ما از تلاش های انریکه مورا برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات در وین حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از تلاش های وی برای به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز این مذاکرات حمایت می کنیم و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

وی در حالی که مذاکرات در وین در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن بود، گفت: «اگر ایرانی ها با حسن نیت به مذاکره ادامه دهند تا بتوانیم پیشرفت قابل توجهی را که در طول ماه های دیپلماسی مداوم داشته ایم، به دست آوریم». ادامه دهید، ما مطمئن هستیم که می توانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا زمانی که بازگشت متقابل به پیوستن به برجام به نفع آمریکا باشد، به این کار ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این بازگشت و محدودیت دائمی و قابل تایید برنامه هسته ای ایران همچنان در راستای منافع ملی ما است.

این مقام آمریکایی با تاکید بر پیشرفت خود در برنامه هسته ای ایران تصریح کرد: اگر منافع ناشی از عدم اشاعه برجام به دلیل پیشرفت هسته ای ایران که از سال 2018 آغاز شده از بین برود، بازگشت به این توافق به نفع ما نخواهد بود.

وی گفت: «ما همزمان برای هر دو سناریو آماده می‌شویم و در مورد آنها با متحدان و شرکای خود بحث می‌کنیم.»

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود به خبرنگاران درباره جزئیات سفر انریکه مورا به تهران گفت: و گزارش های مستمری بین ایران و آمریکا وجود دارد. سفر آقای مورا به تهران در پی تماس تلفنی اخیر امیر عبداللهیان و بورل صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، حاطب زاده افزود: وی با دکتر بهاگری دیدار خواهد کرد و امیدواریم پس از مذاکرات نتیجه را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حضور مورا نشان می دهد که ما مذاکرات را به درستی انجام می دهیم، اگر آمریکا امروز تصمیم بگیرد و آنچه را که از مردم ایران دور انداخته است پس بدهد، می توانیم پس از سفر مورا به توافق برسیم.

به گزارش ایرنا، آمریکا اخیرا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود گفته است: اگر ایران خواهان لغو تحریم ها خارج از توافق هسته ای 2015 است، باید به نگرانی های آمریکا خارج از برجام پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر ایران می خواهد که لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما که فراتر از برجام است، رسیدگی کند. اگر آنها نخواهند از این مذاکرات برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می توانیم به سرعت به یک تفاهم مشترک در مورد برجام برسیم و اجرای آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید