیا سه عامل مثبت برای تبدیل مذاکرات به توافق/احیای برجام به تصمیم کنگره آمریکا بستگی دارد؟

روز جدید دو روز پیش، وزارت امور خارجه از ارسال پاسخی به ایران در رابطه با نظرات آمریکا در مورد متن پیش نویس توافق احتمالی احیای برجام خبر داد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و چند مقام غربی در ارزیابی اولیه خود این پاسخ را غیرسازنده خواندند.
آیا سه عامل مثبت برای تبدیل مذاکرات به توافق/احیای برجام به تصمیم کنگره آمریکا بستگی دارد؟

سه دلیل قوی برای حمایت کنگره از احیای توافق هسته ای ایران وجود دارد: این توافق قبلاً مؤثر بوده است و می تواند دوباره کارساز باشد. هیچ جایگزینی وجود ندارد؛ توافق ایران در میان رای دهندگان محبوبیت دارد.

دو روز پیش وزارت امور خارجه از واکنش ایران به اظهارات آمریکا درباره متن پیش نویس توافقنامه احیای برجام خبر داد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و چند مقام غربی در ارزیابی اولیه خود این واکنش را غیرسازنده خواندند.

دولت آمریکا که در سال 2018 توافق هسته‌ای را نقض کرد و به‌طور یکجانبه از ایران خارج شد، در حالی که مدعی پاسخ غیرسازنده از سوی ایران بود و دلیل موجهی برای آن ارائه نکرد و از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی کرد، بار دیگر به بازی سرزنش پرداخت. اما پیشرفت اخیر در روند مذاکرات، امیدها به احیای توافق را دوچندان کرده است و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی توافق به عنوان مهم ترین عامل دستیابی به این توافق، موضوعی ضروری و اجتناب ناپذیر برای طرف آمریکایی است. به گزارش پولیتیکو، این موضوع باعث شد تا نهایی شدن توافق تا پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا طول بکشد.

کشورهای غربی اما امیدوارند پس از توافق و ارسال نفت ایران به بازار شاهد کاهش قیمت انرژی باشند. در همین راستا بلومبرگ نوشت که این گفتگوها امیدها را در برخی کشورها افزایش داده است، زیرا این توافق اگرچه این تاثیر مثبت را بر بازار انرژی دارد، اما ممکن است تورم را در کشورهایی که با کمبود انرژی مواجه هستند محدود کند. از یک طرف تورم می تواند به سرعت رشد کند و از طرف دیگر میلیون ها بشکه نفت ایران می تواند راه حل این مشکل باشد.

وب سایت بیزینس اینسایدر نیز با اشاره به اینکه ایران و آمریکا پس از یک سال مذاکره به احیای توافقنامه نزدیک شده اند، نوشت: اگر واشنگتن و تهران در این موضوع موفق شوند، آینده توافق کاملا در اختیار کنگره خواهد بود. اما حتی اگر توافقی حاصل شود، نمی‌توان آن را تا زمانی که کنگره 30 روز فرصت بررسی آن را داشته باشد، اجرا کرد. سه دلیل قوی برای حمایت کنگره از توافق ایران وجود دارد:

آیا احیای برجام به تصمیم کنگره آمریکا بستگی دارد؟

قبلاً کار می کرد و ممکن است دوباره کار کند: تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال 2018 به دلایل سیاسی داخلی آن را بی پروا رها کرد، خوب کار کرد. تهران تا زمانی که آمریکا از این توافق خارج نشد، به توافق پایبند بود.

جایگزینی وجود ندارد: بایدن در سفر اخیر خود به خاورمیانه گفت که از نیروی نظامی “به عنوان آخرین راه حل” برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد. اما اگر توافق مورد مذاکره مجدد با ایران شکست بخورد، احتمال وقوع جنگ بسیار بیشتر می شود – و این یک فاجعه خواهد بود.

بیزینس اینسایدر نوشت: جنگ آمریکا در عراق صدها هزار جان، تریلیون ها دلار هزینه کرد، کل منطقه را بی ثبات کرد و اکنون به طور گسترده به عنوان یک اشتباه تاریخی شناخته شده است. در مقام مقایسه، جمعیت ایران دو برابر عراق و ارتش آن تقریباً سه برابر است. ایران همچنین دسترسی به خلیج فارس را کنترل می کند. مسدود کردن تنگه هرمز می تواند عرضه جهانی نفت را تا 30 درصد کاهش دهد. در این زمینه همانطور که رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا می گوید: «اگر فکر می کنید جنگ در عراق سخت بود، فکر می کنم حمله به ایران فاجعه خواهد بود». بین جنگ اوکراین، تورم جهانی و تنش با چین، آخرین چیزی که به آن نیاز داریم یک بحران بین‌المللی دیگر است.

توافق ایران در میان رای دهندگان محبوب است: نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که رای دهندگان نگران چشم انداز ایران هسته ای هستند و به احتمال زیاد از اعضای کنگره که طرفدار دیپلماسی به جای جنگ هستند حمایت می کنند. نزدیک به نیمی (45 درصد) از رای دهندگان احتمالی می گویند که “احتمال بیشتری” به نامزدی رای می دهند که از توافق هسته ای جدید با ایران حمایت می کند.

رأی دهندگان اکثراً طرفدار دیپلماسی به جای اقدام نظامی در راستای خطوط حزبی هستند: 83 درصد از دموکرات ها، 79 درصد از مستقل ها و 72 درصد از جمهوری خواهان موافق هستند که ایالات متحده باید بر دیپلماسی برای پایان دادن به برنامه هسته ای ایران تمرکز کند.

بیزینس اینسایدر در نهایت نوشت: کنار گذاشتن توافق ایران در سال 2018 یک اشتباه غم انگیز بود. ما می دانیم که این معامله قبلاً کارساز بوده است. با توجه به پیامدهای بالقوه فاجعه بار یک جنگ دیگر در خاورمیانه و حمایت عمومی قوی از دیپلماسی، اعضای کنگره دلایل زیادی برای حمایت از مذاکره مجدد دارند. توافق هسته ای ایران همچنان یک سیاست خوب و سیاست خوب است و مستحق حمایت کامل کنگره است.

با توجه به این اهمیت، همانطور که آرون دیوید میلر، مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در سی ان ان می نویسد، دور شدن از میز مذاکره بر وجهه و اعتبار ایالات متحده تأثیر می گذارد. وی همچنین افزود: مذاکرات به یک بازی سیاسی- دیپلماتیک تبدیل شده است و اینکه کدام کشور ابتکار عمل را برای پایان دادن به مذاکرات به دست خواهد گرفت، جزو محاسبات هر دولتی است.

دیدگاهتان را بنویسید