رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی: احیای برجام طی یک هفته تا ده روز آینده اتفاق می‌افتد/اطلاعات در مذاکرات هسته‌ای اصلا خوب نبود/ اصلاح‌طلبان هرگز برجام را آتش نمی‌زنند.

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی: احیای برجام طی یک هفته تا ده روز آینده اتفاق می‌افتد/اطلاعات در مذاکرات هسته‌ای اصلا خوب نبود/ اصلاح‌طلبان هرگز برجام را آتش نمی‌زنند.

روز جدید جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جماران اظهار داشت: در این کشور سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته هستند و چه بخواهیم چه نخواهیم شعار بدهیم و چه نخواهیم، ​​امروز سرنوشت کشورها و سیاست های خارجی و داخلی آنها مرتبط با یکدیگر. ما نمی توانیم بگوییم اقتصاد را مدیریت می کنیم، اما منهای ارتباط با دنیا!

: بالاخره پس از گذشت چندین سال، برجام در شرف احیای مجدد است و احتمالا باید در روزهای آینده منتظر خبرهای خوش این توافق باشیم تا خون دوباره در رگ های اقتصاد کشورمان جاری شود. جلیل رحیمی جهان آبادی در این خصوص به خبرنگار جماران گفت:

امروز نظرات کلی طرفین در مذاکرات در خصوص فناوری هسته ای، نرخ غنی سازی، فروش نفت، نحوه پس گرفتن پول و … ارائه شده و تقریباً توافق حاصل شده است و فکر می کنم جلسه وزرای خارجه ادامه داشته باشد. از یک هفته تا 10 روز

احیای برجام ظرف یک هفته تا ده روز اتفاق خواهد افتاد

وی درباره لابی‌گری رژیم صهیونیستی برای شکست برجام گفت: رژیم صهیونیستی از روابط ما با هیچ کشوری استقبال نمی‌کند و سعی می‌کند روابط ما را با همه کشورهای جهان سخت کند و مذاکرات به نتیجه نرسد. طبیعی است اما بعید نمی دانم تلاش او بعید باشد در این مرحله به نتیجه می رسد.

رحیمی جهان آبادی در تشریح دلایل این شکست افزود: اول اینکه آمریکایی ها تحت تاثیر این القائات از برجام خارج شدند و قطعاً در حال محاسبه و محاسبه هستند تا ببینند این خروج چه نتیجه ای برای آنها دارد. این اقدام نتیجه چندانی برای آمریکایی ها نداشت. ایران 3.67 درصد غنی سازی داشت اما امروز به 60 درصد رسید. در آن زمان سانتریفیوژهای نسل قدیم ما کار می کردند، اما امروز نسل ششم است و انباشت مواد اورانیوم غنی شده بیشتر از زمان برجام است. همه اینها نتیجه کارشکنی های رژیم صهیونیستی است و اگر آمریکایی ها عاقل باشند و همین محاسبات را انجام دهند دیگر به حرف اسرائیل گوش نمی دهند تا فرصت توافق با ایران را از دست ندهند. علاوه بر اینکه آمریکا به هر روشی که بخواهد متوسل شده، راهی برای ورود به مسیر جدیدی با ایران و ایجاد چالش نظامی باقی نمانده است. فکر نمی‌کنم اسرائیل در این مرحله بخواهد کاری انجام دهد، بنابراین احتمالا احیای برجام ظرف یک هفته تا ده روز اتفاق خواهد افتاد.

امروز سیاست خارجی و داخلی به هم مرتبط هستند

جهان آبادی با بیان اینکه برجام با معیشت مردم گره خورده است، اضافه کرد: در این کشور سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته است و چه بخواهیم چه نخواهیم شعار بدهیم و چه نخواهیم، ​​امروز سرنوشت کشورها و سیاست خارجی و داخلی آنهاست. در هم تنیده هستی ما نمی توانیم بگوییم اقتصاد را مدیریت می کنیم، اما منهای ارتباط با دنیا!

وی افزود: اکنون که دولت سیاستی را در پیش گرفته است که مذاکرات برجام را از متن حذف کند و آن را به حاشیه براند و آن را عمومی نکند، تلاش می کند اما آثار آن در اقتصاد باقی است و امروز با اولین سیگنال ها می بینیم اثرات مثبت برجام در اقتصاد نشان داده شد. اما در درازمدت شرایط به حالت قبل برمی‌گردد، زیرا یکی از موضوعات ما مذاکرات انرژی هسته‌ای و برجام بود و موضوع دیگر اقتصاد بیمار کشور است و حتی اگر این پول به ما برگردد. اقتصاد، اما اصلاحات عمیق انجام نشده است، اثرات آن آشکار نخواهد شد

اطلاعات مذاکرات هسته ای اصلا خوب نبود

وی تصریح کرد: اطلاعات ارائه شده در مذاکرات هسته ای اصلا خوب نیست. دولت و دستگاه سیاست خارجی تحلیلی دارند که اگر بخواهیم در جریان مذاکرات اطلاع رسانی کنیم، فشار بر تیم مذاکره کننده و همچنین سوء استفاده از برخی موضوعات مطرح شده از سوی طرف مقابل افزایش یافته و روند مذاکرات را مختل می کند. اما این امکان وجود دارد که هم مجلس و هم مردم علاوه بر احترام به این مسائل و نگرانی ها، از مذاکرات بیشتر مطلع شوند. همچنین نمایندگان امنیت ملی سیاست خارجی نیز جلسات مختلفی با دکتر باقری و امیر عبداللهیان داشته اند و ما تقریباً با بیشتر مسائل آشنا هستیم. در آخرین جلسه ای که با شورای عالی امنیت ملی داشتیم با جزئیات توافق و دیدگاه طرفین آشنا شدیم اما شاید بیانیه رسانه ای مناسب نباشد و فضای مذاکرات را به هم بزند.

اصولگرایان معامله ای را که امروز در صدد احیای آن هستند، شکستند

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره واکنش اصلاح طلبان به افراط گرایی و آتش زدن برجام توسط تندروها و برخی اصولگرایان گفت: اصلاح طلبان این کار را نمی کنند زیرا با هم متفاوت هستند و نگاهشان به منافع ملی عاقلانه تر است. ما معتقدیم که باید گره کار مردم و مشکلات سیستمی حل شود. حالا هرکس بخواهد از او حمایت می کنیم چون اگر نظام به هم بخورد و فاصله بین مردم زیاد شود اصلاح طلبان و اصولگرایان در کنار هم غرق می شوند و جایی برای آنها در نظام نیست اما این گلایه از دوستان اصولگرایان است. . درست است زمانی که دولت در دست اصلاح طلبان یا نیروهای اعتدالی بود، این بینش ملی را نداشتند و برجام را که امروز در صدد احیای آن هستند پاره کردند و به مسائلی حمله کردند که احیا نشد.

وی ادامه داد: اما ما همیشه ساکت بودیم. ما تریبون‌ها، رسانه‌ها و روزنامه‌های زیادی در فضای مجلس داریم، اما سکوت کرده‌ایم و هیچ‌گاه سعی در تخریب مذاکره‌کنندگان نداریم، زیرا نگاه گسترده‌تری به امنیت ملی، منافع ملی و حفظ نظام داریم و فکر نمی‌کنم این باشد. از اصلاح طلبان انتظار می رود که در این مرحله منافع جناحی و حزبی خود را جهت دهند و به تیم مذاکره کننده حمله کنند. این توافق محصول خود اصلاح طلبان است و این مذاکرات باعث احیای برجام می شود و امیدواریم اصولگرایان متقابل به تفاهم عاقلانه تری برسند و منافع و امنیت ملی را حفظ کنند و همگرایی را گسترش دهند.

رحیمی چهان آبادی در پایان یادآور شد: در سیاست خارجی آمریکا یک اصل به نام «تداوم» وجود دارد که بر اساس آن هر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه که بر سر کار می آیند، روی یکسری اصول توافق دارند و کار تیم را ادامه می دهند. قبلی. اگر ما ایرانی ها به این نقطه برسیم که همیشه سیاست های اساسی خود از جمله حل مشکلات مردم را ادامه دهیم و در دولت ها دخالت نکنیم، هم مردم شادتر می شوند و هم کشور آسیب کمتری می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید