تا زمانی که در مورد همه چیز به توافق نرسیده ایم، نمی توانیم از رسیدن به یک توافق خوب و باثبات صحبت کنیم


ساعت: 18:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890896

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از دریافت نظرات آمریکا، اگر منافع اقتصادی ایران تامین شود و خطوط قرمز ما رعایت شود، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد و ثابت قدم صحبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان نیز امروز (پنجشنبه 6 مردادماه) در خصوص مهمترین موضوعات در دستور کار دوجانبه گفت وگو کردند. همچنین برخی موضوعات مورد علاقه دوجانبه در عرصه منطقه ای و بین المللی از طریق تلفن

وزرای امور خارجه دو کشور در این گفتگو همچنین به ارزیابی آخرین موضوعات مطرح شده در مذاکرات وین پرداختند.

امیر عبداللهیان در این گفتگو با اشاره به نقش سازنده عمان در مذاکرات رفع تحریم ها علیه ایران از تلاش های این کشور در همگرایی نظرات کشورهای مختلف قدردانی کرد.

* حج ایرانی دستگیر شده در عربستان را در اسرع وقت آزاد کنید

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به بازداشت یک زائر ایرانی در مناسک حج امسال توسط پلیس عربستان بر لزوم آزادی هر چه سریعتر وی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفتگو خاطرنشان کرد: در چارچوب روابط دوستانه دو کشور، آزادی این زائر ایرانی را پیگیری خواهد کرد.

امیر عبداللهیان چندی پیش در گفتگو با همکار عراقی خود فواد حسین در جریان پیگیری سرنوشت یک شهروند ایرانی دستگیر شده در مراسم حج در عربستان سعودی، خواستار ابلاغ پیامی در خصوص آزادی وی شد.

* عمان امیدوار است که مذاکرات در وین به نتیجه مطلوب برسد

بدر البوسعیدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک همه طرف ها شاهد نتیجه رضایت بخشی از مذاکرات در وین باشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به حسن نیت و جدیت ایران در دستیابی به یک توافق خوب و باثبات، افزود: پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت تامین منافع اقتصادی ایران از توافق و رعایت خطوط قرمز ما، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تا زمانی که همه چیز به توافق نرسد نمی توان با قطعیت درباره رسیدن به یک توافق خوب و با ثبات صحبت کرد.

روز پنجشنبه 22 مردادماه، در پی پیشنهادی که اخیرا «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روی میز گذاشته بود، دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها پس از وقفه 5 ماهه از 29 اسفند سال گذشته آغاز شد. و پس از دو روز مذاكرات كه در دوحه انجام شد در وين از سر گرفته شد و پس از پنج روز اين مذاكرات به نتيجه رسيد و ابتكاراتي از سوي مورا پيشنهاد شد و مقرر شد در اين خصوص در پايتخت ها تصميم گيري شود. در آخرین ساعات روز دوشنبه 24 آگوست، پاسخ ایران و ملاحظات آخرین ابتکارات انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای آخرین مذاکرات در وین به اتحادیه اروپا ارسال شد. پیش از این حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه گفته بود که اگر آمریکا انعطاف لازم را داشته باشد در روزهای آینده به توافق خواهیم رسید.

لازم به ذکر است وزرای امور خارجه ایران و عمان ۲۸ مرداد نیز گفت وگوی تلفنی داشتند. وزیر امور خارجه عمان در این گفتگوی تلفنی به نقش سازنده ایران در مذاکرات رفع تحریم ها اشاره کرد و موفقیت این مذاکرات را به نفع همه طرف ها خواند.

دیدگاهتان را بنویسید