ذوالنوری نماینده مجلس: اگر چنین شرایطی پیش بیاید، برجام را دوباره احیا می کنم/ برای توافق قیمت مذاکره می کنیم.

ذوالنوری نماینده مجلس: اگر چنین شرایطی پیش بیاید، برجام را دوباره احیا می کنم/ برای توافق قیمت مذاکره می کنیم.

روز جدید : تیم های قبلی هم برای مذاکره و توافق رفتند اما هیچ تضمینی در برجام ایجاد نکردند همانطور که با یک لگد آقای ترامپ کاخ رویاهای دولت قبل ویران و تمام شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: برجام به آتش کشیده شد زیرا آقای ترامپ گفته بود اگر آن را پاره کنند، آتش می زنیم. وقتی آقای ترامپ بیرون آمد پاره کرد آیا حرف رهبری روی زمین بماند؟

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به ادعای روسیه مبنی بر ایرانی نبودن ماهواره خیام گفت: ماهواره خیام ساخت ایران است اما با توجه به اینکه ماهواره بر در آن سطح نداشتیم. اما ماهواره خیام از پایگاه روسیه به صورت پولی پرتاب شده است این ماهواره ساخت و ساز توسط دانشمندان ایرانی است و انشالله پرتاب بعدی ما در این سطح از سکوی داخلی خودمان خواهد بود.

آیا او به این واقعیت که توافقی غیر از برجام در ارتباط با مذاکرات وین روی میز است، واکنش نشان می دهد؟ وی افزود: خیر، همه چیز در چارچوب برجام است.

ذوالنوری با اشاره به پیشنهادات طرف های اروپایی در خصوص برجام تصریح کرد: اختلافاتی وجود داشت که با مقاومت مردم ما و اصرار تیم مذاکره کننده جدید در دولت ریاست جمهوری به نفع ما و در جهتی تغییر کرد. از ارضای خواسته هایمان البته خواسته‌های ما خارج از برجام نیست، بلکه برجام است و ما درخواست اضافه‌ای نداشته‌ایم، آنها تا کنون شیطنت و شیطنت کرده‌اند. بنابراین خواسته جمهوری اسلامی این است که به همه تعهدات خود در برجام عمل کند و تحریم های سرکوبگرانه را رفع کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی ادامه داد: البته تا کنون خواسته ایران این بوده که تضمین هایی بدهد که بتوانیم به آن اعتماد کنیم. مثلاً فرض کنید یک شرکت خارجی بخواهد در ایران سرمایه گذاری کند، اگر می ترسد در آینده آمریکا از برجام خارج شود و سرمایه گذاری اش قطع شود، طبیعتاً همکاری نمی کند، بنابراین الکی می گوید ایران سود می برد. از مزایای برجام. گفتیم تضمین بدهیم این شرکتی که برای سرمایه گذاری می آید تا پایان قرارداد امنیت داشته باشد اما تا پایان قرارداد قبول نکردند. برجام 6 ماه به این شرکت ها مهلت داد، حالا یک سال موافقت کرده اند، اما معتقدیم این تضمین باید تا پایان قرارداد شرکت های خارجی با ایران وجود داشته باشد.

ذوالنوری پاسخ داد که شما مخالف برجام هستید، آیا همچنان مخالف هستید یا خیر؟ گفت: سه مرحله داشتیم. این یکی از نقاط عطف مهم برجام بود. ما هنوز همان اعتقادات آقایانی که برجام را تصویب کردند، به معنای برجامی که آنها تصویب کردند، داریم. تیم های قبلی هم رفتند مذاکره و توافق کردند اما هیچ تضمینی در برجام ایجاد نکردند همانطور که با یک لگد آقای ترامپ کاخ رویاهای دولت قبل ویران و تمام شد.

حرف ما این بود که باید در مذاکرات و قراردادها ضمانت بگیرید، اما ضمانت نگرفتند و در عمل ثابت شد که اشتباه و درست نیستیم. مرحله بعدی مذاکرات برای احیای برجام است، اینجا هم در مورد آن صحبت کردیم. کاری که در وین برای احیای برجام و توافق جدید انجام دادند و تا وین 6 ادامه دادند، ایرادات باقی ماند و متن به نفع مردم نبود. و در اینجا البته ما مخالف این روش بودیم نه اینکه مذاکره نشود.

وی در پاسخ به اینکه قبلاً برجام را به آتش کشیده بودید، خاطرنشان کرد: برجام به آتش کشیده شد زیرا آقای ترامپ گفته اگر پاره کنند، ما آن را به آتش می کشیم. ؟! ما به عنوان سربازان ارتش و ولایت وظیفه داشتیم که دستور استاد را اجرا کنیم و همین کار را هم کردیم. الان هم اگر چنین شرایطی پیش بیاید باز هم همین کار را می کنم و نگران حمله و انتقاد نیستم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: البته مرحله سومی که اکنون در آن قرار داریم این است که در حال مذاکره هستیم، خواه توافقی حاصل شود یا خیر. البته زمانی که عراقچی به وین رفت و الان هم من طرف مذاکره بودم و هستم، چون ما هزینه برجام را پرداخت کردیم، الان باید بدهی خود را به ما پس بدهند. با توقف مذاکرات، نه تنها بدهی آنها به ما از بین می رود، بلکه محکوم می شویم زیرا ایران نمی خواهد مذاکره کند، بنابراین برای توافق قیمت مذاکره خواهیم کرد.

این نماینده شورای اسلامی در نهایت یادآور شد: البته منظور از توافق قیمت، توافقی است که منافع ملت ما را تضمین کند، نه توافقی به هر قیمتی که به ضرر مردم باشد. چون توافق برای ما بی ربط است. منافع ملت ما برای ما مهم است. ما می گوییم از الان حداقل یک درجه باید وضعیت مردم بهتر شود و در مذاکرات به دنبال این چیزها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید