صالحی: توافق احتمالی در بعد فنی می تواند توافق خوبی باشد/ قسم می خورم پس از برجام باز هم صنعت هسته ای حفظ شد/ قانون مجلس نشان داد که صنعت هسته ای ظلم می کند.

صالحی: توافق احتمالی در بعد فنی می تواند توافق خوبی باشد/ قسم می خورم پس از برجام باز هم صنعت هسته ای حفظ شد/ قانون مجلس نشان داد که صنعت هسته ای ظلم می کند.

روز جدید صالحی در گفت و گو با «آگاهی نو» ناگفته هایی از آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان در سال 2013 و موارد دوران تصدی خود در وزارت امور خارجه دولت دهم را فاش کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می گوید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه از وی خواسته اند در مورد متن توافق احتمالی رایزنی کنند و به نظر او از نظر فنی می تواند توافق خوبی باشد. چشم انداز.

دکتر علی اکبر صالحی در گفت و گو با نشریه «آگاهی نو» شماره 8 با تاکید بر اینکه پس از امضای برجام سوگند خود را برای حفظ صنعت هسته ای تکرار خواهد کرد، گفت: به من گفتند چرا قسم خوردی، امروز دو بار قسم خوردم. به من می گویند چرا گفتی صنعت هسته ای ما کند نمی شود. الحمدلله، قانون مجلس ثابت کرد که اگر صنعت هسته ای ما متوقف می شد یا کند می شد، آیا می توانستیم در یک سال هزار سانتریفیوژ مدرن تولید کنیم؟ آیا می توانیم اورانیوم 60 درصد تولید کنیم؟ آیا مشکلی برای من وجود داشت؟ آیا صنعت هسته ای ما متوقف شده است که همیشه می نویسند سوگند افتخار گرفته است؟ من خودم را به یک هدف عادلانه تعهد دادم. این قانون مجلس باعث شد صنعت هسته ای مظلومیت خود را نشان دهد. «اگر صنعت هسته‌ای نابود می‌شد، نمی‌توانیم کارهایی از این دست انجام دهیم.

وی با اشاره به قانون «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران» مصوب 20 آذرماه 1398 مجلس، در این گفت و گو تصریح کرد: من یک بار به شما گفتم که موضوع هسته ای یک استخوان است. گلو به مسئول. او نه می تواند صحبت کند و نه می تواند از خود دفاع کند. مهم نیست کسی چه می گوید، نمی تواند پاسخ دهد. خوشبختانه سازمان انرژی اتمی ایران در پی تصویب قانون اقدامات راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران، به زحمات کارکنان خود می بالد و قدرت و ظرفیت فوق العاده ای را به نمایش گذاشته است.

صالحی افزود: مخالفان می گفتند بیش از صد فعالیت فنی هسته ای در ایران با برجام بسته شده است، سانتریفیوژ جدیدی نصب نشده است، غنی سازی نمی شود، انرژی هسته ای ما نابود شده است و حتی فاتحه می خوانند. صنعت هسته ای یعنی هسته ای مرده است، اما قانون مجلس می گوید یک سری کارها باید فورا انجام شود. لو گفت غنی سازی 20 درصدی باید فوراً آغاز شود و 1000 سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 در کمتر از یک سال نصب شود. بنابراین، آیا آنها فرآیند ساخت یک سانتریفیوژ را می دانند؟ مواد اولیه آن از کجا می آید؟ چگونه می توان آن را تامین مالی کرد؟ ما بلافاصله غنی سازی 20 درصد را آزاد کردیم. ما باید در کمتر از یک سال 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید می کردیم. اما ما بیش از 450 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید کردیم، اورانیوم 60 درصد تولید کردیم، نمونه ای از سانتریفیوژ IR-9 ساختیم. ما در حال تولید فلز اورانیوم بودیم و طبق توافق به مدت 15 سال اجازه اکتشاف برای فلز اورانیوم را نداشتیم. این به معنای خوش بینانه است که بیست سال پس از توافق می توانیم فلز اورانیوم تولید کنیم. آیا ما برجام را نقض کردیم؟ نه، بگذار بروند ببینند ما چه کردیم؟ چگونه توانایی تولید فلز اورانیوم را بدون نقض برجام ایجاد کردیم. آنهایی که گفتند برنامه هسته ای بسته شد برای تولید 450 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد به جای 120 کیلوگرم، ساخت هزار سانتریفیوژ IR-6، تولید اورانیوم 60 درصد، تولید اورانیوم فلزی و ساخت بر اساس چه جوابی می دهند. سوخت فلزی که اخیراً بر اساس ورکز ساخته شده بود، آن را تولید کردیم و نمونه‌ای از آن را در راکتور قرار دادیم تا دوام آن را اندازه‌گیری کنیم.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که ما تعهدات خود را زیر پا نگذاشته ایم. آژانس نتوانست شکایت کند زیرا من در پاسخ گفتم ما برخلاف توافق عمل نکردیم. طبق قرارداد ما نمی‌توانستیم بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی کنیم، عده‌ای بدون اینکه از ما بخواهند وجود خود را ثابت کنیم به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و مدعی شدند که ما اشتباه کردیم زیرا بعد از 5-6 ماه 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و غنی‌سازی شد. پس از آن فرآیند متوقف می شود. اما دیدند که غنی‌سازی در جریان است و نه برخلاف برجام. ما در طول تاریخ ایران ۵۵۰ تن اورانیوم وارد کرده‌ایم، پس از برجام ۴۵۵ تن اورانیوم به ذخایر خود اضافه کرده‌ایم. چگونه این اتفاق افتاد؟ چه کار کردیم

تشریح بیانیه کمیسیون مجلس ذیل ماده. 90 به دلیل تخلفش در اجرای این قانون گفت: «می گویند شما با 9 روز تاخیر اجرای قانون را شروع کرده اید. ما به تاخیر 9 روزه پاسخ دادیم. فرض کنید با 9 روز تاخیر شروع کردیم. آیا معنای قانون مربوط به نتیجه آن است یا مربوط به زمان شروع آن است؟ قانون گفته بود که ما در سال 120 کیلوگرم اورانیوم تولید می کنیم، اما تولید ما چندین برابر این مقدار است، در کمتر از یک سال 450 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید کردیم. دوستانی که امروز در حال مذاکره هستند به ما گفتند ما نمی‌دانستیم ظرفیت صنعت هسته‌ای تا این حد رشد کرده است زیرا تولید فلز اورانیوم و سوخت مبتنی بر فلز و IR-9 بعد از برجام اتفاق افتاد.

صالحی در گفت و گو با «آگاهی نو» ناگفته هایی درباره آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان در سال 1392 و پرونده های دوران تصدی خود در وزارت امور خارجه دولت دهم از جمله «دکتر احمدی نژاد مسدود نکرد. راه من در مذاکرات عمان است، حضرت آقا فرموده بودند که باید دو راه دیپلماسی را به عهده بگیرد، یک راه مذاکرات 1+5 بود که آقای جلیلی تبلیغ می کرد و راه دیگر مذاکره با عمان بود که ما از آن اجازه گرفتیم. رهبر معظم انقلاب در شرایطی مستقیماً با آمریکایی‌ها مذاکره کنند، برای اینکه این دو راه هماهنگ و هماهنگ باشد، حضرت آقا فرمودند آقای دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور رئیس‌جمهور عالی کشور بودند. شورای امنیت باید هماهنگ کننده باشد، رفتم پیش دکتر احمدی نژاد، ایشان به من گفتند که این کار را نکن، اذیتت می کنند و پایین می آورند، گفتم آقای دکتر چه اشکالی دارد که به جان ملت ما بیفتی؟ ما نمی خواهیم به عنوان مثال آیا کار خاص و مشکوکی انجام می دهیم؟ بالاخره می گویند برای منافع ملی می خواست مذاکره کند اما شکست خورد، خیانت نمی کنیم. او این نصیحت را کرد، اما مانعی برای من نشد، حتی بارها برای دفاع از من به میدان آمد چون برخی دوستان سنگ پرتاب می کردند».

وی افزود: از این طریق امکان ادامه مذاکرات با آمریکا فراهم شد. در دولت آقای دکتر روحانی که دوباره اجازه مذاکره با آمریکا را نگرفت، ما مجوز گرفتیم».

دیدگاهتان را بنویسید