اگر برجام ظرف سه ماه آینده احیا نشود، مذاکره برای توافق دیگری اجتناب ناپذیر خواهد بود که به هیچ وجه کار آسانی نیست.

اگر برجام ظرف سه ماه آینده احیا نشود، مذاکره برای توافق دیگری اجتناب ناپذیر خواهد بود که به هیچ وجه کار آسانی نیست.

یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اگر ظرف دو تا سه ماه آینده توافقی حاصل نشود، مذاکره برای یک توافق دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود و این به هیچ وجه کار آسانی نیست، زیرا با توجه به همه پیچیدگی های داخل و خارج از کشور نخواهد بود.”

علی هاشم در المانیتور نوشت: نشانه‌های اخیر نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای 2015 ایران شتاب زیادی ندارد.

بر اساس گزارش دفتر بین المللی انتخاب، در این مقاله همچنین آمده است: دولت بایدن می گوید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار نیست. با این حال، گزارشی از آکسیوس در روز دوشنبه فاش کرد که ایالات متحده با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود برای توافق موقت با ایران مذاکره کرده است که شامل تعلیق برخی تحریم ها در ازای توقف بخشی از برنامه هسته ای ایران می شود.

توافق «کمتر برای کمتر» که قبلاً توسط المانیتور گزارش شده بود، بر اساس گفته های چند مقام اسرائیلی، دیپلمات های غربی و کارشناسان آمریکایی بود. اما کاملاً واضح است که او با مشکلات طولانی مدت مواجه است.

اگر آمریکا از طریق اتحادیه اروپا یک توافق موقت را پیشنهاد کند، به نظر نمی رسد ایران آن را بپذیرد. مقامات تهران می گویند که زمان رو به اتمام است، حتی در شرایطی که اقتصاد ایران همچنان در حال سقوط است و قیمت دلار بر اساس اخبار مذاکرات نوسان می کند.

یک مقام ایرانی که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت کرد، گفت که تهران هیچ توافق موقتی را نخواهد پذیرفت. او این پیشنهاد را «طوفان فکری برخی اتاق‌های فکر» خواند و گفت که ابتکارات مشابهی در چندین نوبت به ایران ارائه شده است.

این مقام ایرانی که با المانیتور صحبت می کرد، گفت: در صورت عدم توافق در دو تا سه ماه آینده، مذاکره برای یک توافق دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود و با توجه به همه پیچیدگی های موجود، به هیچ وجه کار آسانی نخواهد بود. و خارج از کشور.»

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با المانیتور در 27 مارس گفت که فضا برای مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود. با این حال، دیپلمات ارشد ایران تمایل خود را برای توسعه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اطمینان از اینکه برنامه هسته ای کشورش از خطوط قرمز عبور نمی کند، ابراز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید