سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: توافق نزدیک است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: توافق نزدیک است

روز جدید محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: ما به دنبال توافق برنده ای هستیم که هم منافع آنها و هم منافع ما را تامین کند، در غیر این صورت وارد توافق نمی شویم و معتقدیم که اختلاف نظر بهتر از این است. یک توافق بد.» از سوی دیگر، روند مذاکرات نشان می دهد که دستیابی به یک توافق خوب دور از دسترس نیست.

در روزهای اخیر با تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین و نزدیک شدن به مرحله نهایی مذاکرات در وین، واکنش ها و حساسیت ها در داخل کشور بین افکار عمومی و کاربران شبکه های اجتماعی تشدید شده است. تا جایی که برخی کشور دیگر را غربگرا و برخی دیگر شرقی می نامند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: امروز تلاش می کنیم با تمام دنیا و همچنین کشورهای قدرتمند شرقی روابط متوازن برقرار کنیم. روسیه به دنبال به اصطلاح استثمار ما نیست. با این تاریخ و جمعیت و ظرفیت و فرهنگ ایران مستعمره و وابسته نمی شود.

امروز می بینیم که روسیه چگونه در خاک اوکراین پیشروی می کند، تحلیل شما از جنگ روسیه و اوکراین چیست؟

موضع روسیه در مورد اوکراین ارتجاعی نیست. چندین سال پیش، ناتو تلاش کرد تا قلمرو خود (آتلانتیک، آمریکا و اروپای غربی) را به اروپای شرقی و مرزهای روسیه نزدیک‌تر کند. بنابراین، طبق منشور سازمان ملل متحد، برای بازگرداندن ناتو به موقعیت خود، اقدامی پیشگیرانه اتخاذ شده است. ناتو با ما همین کار را کرد، برای اشغال ما، عراق و افغانستان را اشغال کردند و جنگ تحمیل کردند و جمهوری اسلامی به درخواست دولت ها به دولت ها کمک کرد تا از جنگ های بزرگتر جلوگیری کنند. ما در طول تاریخ جنگ های بزرگی مانند جنگ های جهانی اول و دوم را تجربه کرده ایم که زمانی روسیه را محاصره کرده بودند.

امروز روسیه و اوکراین می توانند مشکلات خود را از طریق مذاکره حل کنند. زیرا هزینه مذاکرات کمتر از این نوع رویکرد بود. موضوع دیگر حقوق بشر است و در این زمینه توصیه می کنیم که دولت ها به حقوق مردم به ویژه نظامیان و زنان احترام بگذارند و این یکی از خطوط قرمز ماست.

به طور کلی، در سال های اخیر، ناتو بسیار فراتر از قلمرو خود رفته و با واکنش روسیه مواجه شده است.

به نظر شما موضع ایران در این جنگ بین روسیه و اوکراین چگونه باید باشد؟

موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است. ما در دنیا یک چیز مشترک داریم و آن اینکه غربی ها با کمک ناتو هژمونی خود را گسترش داده اند و هر جا را که بخواهند تحت عنوان «جنگ پیشگیرانه» اشغال کرده اند. رژیم اشغالگر قدس چندین سال است که به سوریه حمله کرده است و این یک احتیاط در برابر هرگونه قطعنامه است. ما از این مشکل رنج می بریم. بسیاری از کشورها یک مشکل مشترک دارند و روسیه یکی از آنهاست. وقتی آنها از قلمرو خود خارج می شوند، طبیعی است که کشور قدرتمندی با ظرفیتی مانند روسیه واکنش نشان دهد. نمی دانم چرا غربی ها پیش بینی نکردند یا نخواستند بگویند ناتو باید مرزهایش را بشناسد؟!

در جریان مذاکرات ممکن است موضع روس ها به جمهوری اسلامی نزدیک شود

آیا جنگ روسیه و اوکراین بر روند مذاکرات در وین تأثیر می گذارد؟

نه مهم نیست. روسیه در مذاکرات برجام با ایران همراه بود. در این مورد نیز موضع ایران نزدیک به روسیه بود و البته در جریان مذاکرات، موضع روس ها ممکن است به جمهوری اسلامی نزدیک شود.

اگر غربی ها از موضع سرسختانه خارج شوند، توافق یک ساعته قابل دستیابی است

هیئت روسی برخلاف هیأت ایرانی هر روز با این پیام صحبت می کند که به توافق نزدیک تر می شود. آیا این پیام ها درست است؟

فکر می‌کنم امشب می‌توانیم معامله کنیم. اگر غربی ها حسن نیت و جدیت داشته باشند و بخواهند از لجاجت خارج شوند، ساعت توافق دست یافتنی است. امروز توپ در زمین است. آنها باید تحریم های ناعادلانه و ظالمانه را بردارند.

بله، توافق نزدیک است

با این حال، آیا توافق نزدیک است؟

بله، توافق نزدیک است. به محض عقب نشینی غربی ها از موضع لجاجت، توافق حاصل می شود. اگر آن‌ها بخواهند فعالیت‌های هسته‌ای ما را شفاف‌تر کنند، برای رفع نگرانی‌های آنها با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. ما مطمئن هستیم که کار ما در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ما معتقدیم کسی که حسابش تمیز است از محاسبه می ترسد. اکنون در صورت نگرانی، خرسندیم که اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم و فضای نظارتی بیشتری در بحث نظارت ایجاد کنیم تا نگرانی آنها برطرف شود و تحریم های ظالمانه را لغو کنند. آنها از ما انتظار دارند که از قانون طبیعی خود فراتر برویم و به قانون طبیعی خود امتیاز دهیم. ما می خواهیم برای حل مشکلات خود مذاکره کنیم. اگر این مشکل حل نشد، ما گزینه های دیگری را روی میز داریم.

اختلاف نظر بهتر از رضایت بد است

این قرارداد چه تفاوتی با قرارداد دولتی قبلی دارد؟

هنوز توافقی برای رفع اختلافات امضا نشده است، اما با شروع مذاکرات در دولت جدید قطعا بالاتر از مذاکره با رهبری آقای ظریف است. یک سری ابهام و ضعف و البته نقاط قوت وجود داشت که از تجربه تیم قبلی استفاده می کنیم. بعد از وین 7، یک سری پرونده ها صادر شد که در وین ششم پذیرفته نشد. بالاخره فضاها و فرصت های جدیدی ایجاد شده که دلیل آن مشخص است چرا که دولت تازه تشکیل شده و انسجام ملی ایجاد شده است. گرفتیم. همین اسناد غربی ها را بر آن داشت تا داوطلب شوند و پیشنهاد مذاکره مجدد را بدهند.

انتظار داریم امتیاز بیشتری بگیریم. ما به دنبال یک توافق برنده هستیم که هم منافع آنها و هم منافع ما را تامین کند. در غیر این صورت زیر بار توافق نمی افتیم و معتقدیم عدم توافق بهتر از توافق بد است. از سوی دیگر روند مذاکرات نشان می دهد که دستیابی به یک توافق خوب دور از دسترس نیست.

ما با روسیه و چین بر اساس ظرفیت و منافع ملی روابط و توافقاتی برقرار می کنیم

در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین و همچنین موضوع برجام با واکنش های مثبت و منفی زیادی در کشور مواجه شده ایم. برخی طرف مقابل را غربگرا و برخی دیگر شرقی خواندند، به نظر شما دلیل این واکنش ها چیست؟

ما به دنبال روابط متوازن با کشورهای قانونی در سراسر جهان هستیم. ما هیچ محدودیتی برای احترام و اعتماد متقابل با همه طرف ها نداریم. امروز استراتژی دولت جدید نگاه به شرق است، نه غرب. به هر حال، سیاست خارجی ما برای هشت سال مبتنی بر تقویت روابط با غرب بود. یعنی همه تخم مرغ ها در سبد غربی بود که در نهایت نتیجه ای نداشت و به قول رئیس سابق بانک مرکزی نتیجه “هیچی” بود و آنها هم سوءاستفاده کردند. در طول هشت سالی که دولت آقای روحانی به سمت آنها حرکت کرد، آنها اجازه نداشتند شرکت های خود را در ایران سرمایه گذاری کنند. اما نمی دانم در ازای عینیت غرب زدگی چه هستیم؟ اگر چیزی هست به ما نشان دهید! ما با مردم مشکلی نداریم و دسته بندی نمی کنیم.

امروز ما در تلاش هستیم تا با تمام جهان و همچنین با کشورهای قدرتمند شرق روابط متوازن برقرار کنیم. روسیه به دنبال به اصطلاح استثمار ما نیست. با این تاریخ و جمعیت و ظرفیت و فرهنگ ایران مستعمره و وابسته نمی شود. ما با روسیه و چین بر اساس ظرفیت منافع ملی روابط و توافقاتی برقرار می کنیم. امروز عصر شرق و غرب نیست و روسیه اتحاد جماهیر شوروی نیست، دهه ها از جنگ سرد می گذرد. امروز قدرت‌های بزرگ ظهور کرده‌اند و دوران تقابل به پایان رسیده است.

آمریکا می خواست با طرح موضوع دهکده جهانی، دنیای تک قطبی را تعریف کند، اما ناکام ماند. برخی از اعضای جامعه جهانی می گویند که تنها آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان جامعه بین المللی هستند؟! ما 8 میلیارد و 200 کشور جمعیت داریم. این گفتمان، گفتمان دوران جدید و جاهلیت است. از یک سو شعار دموکراسی می دهند و از سوی دیگر کلیدواژه هایی را تزریق می کنند که واقعیت ندارد.

روس ها در این دوره بیشتر از دوره های قبل با جمهوری اسلامی همراه بودند

همانطور که روسیه در جریان مذاکرات اعلام کرد، به نظر می رسد منافع آنها در مذاکرات بیشتر از ایران است، آیا شما با آن موافق هستید؟

از یک طرف ما هستیم و از طرف دیگر 4 + 1 بر اساس منافع خودشان در رسانه ها کار می کنند که کاملا طبیعی است اما روس ها در این دوره بیشتر از دوره های قبل با جمهوری اسلامی همراه بودند. خوب، باید از مردی که او را همراهی می کند تشکر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید