عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: توافق حاصل شد / پیروزی پیروزی است و خطوط قرمز نظام رعایت می شود / تاثیر روانی برجام بسیار بیشتر از واقعیت است

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: توافق حاصل شد / پیروزی پیروزی است و خطوط قرمز نظام رعایت می شود / تاثیر روانی برجام بسیار بیشتر از واقعیت است

روز جدید شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جماران اظهار داشت: توافق صورت گرفته ضعیف تر از تیم مذاکره کننده قبلی نیست و قطعا قوی تر نیست. ظریف سال ها مذاکره کرد و مذاکرات را به مرحله ای رساند که بتواند به توافقی این چنینی برسد و بسیاری از مشکلات را حل کند. تفاوت تیم مذاکره‌کننده رئیس‌جمهور با روحانی در تاکتیک است، اما در اصول تفاوتی با هم ندارند و هر دو مصلحت نظام و کشور را در نظر گرفته‌اند. این دو تیم از جهات مختلفی به هم متصل شدند و امروز خوشبختانه به توافق رسیدند.

بدیهی است که روزهای زیادی تا توافق نهایی برجام باقی نمانده و همه انتظار دارند که اخبار نهایی به زودی اعلام شود.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آخرین صفحه برجام به خبرنگار جماران گفت: برجام در 35 صفحه بین ما و کشورهای برجام منعقد شد و به ایران و کشورهای اروپایی ارسال شد. البته هنوز مشکلات جزئی وجود دارد که در حال اصلاح است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید و شیطنت رژیم صهیونیستی بر آمریکا اثری نگذارد، توافق حاصل می شود.

نهادهای مرتبط با ولی فقیه نیز تحریم شدند

و ادامه داد: در جلسه ای که با دیوان عالی کشور و وزارت امور خارجه برگزار کردیم، همه پرونده ها بررسی شد. این توافق یک برد، یک برد است و به خطوط قرمز نظام و ملاحظات جمهوری اسلامی احترام می گذارد. در واقع، آنچه اکنون به آن نیاز داریم، توافق شده است. موضوعات قبل از برجام در بحث FATF و تحریم سپاه از سوی دولت قبل تاکنون مطرح شده است و این موضوعات قابل مذاکره است. این موضوعات هم در داخل برجام و هم در خارج از برجام مطرح شد و البته تحریم نهادهای مرتبط با دفتر مقام معظم رهبری نیز لغو شد.

سیاست های کلی وزارت امور خارجه در حوزه های دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی در سال آینده تأثیرات بیشتری خواهد داشت.

شهریار حیدری در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم در یک سال اخیر افزود: در دنیای امروز لابی گری در رفتار سیاسی بسیار موثر است و دولت سیاست خوبی را در پیش گرفته است. سفرهایی به کشورهای همسایه و کشورهای دور و کشورهایی که با ما روابط خصمانه ندارند، اما در عین حال ممکن است روابط دوستانه داشته باشند، صورت گرفته است. از این منظر دولت در عرصه دیپلماسی پیشرفت خوبی داشته و نتایج خوبی نیز حاصل شده است. از جمله حضور رئیس جمهور در کشورهای همسایه، زیرا ما بعد از چین و روسیه بیشترین همسایه را در جهان داریم، اما سیاست کلی وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی در سال آینده تأثیر بیشتری خواهد داشت. .

توافق نهایی با توافقات قبلی مطابقت دارد

حیدری همچنین گفت: مذاکرات برجام از سال 2015 دارای خطوط قرمز بود و آن خطوط قرمز شامل نفت، پول، بیمه و نیروهای نظامی بود که همه اینها در مذاکرات گنجانده شد و در سلسله مذاکرات نتیجه نهایی حاصل شد. همگی به صورت زنجیره ای به هم پیوسته بودند و منافع انقلاب را در کشور می دانستند و به جای سیاه نمایی سیاسی از گذشته تا کنون خطوط قرمز را دنبال می کردند و همه مصالح کشور برایشان مؤثر و تأثیرگذار بود. برخی از تیم ها ضعیف، انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر بودند و برخی دیگر قوی بودند، اما نباید فراموش کرد که بازی فینال قابل برد است. تیم ها حرف طرفین را نپذیرفتند و امروز دیدیم که مذاکرات و جلسات در نهایت به توافق نهایی منتهی شد و توافق نهایی منطبق بر توافقات قبلی است که بعضاً اصلاح و اضافه می شد. واقعاً اینطور نیست که معادلات گذشته را به یکباره خراب کنند و یک معادله جدید از ابتدا ایجاد کنند.

تأثیر روانی برجام بسیار بیشتر از واقعیت است

یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تاثیر روانی برجام بسیار بیشتر از واقعیت است. برجام در تنظیم بازار و تورم موثر است و حتی اگر در دنیای واقعی اتفاقی نیفتد، آثار آن در دنیای روانی مشخص است. به محض اعلام نزدیک شدن توافق، قیمت دلار و خودرو کاهش یافت و پس از اجرای توافق، سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در کشور آغاز شد. اما این اشتباه است که همه مشکلات امروز را به برجام بچسبانیم. چون بسیاری از مشکلات ما داخلی است. در حال حاضر منابع ما تنظیم بازار و کنترل تورم است، اما یکی از 10 دلیل افزایش آن برجام و 9 دلیل دیگر ناتوانی مدیران در تصمیم گیری و اجرای آن برای رفع بوروکراسی پیچیده است.

20 درصد مشکلات ما ناشی از برجام و 80 درصد به مدیران و تصمیم گیران در دولت است.

وی تاکید کرد: امروز 20 درصد مشکلات ما ناشی از برجام و 80 درصد مدیران و تصمیم گیران در دولت است و نهادهایی مانند قوه قضائیه، مقننه و مجریه به نوعی مقصر هستند. در حالی که می توانند موفق باشند – و این به مدیریت و تیم توانمند بدون آنها، حاشیه نشینی و ملاحظات سیاسی بستگی دارد – اما افراد زیادی داریم که در دولت های مختلف منزوی شده اند تا بتوانند اقتصاد کشور را نجات دهند.

بسیاری از افراد ممکن است به جای وزرای حاضر انتخاب شوند، در حالی که آنها انتخاب نمی کنند، و ملاحظات سیاسی بر منافع ملی غالب است. سپس مشکلات و وضعیت موجود را به برجام مرتبط می‌کنند، در حالی که ربطی به آن ندارد.

برجام ضعیف تر از تیم مذاکره کننده قبلی نیست و قطعا قوی تر نیست

حیدری یادآور شد: برجام نه ضعیف تر از تیم مذاکره کننده قبلی است و نه قطعا قوی تر. ظریف سال ها مذاکره کرد و مذاکرات را به مرحله ای رساند که بتواند به توافقی این چنینی برسد و بسیاری از مشکلات را حل کند. تفاوت تیم مذاکره‌کننده رئیس‌جمهور با روحانی در تاکتیک است، اما در اصول تفاوتی با هم ندارند و هر دو مصلحت نظام و کشور را در نظر گرفته‌اند. این دو تیم از جهات مختلفی به هم متصل شدند و امروز خوشبختانه به توافق رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید