حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تمدید برجام به نفع آمریکاست/ کشورهای 1+4 مذاکرات را مثبت ارزیابی می کنند اما از نظر آمریکا مثبت نبود.

حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تمدید برجام به نفع آمریکاست/ کشورهای 1+4 مذاکرات را مثبت ارزیابی می کنند اما از نظر آمریکا مثبت نبود.

روز جدید :

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ارزیابی مثبت ایران از مذاکرات دوحه در حالی که طرف مقابل آن را «اتلاف وقت» می‌داند، می‌گوید: موضوع این است که آمریکا می‌خواهد به اهداف خود برسد. ، بنابراین آنها رتبه مثبتی ندارند. در حالی که آمریکا تنها مذاکره کننده نیست. از نظر ما و سایر کشورها، مذاکرات در حال حصول توافق است و این کشورها معتقدند که جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام موضع مثبتی اتخاذ کرده است.

پس از پایان مذاکرات دوحه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این مذاکرات را اتلاف وقت خواند، اما از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان ارزیابی مثبتی از آن داشت.

شهریار حیدری در گفت وگو با انتخاب درباره دلیل ارزیابی متناقض طرفین از مذاکرات دوحه گفت: مذاکرات دوجانبه است. توافق در برجام، چه در وین و چه در دوحه، باید با رضایت طرفین انجام شود و نباید یک جانبه باشد. رویکرد آمریکا به مذاکرات اکنون یک طرفه است. بحث این است که آمریکا می‌خواهد به اهدافش برسد، بنابراین در این زمینه رتبه مثبتی ندارند. در حالی که آمریکا تنها مذاکره کننده نیست.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: از نظر ما و سایر کشورها مذاکرات در حال توافق است و این کشورها معتقدند جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام موضع مثبتی داشته است. اما آمریکا واقعاً نمی‌خواهد به توافق برسد. رویکرد آمریکا از سال 2015 تاکنون در مورد مسائل برجام به گونه ای است که تمدید برجام به نفع آمریکا تمام خواهد شد. اما این رویکرد اشتباه است و دلیل اصلی شکست برجام است.»

حیدری با بیان اینکه در دوحه مقرر شد ادامه مذاکرات گذشته و در نهایت برجام با توافق برد-برد منعقد شود، گفت: توافق برد-برد به معنای لغو تحریم ها و بازگشت جمهوری اسلامی به کشور است. برجام؛ بنابراین از نظر ما این مذاکرات مثبت بود، زیرا کشورهای 1+4 آنها را مثبت ارزیابی می کنند، اما از نظر آمریکا مثبت نیست، زیرا در این مذاکرات به اهداف خود نرسید. ما توافق بدی نخواهیم داشت، اما باید منافع کشور در این توافق حفظ شود.»

دیدگاهتان را بنویسید