پایان موفقیت آمیز مذاکرات در وین اجتناب ناپذیر است


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809526

نماینده روسیه در وین گفت: به نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل نزدیک شده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: عالی! روسای هیئت های E3 (آلمان، فرانسه و بریتانیا) برای چند روز باید وین را ترک کنند، اما تیم های آنها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش آماده خواهند شد!

وی ادامه داد: این مایه دلگرمی است! به نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات برجام نزدیک شده ایم.

هشتمین دور مذاکرات ایران و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل در وین، پایتخت اتریش، با حضور غیرمستقیم آمریکا برای لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران و واشنگتن که در حال بازگشت به توافق هستند، در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، در مذاکرات وین برای احیای برجام در روزهای اخیر، پیشنهادها و دیدگاه های اخیر طرف های مختلف برای رفع معدود اختلافات باقی مانده تبادل نظر شده است.

به نظر می رسد پیشرفت در مذاکرات بر سر یک توافق قابل قبول دو طرف به بیش از 98 درصد رسیده است و هیئت ها به سطح مذاکره رسیده اند و این توافق در انتظار تصمیم گیری های سیاسی در دو طرف میز است.

هیئت های مذاکره کننده در سطوح مختلف سیاسی، حقوقی و فنی در حال بررسی مراحل نهایی اجرای ترتیبات برای توافقی هستند که می تواند توافق حاصل شده در سال 2015 را مجدداً اجرا کند. توافق حاصل شده در ماه می 2018 با خروج یکجانبه آمریکا و عدم اجرای تعهدات آمریکا و سه کشور اروپایی محقق نشد.

اکنون منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده اشاره می کنند که ایران معیارهای راستی آزمایی خود را برآورده کرده است و تاکنون تضمین های قابل توجهی در خصوص پایبندی آمریکا به تعهدات سیاسی، اقتصادی و بین المللی خود داده شده است. البته تلاش برای اخذ ضمانت های بیشتر تا دقایق پایانی کار ادامه دارد.

به گفته این منابع، زیرساخت های هسته ای که در چهار سال اخیر به عنوان بخشی از اقدامات کاهشی توسعه یافته است، در درک جدید از اجرای برجام حفظ شده است و این یکی از اصول اساسی جمهوری اسلامی در مذاکرات آنها تاکید می کنند که با توجه به تعهد آمریکا و همکاری سه کشور اروپایی با ایالات متحده، ایران توانایی “بازگشت سریع” به فعالیت های هسته ای خود را در صورت هرگونه تخلف یا سهل انگاری از سوی کشور دیگر حفظ خواهد کرد.

در یکی دو روز اخیر برخی منابع رسانه ای و سیاسی از احتمال بازگشت هیات ها به پایتخت ها برای رایزنی ها و راهکارهای جدید خبر داده اند اما به نظر می رسد هیات های مذاکره کننده تاکنون با جدیت و اقتدار لازم ادامه داده اند. این در حالی است که در صورت نهایی شدن پیش نویس توافق، به احتمال زیاد وزرای خارجه دو طرف در روزهای آینده در وین خواهند بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید