عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: به توافق بسیار نزدیک هستیم/ پاسخ آمریکایی ها دور جدید مذاکرات برجام را اجتناب ناپذیر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: به توافق بسیار نزدیک هستیم/ پاسخ آمریکایی ها دور جدید مذاکرات برجام را اجتناب ناپذیر کرد.

روز جدید مالکی گفت: متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در صورتی مهم است که پیشنهادات ایران در جهت رفع گره ها و ابهامات موجود باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام گفت: در شرایط فعلی مهم این است که طرف آمریکایی در مذاکرات برجام بیش از گذشته جدیت داشته باشد. آنها باید بدانند که در یک آزمون بزرگ قرار دارند و رویکرد آنها به مذاکرات در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.

فداحسین مالکی افزود: تحلیل من این است که آمریکایی ها پاسخی داده اند که دور جدید مذاکرات برجام را اجتناب ناپذیر می کند.

وی درباره چشم انداز توافق در مذاکرات برجام نیز گفت: اگرچه نمی توان چارچوب زمانی مشخصی برای دستیابی به توافق ارائه کرد، اما با توجه به شرایط کنونی معتقدم به توافق بسیار نزدیک شده ایم. مالکی به استراتژی جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا ثابت کرده ایم که برای پیشبرد مسائل به اندازه کافی جدی هستیم و این طرف مقابل است که باید قاطعیت خود را در این زمینه ثابت کند. مذاکرات بر اساس برجام از ابتدا بر اساس معامله عادلانه بود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که در حساس ترین مرحله مذاکرات برجام هستیم و لحظه تصمیم گیری فرا رسیده است، طرف آمریکایی باید رویکرد منطقی به مشکلات داشته باشد و اراده خود را برای حل مشکلات باقیمانده نشان دهد چرا که ایران به وضوح پیشنهادهای او را رد کرده است و مطرح کرده و نشان داده که در این زمینه با ثبات است.

ملکی گفت: واقعیت این است که در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا «اما» و «اگر» قابل توجهی وجود داشت و باید برخی ابهامات موجود برای تهران برطرف شود. مجلس و مذاکره کنندگان کشورمان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز شاهد ابهاماتی در این متن بودیم و پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران در جهت رفع گره ها و ابهامات موجود بود.

وی افزود: در مواجهه با رویکرد منطقی ایران به مذاکرات، شاهد بودیم که طرف آمریکایی از تصمیم قاطع در این زمینه پرهیز کرده و در عبارت یکی به کفش می زند و دیگری به میخ می زند. اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن نشان دهنده عدم جدیت آنها برای گشودن گره های موجود است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه طرف آمریکایی برخلاف ایران که در مذاکرات جدی است به دنبال بهانه ای برای عدم انجام تعهدات خود است، گفت: نکته قابل توجه در مورد محتوای واکنش آمریکا به متن. پیشنهادی از اتحادیه اروپا این است که این پاسخ نمی تواند راه حلی باشد، زیرا عملکرد واشنگتن در ماه های اخیر نشان می دهد که آنها به دنبال راه حل مذاکره نیستند.

مالکی با تاکید بر اینکه دولت بایدن درگیر مشکلات داخلی برای تصمیم گیری درباره توافق بود، افزود: دخالت آمریکایی ها در بحران اوکراین از یک سو و فشار لابی سرسخت صهیونیستی از سوی دیگر باعث ناتوانی آمریکایی ها شد. دولت برای تصمیم گیری منطقی در این زمینه و کشش آنها شواهدی نیز برای این گفته در پاسخ آمده است. وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها مبنی بر پاسخ قاطع آمریکا به ایران، تصریح کرد: آنها نمی توانند پاسخ قاطعی به ایران بدهند زیرا آنها نیز پاسخ قاطعی خواهند دید. در گذشته شاهد بودیم که رفتار خصمانه آنها با واکنش قاطع و تند ایران مواجه شد.

نمونه آن را می توان در بحث های امنیتی اخیر مشاهده کرد که پس از تصویب قطعنامه خصمانه درباره ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران دوربین های امنیتی آژانس را بر اساس قانون راهبردی مجلس خاموش کرد.

منبع: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید