سخنگوی کمیسیون اقتصادی: بی اطلاعی سخنگوی دولت از بسته ارزی مجلس جای تعجب دارد/ انتظار داشتیم در 70 روز گذشته دولت بیشتر به این بسته توجه کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی: بی اطلاعی سخنگوی دولت از بسته ارزی مجلس جای تعجب دارد/ انتظار داشتیم در 70 روز گذشته دولت بیشتر به این بسته توجه کند.

مهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار بی اطلاعی سخنگوی دولت محترم در خصوص بسته اقتصادی را تعجب آور دانست و گفت: انتظار ما در مجلس این بود که در 70 روز گذشته دولت محترم هزینه بیشتری بپردازد. توجه به استفاده از راهکارهای علمی و اقتصادی برای مدیریت بهتر بازار ارز شرح داده شده در این بسته و البته همین بسته می تواند ملاک عمل باشد. این گزارش حاکی از آن است که از جمله چالش‌های مهم بازار ارز، سیاست معیوب تثبیت نرخ ارز اسمی و نبود کریدور مشخص برای مدیریت ارز است. متأسفانه این توصیه مهم در سیاست جدید نادیده گرفته شد و باعث التهابات اخیر شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر بی اطلاعی از بسته ارزی مجلس واکنش نشان داد.

مهدی تقیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر عدم ارائه بسته ارزی مشخص در خصوص مدیریت بازار ارز به دولت گفت: از سوی مجلس: همانطور که رئیس مجلس نیز گفت، یکی از وجه تمایز مجلس یازدهم این است که در جلسه علنی قبل از توسعه ارز در یک جلسه علنی رسماً از طریق سند رسمی نگرانی خود را اعلام کرد که اگر توجه می کرد. به قوانین مصوب مجلس و پیشنهادات ارائه شده شاهد اتفاقات بازار ارز بود.

وی افزود: در جلسه نظارتی 13 دی ماه شورای اسلامی که با حضور مدیران ارشد دولتی و تصمیم گیران ارزی و پولی برگزار شد، کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارشی رسمی دلایل افزایش قیمت ارز را بررسی و فنی ارائه کرد. و راهکارهای علمی برای مدیریت این بازار، پیشقدم شد و این گزارش در اختیار همگان قرار گرفت و به طور کامل منتشر شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار بی اطلاعی رئیس دولت محترم در خصوص این بسته اقتصادی را تعجب آور عنوان کرد و گفت: انتظار ما در مجلس این بود که در 70 روز گذشته دولت محترم توجه بیشتری به استفاده داشته باشد. تصمیمات مدیریت علمی و اقتصادی بازار ارزی که در این بسته توضیح داده می شود بهتر است و البته در حال حاضر نیز همین بسته می تواند ملاک عمل باشد. این گزارش حاکی از آن است که از جمله چالش های مهم بازار ارز، سیاست معیوب تثبیت نرخ ارز اسمی و نبود کریدور مشخص برای مدیریت ارز است. متأسفانه این توصیه مهم در سیاست جدید نادیده گرفته شد و باعث التهابات اخیر شده است.

تقیانی در عین حال گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس به طور مستمر در حال بررسی و رصد شرایط مبادلاتی است و با توجه به شرایط و تغییر سیاست ها، گزارش های جدید و بسته به روز در این حوزه ارائه خواهد کرد. در مورد بازار ارز اقتصادی و فنی است، باید در مدیریت بازار ارز مورد توجه و استفاده دولت قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به آیت الله رئیسی در 28 آذرماه 6 مورد مهمی را که در رابطه با ارز باید حل شود، از جمله چند نرخی شدن ارز رسمی، موضوع استرداد ارز صادرکنندگان و غیره و همچنین 9 پیشنهاد کارشناسی و علم مدیریت بازار ارز به دولت ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه فصل نطق قانون برای مجلس است و در همان جلسه نظارتی در 13 دی ماه رئیس شورای اسلامی شهر تاکید کرد که علیرغم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مجلس یازدهم اصلاح و تصویب شد، وظایف و اختیارات بخش پولی، ارزی و ریالی برعهده بانک مرکزی است و انتظار داریم ارکان مختلف دولت به تعهدات قانونی خود در حوزه ارزی عمل کنند تا شاهد شرایط فعلی در اقتصاد نباشیم. بازارها از جمله ارز و طلا.

دیدگاهتان را بنویسید