واکنش حاطب زاده به توافق آمریکا برای حذف سپاه از لیست تروریستی روحانی: تا زمانی که همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نمی گیرد.

واکنش حاطب زاده به توافق آمریکا برای حذف سپاه از لیست تروریستی روحانی: تا زمانی که همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نمی گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح دوشنبه در پاسخ به سوال وزیر سابق دولت مبنی بر حل شدن موضوع FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) سپاه در مذاکرات قبلی در دولت روحانی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است. درست است، گفت: باقی مسائل مذاکرات وین برای همه روشن بود.

وی افزود: در 11 ماه مذاکره همیشه گفته ایم تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی صورت نمی گیرد. امروز توافقی نداریم که در مورد توافق صحبت کنیم. بقیه موضوعات به محض تمام شدن می توان گفت که کل متن ثابت است و تا به امروز هر قسمت از این متن می تواند بالا و پایین شود.

حاتب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر هتک حرمت به مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی و سکوت مجامع جهانی در این زمینه گفت: متاسفانه باز هم شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم. رژیم نژادپرست و دروغین صهیونیستی به نمازگزاران و روزه داران حمله می کند و تعدادی از فلسطینی ها را مجروح می کند.

وی با اشاره به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که شاهد سکوت مجامع جهانی و برخی کشورهای اسلامی در این زمینه هستیم. متأسفانه روند عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس بیش از پیش این رژیم را برای گسترش جنایات خود لطمه زده است.

وی با بیان اینکه این جنایات از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است، افزود: در این زمینه در سطح سازمان همکاری های اسلامی، وزرای خارجه کشورهای اسلامی و در سطح سازمان های بین المللی اقداماتی انجام داده ایم. “آقای امیر عبداللهیان روز جمعه نامه ای به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ارسال و با آقای اسماعیل هنیه گفتگوی مفصلی انجام دادند که تلاش ها و پیگیری های ایشان با مقامات سایر کشورهای اسلامی در این زمینه ادامه دارد. ما ادامه خواهیم داد. این روند را در روزهای آینده ادامه دهید، زیرا رژیم صهیونیستی تنها با پاسخی قوی این اقدامات را متوقف خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتشار برخی از پول های بلوکه شده ایران در یکی از بانک های خارجی و اظهار نظر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این موضوع: منابع ایران و بازگشت پول صادرات کالا. و خدمات ایران به کشورهای دیگر ربطی به کشور ثالث ندارد و اینکه دولت آمریکا در هر موضوعی که مربوط به ایران است تلاش می کند مداخله کند نشان می دهد که چقدر این رفتار با ادعاها همخوانی دارد. دور از دولت بایدن

حاتب زاده ادامه داد: کاری که ما انجام می دهیم در راستای منافع آشکار ملت ایران است. ما سعی می کنیم پول را به هر چیزی که به کشور صادر می کنیم برگردانیم. گویی این اقدامات تاکنون انجام شده است.

وی همچنین درباره آزادسازی این پول و سفر هیاتی از یکی از کشورهای منطقه در این زمینه گفت: این یک پیگیری است و همانطور که قبلا هم گفتم ربطی به آمریکا ندارد. ما به آمریکایی ها اجازه نمی دهیم که وارد جزئیات شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات سفیر اوکراین در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: در زمان حمله روسیه به اوکراین بسیاری از کشورها کمک کردند اما ایران تاکنون هیچ کمکی نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در مورد جنگ در اوکراین صراحت دارد. ما بارها اصل جنگ را اعلام کرده و با آن مخالفت کرده ایم، ضمن تاکید بر اینکه ریشه های این بحران نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد. پایبندی به منشور ملل متحد و اقدام صادقانه به توافقات بین المللی و گفتگو راه حل بحران امروز اوکراین است.

وی ادامه داد: بهتر است سفیر اوکراین پس از گفتگوی تلفنی با آقای امیرعبدالیان، یک بار دیگر توییت وزیر امور خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود شود.

حاتب زاده همچنین گفت: زمان و آرامش ملت ایران بر همگان روشن است و هیچکس نمی تواند از این موضوع برای اهداف سیاسی خود استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین – برجام گفت: آنچه در وین مطرح می شود مطابق با تمام مفاد برجام است و تغییری در برجام وجود ندارد. دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد معیارهای ما بودند، از جمله زمان ها و زمان های مشخص شده در این توافق.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان که آیا ایران در مذاکرات وین به دنبال تضمینی برای انتقام خون سردار سلیمانی و مصونیت افرادی مانند پمپئو و ترامپ بوده است و آیا ایران چشم خود را به روی این موضوع می بندد، گفت: سیاست خارجی ایران جمهوری اسلامی ایران پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت و اقدامات عاملان، عاملان و مستشاران این اقدام بزدلانه بدون مجازات نخواهد ماند. یک اصل معین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، محاکمه این افراد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران درباره روابط ایران و ترکیه و اختلافات سوریه گفت: روابط ایران و ترکیه استراتژیک، چند لایه، بسیار باثبات و تاریخی بوده است. ما یک اختلاف آشکار در مورد سوریه داشتیم، اما سعی کردیم از طریق روند آستانه به بازگرداندن صلح به سوریه کمک کنیم. ایران، روسیه و ترکیه تلاش کرده اند تا اختلاف را از طریق روند آستانه مدیریت کنند. ما بر احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین المللی از جمله در مورد سوریه و عراق تاکید داریم و این باید رعایت شود.

حاتب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برنامه دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان به رواندا، اینکه آیا پناهجوی ایرانی وجود دارد و آیا ایران با مقامات انگلیسی در این زمینه رایزنی کرده است؟ ‌ تاکید کرد: پیش‌نویس اعلامیه دولت انگلیس در این زمینه شرم‌آور است. فرستادن اجباری پناهجویان به کشور ثالث توسط دولت بریتانیا که مدعی حقوق بشر است، نه تنها مغایر با تمامی کنوانسیون های بین المللی و مهاجران است، بلکه مغایر با مقررات رفتارهای بشردوستانه است.

حاتب زاده افزود: اینکه دولت انگلیس از زیر بار مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی کند جای تعجب و غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: البته هنوز لیست و آماری از سوی دولت انگلیس مبنی بر اینکه این طرح چه زمانی اجرا می شود و شامل چه کسانی می شود، وجود ندارد. ما مطمئناً این موضوع را دنبال خواهیم کرد، زیرا به عنوان کشوری که طی چهار دهه میزبان میلیون ها پناهجو بوده است، پیش می رویم. کشوری که بیشترین مهاجر را دارد. قطعا این موضوعات را با حساسیت دنبال خواهیم کرد.

حاتب زاده در بخشی دیگر از این دیدار گفت: تبادل پیام بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا انجام می شود.

وی تاکید کرد: زنجیره سود اقتصادی ملت ایران از برجام باید به طور کامل دیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما منتظر پاسخ مناسب واشنگتن در جریان مذاکرات وین هستیم، گفت: واشنگتن سیاست تاخیر را دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از این دیدار گفت: نگرانی جدی درباره مرزهای شرقی داریم و گفت‌وگو بین مرزبانان ما با پاکستان و افغانستان در همین چارچوب است. البته در این زمینه ها اشراف اطلاعاتی و امنیتی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید