احیای برجام دشوار شده است، اما توافق حاصل نشده است/مذاکرات باید آغاز شود/هر بار که توافق را به تعویق بیندازیم به ما آسیب می رساند.

احیای برجام دشوار شده است، اما توافق حاصل نشده است/مذاکرات باید آغاز شود/هر بار که توافق را به تعویق بیندازیم به ما آسیب می رساند.

روز جدید سفیر سابق ایران در نروژ در خصوص لزوم تسریع در توافق برای از سرگیری برجام می گوید مذاکرات باید آغاز شود. نباید معطل شود، همانطور که چند ماه پیش گفتیم اگر توافق به تعویق بیفتد به ضرر ماست و الان هم همینطور است. اگر بتوانیم هر چه زودتر این قرارداد را منعقد کنیم، تاثیر مثبتی بر مشکلات داخلی ما خواهد داشت. اگر آمریکایی ها در گذشته حاضر بودند در رابطه با آژانس و بسته شدن پرونده ایران امتیاز بدهند یا به نوعی پرونده را ببندند، در این شرایط آمادگی ندارند.

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با «گزینه» درباره لزوم تسریع در اجرای توافق برای احیای برجام گفت: کار بر سر توافق سخت شده است اما نمی توان گفت که در بن بست است و توافقی وجود ندارد. خواهد رسید. قبل از انتخابات آمریکا و شروع اعتراضات در ایران، احتمال توافق زیاد بود و امیدها نسبتا زیاد بود و همه فکر می کردند این توافق حاصل می شود. اما با توجه به مکاتباتی که از طریق اروپا به عنوان واسطه انجام می شود، آمریکایی ها در آخرین نامه اعلام کردند که پاسخ ایران پاسخی نیست که بتوان بر اساس آن به توافق سریع دست یافت. به خصوص که آمریکایی ها در آستانه انتخابات بودند و خواست ایران در آن زمان بسته شدن پرونده ایران در آژانس بود.

احیای برجام دشوار شده است، اما توافق حاصل نشده است/مذاکرات باید آغاز شود/هر بار که توافق را به تعویق بیندازیم به ضرر ما خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آمریکایی ها در آن زمان می خواستند امتیاز بدهند، مورد هجمه رقبای خود یعنی جمهوری خواهان قرار می گرفتند و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و به ویژه اسرائیل آنها را تحت فشار قرار می دادند. به تعویق انداختن توافق بعد از انتخابات. اما سه مورد از زمان انتخابات تشدید شده است که با همه امیدی که به مذاکرات پس از انتخابات داشتیم، به ویژه در مورد موفقیت نسبی دموکرات ها، هنوز اتفاق نیفتاده و بعید است در هفته های آینده اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره سه عاملی که منجر به ادامه مذاکرات نشده است، گفت: یکی اتفاقات داخلی ایران است که هم به شکلی که در خارج از کشور منعکس می شود و هم شهروندان ایرانی و دو تابعیتی، دولت های غربی را تحت فشار قرار می دهند و همچنین تاثیرگذار هستند. افکار عمومی در غرب می گفتند دولت ها مجبور به واکنش هستند، برخی از آنها مانند اروپایی ها و کانادا واکنش های شدیدی داشتند. اکنون در این برهه که مسائل حقوق بشر برای اروپا نیز به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح شده و قطب حقوق بشر در جهان محسوب می شود، اروپا در آینده نیز با مواضع تند خود در قبال مسائل داخلی ایران به این کار ادامه خواهد داد. ، مسائل و تحریم ها، چه کرد و گفت. طبیعی است که اروپا آماده انعقاد توافق نیست زیرا فشار افکار عمومی زیاد است.»

فرجیراد با اشاره به اینکه آمریکا نیز در این زمینه شرایط اروپا را دارد، گفت: اگر آمریکایی ها در گذشته تمایل داشتند پس از انتخابات از نظر عاملیت و بسته شدن پرونده ایران امتیاز بگیرند یا به نوعی پرونده را ببندند. آنها برای چنین شرایطی آماده نیستند.»

وی درباره دلیل دوم توقف مذاکرات تصریح کرد: موضوع دوم ادعای همکاری نظامی ایران و روسیه علیه اوکراین است. آنها مدعی هستند که این اقدام ایران باعث وارد آمدن خسارت های انسانی، ساختاری و زیرساختی به اوکراین در طول جنگ شده است. زیرا اکنون ناتو به طور غیرمستقیم در حال جنگ با روسیه است و این جنگ استراتژیک است. بنابراین آنها نمی‌خواهند ایران در این موضوع دخالت کند و به نوعی می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار دهند تا از همکاری‌های ادعایی آنها دست بردارد. بر این اساس، تا زمانی که این موضوع روشن نشود، یعنی. ایران با اروپا و از سوی دیگر با روسیه گفت و گو نمی کند تا پای ایران را از این موضوع خارج کند، طبیعتاً این موضوع تأثیر جدی بر توافق هسته ای خواهد داشت. تا زمانی که این موضوع حل نشود، بعید است به توافق برسم.»

سفیر سابق کشورمان در نروژ ادامه داد: سومین عاملی که اکنون سخت شده، فشار دوباره از منطقه است. به خصوص با آمدن نتانیاهو و جانی که عربستان و امارات پس از حوادث داخلی ایران گرفته اند و تبلیغاتی که به راه انداخته اند، غرب را تحت فشار قرار می دهد. مجموعه این عوامل باعث شده است که نباید امیدوار باشیم که مذاکرات به زودی آغاز شود و توافق حاصل شود. من فکر می کنم که امتیازی که ممکن است طرف مقابل قبلاً در مورد نمایندگی داده باشد، اکنون نمی تواند یا نمی شود. باید منتظر بهبود شرایط باشیم.»

فرجیراد تاکید کرد: من هم معتقدم آمریکایی ها حاضر به توافق هستند. اما با وجود تبلیغات ضد ایرانی در غرب به طور کلی، معتقدم آنها به دنبال توافق هستند. اروپا به دنبال توافق اندکی پشت سر آمریکاست. اگر قبل از انتخابات و این اتفاقات اروپا و آمریکا کاملاً هماهنگ بودند، الان فکر می‌کنم اروپایی‌ها آن سرعتی که ممکن است آمریکایی‌ها داشته باشند را ندارند. چون شرایط آنها از نظر بحث حقوق بشر با آمریکا متفاوت است. این مسائل چندان به آمریکا مربوط نمی شود، یعنی در اروپا و افکار عمومی اروپا به اندازه آمریکا موثر نیست. چون افکار عمومی اروپا نسبت به این مسائل حساس است، اما افکار عمومی آمریکا خیلی حساس نیست».

این تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه هنوز راه حلی وجود دارد، گفت: باید گفت وگوها آغاز شود. نباید معطل شود، همانطور که چند ماه پیش گفتیم اگر توافق به تعویق بیفتد به ضرر ماست و الان هم همینطور است. اگر بتوانیم هر چه زودتر این توافق را منعقد کنیم، تاثیر مثبتی بر مشکلات داخلی ما خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید