اسرائیل تقریباً مطمئن است که ایران به توافق هسته ای باز نخواهد گشت. در چنین شرایطی تجهیز تهران به S400 برای تل آویو چه معنایی دارد؟

اسرائیل تقریبا مطمئن است که ایران به توافق هسته ای باز نخواهد گشت.  در چنین شرایطی تجهیز تهران به S400 برای تل آویو چه معنایی دارد؟

روز جدید اعلام روسیه در مورد تجهیزات احتمالی برای سامانه دفاعی اس-400 ایران، نگرانی های آمریکا و اسرائیل را در مورد افزایش توانایی تهران برای مقابله با حملاتش، به ویژه حملات به برنامه های هسته ای تهران و شبه نظامیان مرتبط، افزایش داده است.

اعلام روسیه در مورد تجهیز احتمالی به ایران با سیستم دفاعی اس-400، نگرانی های ایالات متحده و اسرائیل را در مورد توانایی رو به رشد تهران برای مقابله با حملاتش، به ویژه حملات به برنامه های هسته ای تهران و شبه نظامیان مرتبط، افزایش داده است.

سفیر روسیه در ایران به یک روزنامه ایرانی گفت که کشورش قصد دارد اس 400 را به تهران بفروشد، در حالی که گزارش هایی مبنی بر آماده شدن اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای منتشر شد. اینجا ایران است. وی گفت: ما از تهدیدات آمریکا نمی ترسیم و به تعهدات خود پایبند هستیم.

در همین حال، ارتش اسرائیل با وجود اطمینان از عدم بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، در ماه‌های اخیر تلاش‌ها را برای آماده‌سازی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای تهران افزایش داده است. منابع اسرائیلی فاش کرده اند که آموزش تسلیحات هوایی وی از سال آینده برای حمله به برنامه هسته ای ایران آغاز خواهد شد. منابع خاطرنشان کردند که نیروی هوایی اسرائیل به دنبال تاکتیک های جدید برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران است و برای پاسخ ایران آماده است.

به گفته منابع اسرائیلی، برخی از جنبه های برنامه نیروی هوایی تل آویو ممکن است در مدت زمان کوتاهی آماده شود، در حالی که برخی از جنبه های دیگر ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.

اما نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا در مورد توانایی ایران برای تجهیز به اس 400 محدود به توانایی این سامانه برای پشتیبانی از برنامه‌های هسته‌ای و هوافضای ایران نیست، بلکه پرسش‌هایی درباره اینکه آیا این سامانه می‌تواند تهدیدی جدی برای رهاسازی جنگنده اسرائیلی باشد وجود دارد. . دستگیری نیروهای مرتبط با ایران در عراق، سوریه و لبنان.

قدرت هوایی ایران در حال حاضر چقدر است؟

سیستم های دفاعی ایران از نیمه اول هزاره سوم پیشرفت چشمگیری داشته است. در آن زمان سامانه‌های پدافند هوایی ایران هیچ اختیاری برای رصد یا رهگیری جنگنده‌های دشمن نداشتند و گاهی پیش می‌آمد که جنگنده‌های آمریکایی ساعت‌ها در حریم هوایی ایران بودند بدون اینکه بتوانند آنها را رصد کنند. سامانه های دفاعی ایران در آن زمان موشک های قدیمی MIM-23 ساخت آمریکا بودند که در دهه 1970 ساخته شدند. [میلادی] در زمان شاه خریداری شدند. اما پس از آن ایران موشک های S-300PMU-2 را از روسیه خریداری کرد. علاوه بر این، تهران در سال 2014 از این سامانه (3 ژوئن) رونمایی کرد که به نظر می رسد مجهز به موشک هایی برای هدف قرار دادن جنگنده های دشمن است.

ایران حتی در تلاش برای شبیه سازی اس 400 است و در سال 2019 سامانه (Power. 373) را معرفی کرد که مشابه موشک های اس 300 روسی و موشک های پاتریوت آمریکایی است و به گفته ایران این سامانه می تواند تا 300 هدف را از فاصله دور هدف قرار دهد. بیش از مانیتور و رهگیری از 180 مایلی.

اما تجهیز ایران به اس 400 چه معنایی دارد؟

پاسخ به این سوال به میزان پیشرفت سیستم دفاعی روسیه بستگی دارد زیرا نسل جدید اس 400 پتانسیل بالایی دارد و به گفته رسانه های روسی می تواند جنگنده های نسل پنجم و بمب افکن های B-2 را منهدم کند.

وقتی صحبت از ارائه سامانه‌های دفاعی روسی به ایران می‌شود، این ادعا که جنگنده‌های قدرتمند هیچ کاری علیه این سامانه‌ها انجام نمی‌دهند، کمی مشکوک است. در حالی که سیستم‌های S400 و S500 ممکن است سناریوهای متفاوتی داشته باشند، اعتبار این بیانیه مستلزم تحقیقات بیشتر در مورد سیستم‌هایی است که ایران دارد.

آیا شبه نظامیان مرتبط با ایران نیز حمایت می شوند؟

دولت ترامپ قبلاً گفته بود که احتمالاً تسلیحات ایران عراق، یمن، لبنان و جاهای دیگر را پوشش می‌دهد و تهران شبه‌نظامیان خود را با سلاح‌هایی که در اختیار دارد مسلح می‌کند. با وجود سامانه‌های اس-400 در منطقه، جت‌های جنگنده اسرائیلی در هنگام حمله به اهداف مرتبط با ایران در سوریه، عراق و لبنان و همچنین شبه‌نظامیان مخالف آمریکا و اسرائیل به احتمال زیاد تهدیدی را ایجاد می‌کنند.

به احتمال زیاد خطر واقعی سامانه های اس 400 برای جنگنده های اسرائیلی و آمریکایی این است که رادارهای این سامانه ها قادر به شناسایی سریع اهداف دشمن و جلوگیری از فرار و واکنش آنها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید