کاخ سفید: مذاکرات وین فقط درباره توافق هسته ای با ایران است نه اوکراین

کاخ سفید: مذاکرات وین فقط درباره توافق هسته ای با ایران است نه اوکراین

روز جدید جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری سه شنبه شب گفت که آیا آمریکا و کشورهای اروپایی در مذاکرات وین درباره اوکراین با روسیه گفتگو خواهند کرد یا خیر.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر اینکه مذاکرات وین فقط برای توافق هسته ای ایران بوده است، گفت: آمریکا و روسیه در حال همکاری در برجام هستند.

سخنگوی کاخ سفید سه شنبه شب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا و کشورهای اروپایی در مذاکرات وین درباره اوکراین با روسیه گفتگو خواهند کرد یا خیر، گفت: مذاکرات وین درباره توافق هسته ای با ایران است.

سخنگوی دولت بایدن در راستای سیاست کشورش مبنی بر ترس از پیشرفت هسته‌ای ایران و تکرار ادعاهای مکرر، اگرچه اطلاعات آمریکا اذعان می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تسلیحات هسته‌ای مطابقت ندارد، گفت وین در حال مذاکره برای عدم اشاعه هسته‌ای ایران است.

وی ادامه داد: با وجود نگرانی جدی از حمله وحشیانه ولادیمیر پوتین به اوکراین، معتقدیم که آمریکا و روسیه حاضرند از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند.

ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته های خود برای توافق هسته ای با ایران را افزایش دهد، اما ما بازی «مذاکره» را انجام نمی دهیم.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا ضمانت کتبی به روسیه داده است مبنی بر اینکه همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم نخواهد شد یا خیر؟

با این حال، زمانی که سناتور جمهوری خواه ایندیانا تاد یانگ از او پرسید که آیا حمله روسیه به اوکراین مسیر مذاکرات آمریکا با روسیه را تغییر داده است یا خیر، نولاند گفت: «باید بگویم که روسیه در تلاش است تا خواسته های خود را از بارد گسترش دهد و ما چنین نیستیم. ما بازی “بیا توافق کنیم” را انجام می دهیم.

نولاند گفت که ایالات متحده با روسیه «علیه» ایران مذاکره نمی کند. وی با تکرار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: روسیه و ایالات متحده هدف استراتژیک یکسانی در تلاش برای نجات توافق هسته ای با ایران دارند، یعنی تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای.

این اتهامات پس از آن مطرح می شود که دفتر مدیر اطلاعات ملی در گزارش ارزیابی تهدید سالانه خود برای سال 2022 اذعان کرد که واشنگتن تخمین می زند که تهران در تولید تسلیحات هسته ای دخالتی ندارد.

در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال حاضر گام های ضروری و اساسی را برای تولید سلاح هسته ای بر نمی دارد.

سرگئی لاوروف روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که مذاکرات وین راه درازی را پیموده است و تعدادی از موضوعات مورد توافق قرار گرفته است. با این حال، با توجه به اینکه تحریم های سنگین غرب علیه ایران هنوز به پایان نرسیده است و واشنگتن نقشی کلیدی در این زمینه دارد، ما از دولت آمریکا خواسته ایم که تضمین کتبی به وزیر خارجه آمریکا بدهد که سرمایه گذاری ما در روند مذاکرات فعلی حقوق و همکاری اقتصادی با ایران هدر نمی رود.

اگرچه نمی توان موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که برخی موضوعات باقی مانده است که آمریکا درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و این دلیل اصلی کندی روند مذاکرات در وین است.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفتگو، می‌گوید دیگر گفتگوها و نشست‌های رسمی در سطح کارشناسی وجود نخواهد داشت. او توییت کرد؛ زمان آن فرا رسیده که در روزهای آینده تصمیمات سیاسی برای پایان دادن به مذاکرات در وین اتخاذ شود.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی در وین گفت: تصمیمات سیاسی همه کشورهای حاضر در مذاکرات و آمریکا چیزی است که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید