ارزیابی جدید اسرائیل از مذاکرات وین: احیای بریکس اجتناب ناپذیر است

ارزیابی جدید اسرائیل از مذاکرات وین: احیای بریکس اجتناب ناپذیر است

روز جدید ارزیابی اسرائیل از وضعیت مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش به شدت تغییر کرده است. اکثر تحلیلگران اسرائیلی تاکنون چشم انداز مصالحه بین 1+5 و ایران را اندک می پنداشتند. آنها معتقد بودند که دو کشور نمی توانند اختلافات خود را حل کنند و به بن بست برسند یا – گزینه ای که اسرائیل کمتر به آن علاقه مند بود – مذاکرات بی نتیجه برای چندین ماه ادامه یابد.

با این حال، این ارزیابی از واکنش اسرائیل به مذاکرات با ایران اخیرا تغییر کرده است. ژائیر لاپید، وزیر امور خارجه اولین کسی بود که در 3 ژانویه اعتراف کرد که بر اساس برآوردهای اسرائیل، قدرت های جهانی آشکارا به سمت بازگشت به توافق هسته ای یا حداقل یک توافق موقت منتهی به آن حرکت می کنند. لاپید گفت: «اسرائیل با موفقیت بر جامعه بین المللی به نفع موضوع هسته ای ایران تمرکز کرده است. اسرائیل اکنون تلاش های خود را بر جلوگیری از لغو تحریم های اقتصادی بدون دریافت امتیاز مناسب از ایران متمرکز کرده است. من و وزیر دفاع گفتیم مخالف هیچ توافقی نیستیم. معامله خوب چیز خوبی است. بحث داغی در مورد اینکه یک معامله خوب به چه چیزی نیاز دارد وجود دارد. امروز صبح، “لپید همچنین خاطرنشان کرد که مذاکرات در وین برای ما موفقیت‌آمیز نخواهد بود، اما ما همیشه با شرکت‌کنندگان برای بهبود نتیجه برای اسرائیل کار می‌کنیم.”

در پشت درهای بسته، احساسات اسرائیل عمیقاً منفی است. ظاهراً مقامات اسرائیلی به هر قیمتی میانه روی را حفظ می کنند تا از درگیری عمومی و حتی غیرمستقیم با دولت آمریکا جلوگیری کنند. یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، هفته گذشته به المانیتور گفت: «اسرائیل متوجه شده است که علیه کاخ سفید و وزارت خارجه بسیار خشن عمل کرده است. او افزود که حتی نفتالی بنت، نخست وزیر، که هنوز منتظر است تا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با او تماس بگیرد، متوجه شده است.

درک بنت در سلسله مصاحبه هایی که هفته گذشته قبل از سال نو انجام داد مشهود بود. او گفت که با توافق احتمالی با ایران مخالفت نخواهد کرد. ما حریف خودکار نیستیم.» بنت به رادیو ارتش گفت: «ما در حال اتخاذ رویکردی عملی هستیم. او اعتراف کرد: «البته در پایان روز می توان به توافق خوبی دست یافت.» اما نسبت به نتیجه مشابه در شرایط کنونی تردید داشت.

در پشت صحنه، اسرائیل همچنان به لابی گری امضاکنندگان توافق اولیه با ایران و به ویژه ایالات متحده برای عدم رعایت اصول اولیه ادامه می دهد. اسرائیل امیدوار است که در صورت دستیابی به یک توافق جدید، این توافق نه تنها شامل سازش های دردناک با ایران، بلکه دستاوردهای ملموس نیز باشد. از زمان آغاز مذاکرات در وین در اواخر نوامبر، اسرائیل و ایالات متحده در حال بررسی بازگشت به توافق هسته ای، لغو تحریم ها و تمدید توافق 2015 هستند که در اکتبر 2025 منقضی می شود. یکی از کاستی های اصلی توافق، اصطلاحاً بند طردی نامیده می شود که بر اساس آن برخی از محدودیت های برنامه هسته ای ایران در سال های 2025 و 2030 برداشته می شود. به گفته اسرائیل، کاهش محدودیت ها به ایران اجازه می دهد تا به کشوری در آستانه هسته ای شدن تبدیل شود.

اسرائیل نسبت به کاستی پس از توافق اولیه هشدار می دهد که به گفته خودش تهدیدی برای آن است و برخی از آمریکایی های درگیر در مذاکرات فعلی را در مورد خطرات آن متقاعد کرده است. بریتانیا نیز ترجیح می دهد مدت زمان ماندگاری را 5 تا 10 سال افزایش دهد.

تا چند هفته پیش، برخی از مقامات ارشد دفاعی اسرائیل امیدوار بودند که آمریکا به وعده مبهم خود برای بهبود توافق عمل کند و از بازگشت به توافق اولیه خودداری کند.

با این حال، چشم انداز چنین توافقی نامشخص است. ایرانی ها خواهان تضمین عدم خروج آمریکا از توافق هستند، همانطور که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 انجام دادند، در حالی که اسرائیل امیدوار است در ازای چنین تضمین هایی، ایالات متحده درخواست تمدید توافق کند. یک منبع امنیتی ارشد اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: بازگشت به توافقی که قرار است طی چهار تا پنج سال منقضی شود، چه فایده ای دارد؟ فکر می کنم همه این را می فهمند.

این در حالی است که اسرائیل از کانال های مختلف به فشار بر قدرت های جهانی ادامه می دهد و ایران را به دنبال باج خواهی هسته ای در مذاکرات متهم می کند. در گزارشی که کمیته دولتی امور خارجه و دفاع کنست در 3 ژانویه منتشر کرد، ایلات هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل هشدار داد. او گفت: «اگرچه ایران درگیر اخاذی هسته‌ای است، اما او معتقد است که یک جامعه بین‌المللی متحد و مصمم همچنان می‌تواند امتیازات راهبردی بیشتری را نسبت به گذشته به ایران تحمیل کند». دولت همچنین از برنامه هسته ای ایران به عنوان یک چالش بزرگ برای شورای امنیت ملی و اسرائیل یاد کرد.

اظهارات هولاتا با اظهارات لاپید همراه است که “ما اکنون در یک جنگ خندق برای کسب سودهای اندک … هستیم و فرصت های خود را برای اقدام با عدم الحاق به توافق باز نگه می داریم.”

راهبرد جدید اسرائیل حفظ خویشتن داری و پرهیز از انتقاد آمریکا و دیگر قدرت‌ها، در عین حال عقب راندن آن‌ها، تلاش برای ایجاد خطوط قرمز و اصرار برای تمدید توافق، تاکید بر اینکه ایران یک مشکل بین‌المللی است. و از آنجایی که اسرائیل طرف هیچ توافقی با ایران نیست، متعهد به توافق نخواهد بود. در همین حال، نیروهای دفاعی اسرائیل و نیروی هوایی اسرائیل همچنان برای گزینه نظامی آماده می شوند و میلیاردها مثقال برای تکمیل آمادگی خود در مدت یک سال تا 18 ماه اختصاص داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید