کاخ سفید: در مذاکرات وین در حال پیشرفت هستیم/ توافق اجتناب ناپذیر است

کاخ سفید: در مذاکرات وین در حال پیشرفت هستیم/ توافق اجتناب ناپذیر است

ما با روسیه هستیم و سایر اعضای 1+5 در حال پیشرفت در مذاکرات هستند.

وی گفت: «ما معتقد نیستیم که تحریم‌های روسیه با هدف مشترک ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای ارتباطی ندارد.» ما هنوز در حال پیشرفت زیادی هستیم. شاید سخت ترین مسائل در پایان فرآیند مذاکره مطرح شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما معتقدیم تحریم ها هیچ ارتباطی با هدف کلی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ندارد. آنها ندارند. ما همچنین معتقدیم که روسیه نمی‌خواهد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.

سرگئی لاوروف روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که مذاکرات وین راه درازی را پیموده است و تعدادی از موضوعات مورد توافق قرار گرفته است. با این حال، با توجه به اینکه تحریم های سنگین غرب علیه ایران هنوز به پایان نرسیده است و واشنگتن نقشی کلیدی در این زمینه دارد، ما از دولت آمریکا خواسته ایم که به وزیر امور خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که سرمایه گذاری ما در روند مذاکرات فعلی. حقوق و همکاری اقتصادی با ایران هدر نمی رود.

اگرچه نمی توان موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که برخی موضوعات باقی مانده است که آمریکا درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و این دلیل اصلی کندی روند مذاکرات در وین است.

سخنگوی کاخ سفید در بخشی دیگر از سخنان خود با کنایه و تکرار اتهامات علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: به سلاح هسته ای ادامه دهید.

ساکی با اشاره به حذف روسیه از سوئیفت، ایران را نیز مثال زد و گفت: حذف سازمان های روسی از شبکه سوئیفت مانند ایران گامی در مسیر درست خواهد بود. ما هیچ گزینه‌ای را از جدول حذف نکرده‌ایم، اما مانند ایران، با شرکای اروپایی‌مان برای حذف روسیه از شبکه کار کرده‌ایم.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه به سی بی اس نیوز گفته بود که تحریم های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ارتباطی با توافق هسته ای با ایران ندارد. آنها به هیچ وجه با هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر نمی کنم آنها با توافق هسته ای ایران ارتباطی داشته باشند.

بایدن، وزیر امور خارجه، خواسته های روسیه برای اطمینان از اینکه تحریم های جدید علیه اوکراین بر حقوق مسکو در توافق هسته ای با ایران تأثیری نخواهد گذاشت، بی ربط خواند.

بلینکن درباره مالدیو در جنوب غربی اوکراین گفت: عدم دسترسی ایران به سلاح های هسته ای یا کمبود ظرفیت تولید تسلیحات در مدت زمان بسیار کوتاه، نه تنها به نفع ایالات متحده، بلکه به نفع روسیه است.

اما سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: رویکرد روسیه برای دستیابی به توافق جمعی در وین تاکنون سازنده بوده است و ما مشتاقانه منتظر جزئیات بیشتر در وین هستیم.

وی افزود: تا آنجا که مشخص است، مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد و واضح است که همکاری های صلح آمیز در مورد برنامه هسته ای ایران نباید محدود یا تحت تأثیر قرار گیرد.

علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: اقدامات مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تضمین منافع و قابل درک است. تنها عامل موثر در تعامل ما با 1+4 تامین منافع مردم ایران است. وی افزود: ارزیابی مولفه های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکره برای تسریع در حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با تاکید بر اینکه ایران هم با جنگ و هم با تحریم مخالف است، گفت: واضح است که همکاری جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید تحت تأثیر فضای تحریم قرار گیرد.

حسین امیرعبداللهیان در گفت و گوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما سخت کار می کنیم تا در وین به یک توافق خوب و قوی برسیم. تاکنون پیشرفت های خوبی حاصل شده است، اما با وجود پیشرفت های صورت گرفته، هنوز برخی مسائل در وین حل نشده است که نیازمند راه حل سیاسی غرب است.

وی با تاکید بر لزوم لغو موثر تحریم ها گفت: دستیابی به توافق در وین می تواند زمینه همکاری های مختلف جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها از جمله شرکای خود را گسترش دهد.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه هم مخالف جنگ و هم با تحریم هستیم، تاکید کرد: واضح است که همکاری جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید تحت تاثیر فضای تحریم قرار گیرد.

به گفته علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، آمریکا باید واقعیت را در نظر بگیرد و بر اساس تجربه چهار سال گذشته تصمیم بگیرد. اگر کاخ سفید رویکرد منطقی داشته باشد، نگرانی‌های 1+5 و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی ارائه دهد، توافق نهایی در اسرع وقت در دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید