کاخ سفید: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است، اما تا زمانی که همه چیز به توافق نرسیده است، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

کاخ سفید: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است، اما تا زمانی که همه چیز به توافق نرسیده است، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

روز جدید جن ساکی سخنگوی کاخ سفید همزمان با مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ گفت: پیشرفت‌های قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده و پیشرفت‌ها ادامه دارد. با این حال، این مقام کاخ سفید ادامه داد تا زمانی که همه چیز توافق نشده باشد، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

سخنگوی کاخ سفید جمعه شب در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه اخیر حدود 200 سناتور جمهوری خواه به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت.

وی افزود: دور هشتم مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و ما معتقدیم که در هفته گذشته پیشرفت های چشمگیری حاصل شده و پیشرفت هایی در حال انجام است.

با این حال، این مقام کاخ سفید ادامه داد که تا زمانی که همه چیز توافق نشده است، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: در حالی که مذاکرات در وین به مرحله‌ای رسیده است که سرنوشت تنها به تصمیم‌های سیاسی غرب، به‌ویژه در ایالات متحده بستگی دارد، اگر ایران جدی بود، می‌توانیم موافقت کنیم که ظرف چند روز به اجرای کامل این توافق برگردیم. شورای امنیت سازمان ملل متحد هر چیزی فراتر از آن، احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد.

جنی ساکی ادامه داد: نمی توانم رویکرد دولت جمهوری را در آینده پیش بینی کنم، اما باید به تحولات چهار سال گذشته از خروج رئیس جمهور سابق از برجام اشاره کنم.

سخنگوی کاخ سفید به سیاست‌های واشنگتن به دلیل ترس از پیشرفت در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ادامه داد و استدلال کرد که ما توانایی‌های آن‌ها را فراموش کرده‌ایم و ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و ما را به جایی که اکنون هستیم رسانده است، زیرا تلاش می‌کند دستیابی ایران به هسته‌ای را خنثی کند. سلاح ما را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده است.

به گزارش ایرنا، حدود 200 جمهوری خواه در کنگره آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور دموکرات های کشورشان نسبت به توافق احتمالی با ایران هشدار داده و هشدار داده اند که هرگونه توافق هسته ای احتمالی با ایران بدون تایید کنگره به سرنوشت توافق هسته ای 2015 دچار خواهد شد. ..

در این نامه نسبت به یک توافق هسته‌ای دیگر بدون تایید کنگره هشدار داده شده و می‌گوید هر توافقی با ایران به سرنوشتی مشابه دولت باراک اوباما در سال 2015 خواهد رسید که در دولت دونالد ترامپ لغو شد.

در نامه جمهوری خواهان به بایدن آمده است که در صورت امضای قرارداد با ایران بدون تایید رسمی کنگره، موقت و غیرالزام آور بوده و به سرنوشت برجام دچار خواهد شد.

جمهوری خواهان کنگره در نامه خود برخی از خواسته های ایران را بیان کردند و گفتند که ایران می خواهد این اطمینان را داشته باشد که تا زمانی که ایران به شورای امنیت سازمان ملل نپیوندد، ایالات متحده تحریم های اضافی علیه ایران اعمال نخواهد کرد.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز به جمعی از اعضای لابی صهیونیستی آیپک گفته است که کنگره آمریکا هرگونه توافق احتمالی با ایران را در جریان مذاکرات وین بررسی خواهد کرد.

منندز روز پنجشنبه در نشستی گفت که کنگره “قطعا” هر “سند مورد توافق” را در جریان مذاکرات در وین در وب سایت موسوم به اینارا (بررسی توافق هسته ای با ایران) بررسی خواهد کرد.

قانون اینارا که در سال 2015 توسط کنگره آمریکا تصویب شد، به قانونگذار ایالات متحده اجازه می دهد تا هرگونه توافق هسته ای با ایران را که ایالات متحده یکی از طرفین آن است، بررسی کند. اگرچه قانونگذاران آمریکایی در صورت مخالفت با این قطعنامه می توانند به آن رای منفی دهند، اما شواهد نشان می دهد که آنها دو سوم اکثریت لازم برای شکستن حق وتوی بایدن را نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه بدون اشاره به تعهدات واشنگتن تا کنون پس از خروج از برجام، با بیان اینکه پیشرفت های قابل توجهی در هفته گذشته به دست آمده است، گفت: اگر ایران جدی است نشان دهید ما می توانند بر سر بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ظرف چند روز به توافق برسند.

معاون سخنگوی کاخ سفید نیز پنجشنبه شب به خبرنگاران محلی گفت که مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به وضعیت اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر، معاون ساکی گفت: توافقی برای رفع نگرانی های همه طرف ها وجود دارد.

وی در راستای سیاست آمریکا مبنی بر استفاده از ضرب الاجل های نادرست برای مذاکرات وین برای تحت فشار قرار دادن ایران در سر میز مذاکره، گفت: اگر در چند هفته آینده به توافق دست یابیم، پیشرفت هسته ای ایران بازگشت به MAAE را غیرممکن می کند. .

نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین نوشت که “پیشرفت واقعی” حاصل شده است اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

نیویورک تایمز می نویسد که مذاکرات سخت برای از سرگیری توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان برسد و دیپلمات ها می گویند که این توافق پس از نزدیک به یک سال مذاکره برقرار شده است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا به تازگی آغاز شده است.

دیپلمات ها می گویند که ایالات متحده و ایران به زودی درباره بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل تصمیم خواهند گرفت.

نیویورک تایمز می گوید مقامات دیگری که به دلیل حساسیت مذاکرات از ذکر نامشان خودداری کردند، گفتند یکی از موضوعاتی که هنوز مورد بحث است، چگونگی کاهش تولید سوخت هسته ای در ایران است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که رسانه‌های جمهوری‌خواه و حتی برخی از دموکرات‌ها در تلاش هستند تا از تعامل مجدد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بورژوا جلوگیری کنند.

رسانه راستگرای آمریکایی «فری بیکن» نیز در گزارشی نوشت: فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته است که منجر به انتقاد از دولت جو بایدن به دلیل نادیده گرفتن تحریم ها علیه ایران برای پیوستن مجدد به شورای امنیت سازمان ملل شده است.

وب سایت فری بیکن افزود: علیرغم سوگند ریاست جمهوری بایدن برای اعمال تحریم های شدید علیه ایران، این مقامات به تعهدات خود عمل نکرده اند.

نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین و رامین تولویی، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی، اواخر سال گذشته در جلسه استماع سنا درباره تحریم‌ها علیه ایران سوگند یاد کردند.

رسانه‌های راست‌گرا گزارش دادند: «علی‌رغم این تعهد، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به‌شدت افزایش یافته است، به طوری که 40 درصد جهش کرده و منتقدان دولت بایدن را وادار کرده است که تحریم‌ها علیه ایران را برای ورود مجدد نادیده بگیرند».

اولیانوف، رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در وین، پیشتر گفت: «اما ما برای انجام کارها به زمان بیشتری نیاز داریم – نه خیلی طولانی». وی نسبت به روند مذاکرات ابراز خوش بینی کرد و گفت که ممکن است تا پایان فوریه به توافق برسد.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توییتی نوشت: «پس از هفته‌ها مذاکره فشرده، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا زمانی که همه چیز توافق نشده باشد، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با فایننشال تایمز گفت که واشنگتن به درخواست ایران برای اطمینان از خروج امضاکنندگان توافق از توافق پاسخ نداده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند اظهارات رئیس دولت را بپذیرد چه برسد به آمریکا.

وی پیشنهاد کرد کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی پایبندی خود را به برجام اعلام کند.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها در وین از پنجم آذرماه آغاز شد و اکنون به مرحله ای رسیده است که نتیجه مذاکرات صرفا به تصمیمات سیاسی غرب بستگی دارد. اگر کشورهای غربی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که از آن آگاه هستند، می توان مسائل باقی مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل ها، پیشنهادات و مطالبات صریح خود را در سایر موضوعات روی میز گذاشت و اکنون توپ کاملاً در اختیار کشورهای غربی است.

دیدگاهتان را بنویسید