قانون برای همه یکسان است/ زیر سوال بردن عملکرد قوه قضائیه ظلم به قانون است


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917102

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده محسن شکاری گفت: قانون برای همه یکسان است و همه ما باید مقید به قانون باشیم و رعایت قانون محل صحبت آحاد جامعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت پرونده محسن شکاری گفت: قانون برای همه یکسان است و همه ما باید مقید به قانون باشیم و تمکین به قانون محل بحث است. برای اعضای جامعه.”

وی در خصوص حکم اعدام محسن شکاری افزود: این مرد به همراه یکی از دوستانش از یک نقطه جغرافیایی تهران به نقطه دیگری که در آن آشوب و اغتشاش بود، رفتند و ساعت هشت شب خیابانی زیر پل را مسدود کردند. ستارخان و موانع و اختلال در جاده ها ترافیک سنگینی ایجاد می کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این فرد با وجود توجه و اخطار ماموران با سلاح سرد به آنها تعرض و یکی از ماموران پلیس را مورد ضرب و شتم قرار داد و مجروح کرد و شرایط بسیار نامناسبی را در این محل ایجاد کرد و باعث تشدید نابسامانی شد.

ستایشی تصریح کرد: پس از متواری شدن همراهش، وی نیز از محل متواری شد و پس از دستگیری، سیر مراحل قانونی برای وی آغاز می شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ابتدا تحقیقات مقدماتی و اقدامات مقدماتی توسط بازپرس انجام می شود و اقدامات اولیه در پرونده حاکی از اعترافات صریح متهم به اقدامات خود است و وی تمامی شرایط را بیان می کند.

وی افزود: در نهایت پس از انجام تحقیقات مقدماتی، قرار بازداشت موقت صادر و برای مراحل بعدی معرفی و زندان معرفی می شود و پس از گذشت مدت زمان قابل قبولی که حاکی از روند تحقیقات باشد و دلالت بر سرعت داشته باشد، با دستور شروع و رسیدگی و دادسرای عمومی با تنظیم کیفرخواست به دادگاه صالح مراجعه می کند و با توجه به فراوانی اتهامات وی، دادگاه انقلاب کیفرخواست صادر می کند و طبق قانون با توجه به صلاحیت قاضی بازپرس پرونده در دادگاه رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مرحله اول جلسه حضور وکیل وی مطرح شد چرا که این فرد درخواست تعیین وکیل برای وی کرده بود و با وجود اینکه دادگاه جلسه را از سر گرفت، متعاقباً به دلیل انجام ندادن وکیل وی مراحل دفاعیات ادامه دارد و تا آخرین مرحله دادرسی دارای وکیل و حق دفاع بوده است.

ستایشی تصریح کرد: وی در این جلسه حضور یافت و در مراحل مختلف به تشریح نکات پرداخت و گفت که اقدامات و نیات خود چیست و با استفاده از سلاح سرد و مجروح نمودن محیط بانان و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم شرایط را به وجود آورد. معیارهای قانونی اقدامات آنها به عنوان موارد جنگ شناخته می شود.

وی افزود: پس از صدور حکم و محکومیت وی به اعدام با فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، پس از سپری شدن مدت مقرر و تحقیقات لازم و بررسی نکات جامع پرونده، رای وی تایید خواهد شد. و طبق مقررات اجرا می شود.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: کلیه مراحلی که اصول و آیین دادرسی تلقی می شود و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد از جمله صلاحیت دادگاه، حضور در جلسه، حق دفاع، حق رسیدگی به دلایل، تجدیدنظرخواهی در این مورد .

ستایشی افزود: در مرحله محاکمه پرونده در دادگاه انقلاب و مرحله تجدیدنظر در دیوان عالی کشور، با حضور قضات، همه جوانب و زوایای پرونده بررسی شد و آنچه مشخص شد، منطبق بودن اقدامات وی با محاربه و وی بود. طبق قانون مجازات اسلامی محکوم شد

وی در خصوص اینکه آیا اقدامات محسن شکاری مصداق محارب بوده و چرا برای وی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به روایات متعددی که وجود دارد، دلیل موازین شرعی به ویژه آیه 33 سوره مبارکه مائده چیست. و آنچه در کتاب الشیعه – به عنوان یکی از کتابهایی که در موازین شرع به آن تمسک می کنیم – آمده است، شرایط محاریبه به روشنی بیان شده و نظرات فقها و مراجع به روشنی بیان شده است.

ستایشی در خصوص ماده 279 قانون مجازات اسلامی تصریح کرد: محاربه از ریشه حرب به معنای جنگیدن گرفته شده است و در قانون مجازات اسلامی محاربه و مفاسد زمین در دو قسمت جداگانه توضیح داده شده است و واقعی است. اسلحه چه سرد و چه گرم ; مصادیق این سلاح ها در مفاد تبصره الحاقی ماده 651 قانون مجازات اسلامی مبحث تعزیرات بیان شده است که منظور از کدام نوع سلاح است. سلاح مورد استفاده شخص (محسن شکاری) در اسلحه های ذکر شده قرار دارد.

وی گفت: هر کس اعم از زن و مرد، مسلمان یا غیر مسلمان که به قصد تخریب جان، مال یا ناموس یا ارعاب مردم، مرتکب اعمال و ایجاد بلاتکلیفی شود، مصداق محرم است و دقیقاً در موضوع مورد بحث. این موارد و اقدامات فرد مشخص می شود.هدف مطابق با موازین قانونی می باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به اینکه چرا محسن شکاری اشد مجازات را دریافت کرد، افزود: با توجه به شرایطی که وجود دارد و شرع مقدس شرایط را تبیین کرده و در این مورد اقدامات وی شناسایی و با توجه به شرایط، وی را به عنوان فردی معرفی کردند. جنگجو.”

وی در پاسخ به این سوال که چرا حکم صادره برای محسن شکاری با عامل حادثه شاهچراغ یکی دانسته شده و آیا این موارد مطابق با اصول تناسب جرم و مجازات بوده است، گفت: فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برای مجازات تعیین شده، جنبه کیفری دارد و وظیفه قاضی این است که همه شرایط را در نظر گرفته و اعمال شخص را با موازین قانونی مطابقت دهد.

ستایشی تصریح کرد: اقدام این مرد (محسن شهری) مصداق محرم است و عمل او با مجازات اعدامی که قاضی با توجه به شرایط و ادله صادر کرده است سازگار است.

وی ادامه داد: پیش از محسن شکاری چهار جاسوس رژیم صهیونیستی اعدام و اعدام شدند. در مواردی که مشمول ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی است حسب مورد یا محارب است یا در حکم محاربه یا مفسده زمینی است که حکم اعدام برای آن صادر شده است.

ستایشی تاکید کرد: طبق قانون کشیدن سلاح برای احراز شرط درگیری کافی است و نباید کشته شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: کسانی که باعث «اختفای افراد» می شوند، مبارزان هستند و نیازی به مجروح شدن در استفاده از سلاح نیست و استفاده از سلاح به تنهایی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرم کافی است.

ستایشی تاکید کرد: کسانی که در مقام تبیین هستند دقت بیشتری داشته باشند. برای کسانی که قانون را به گونه ای دیگر تفسیر می کنند قابل قبول نیست زیرا در نظام کیفری باید بسیار مراقب مسائل بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادامه و تداوم اغتشاشات و سلب امنیت عمومی مردم با تداوم سناریوهای رسانه های بیگانه منجر به انحراف افکار عمومی می شود و این موضوع با زیر سوال بردن قانون و نهادهای قانونی و بی اعتباری اصل قانون موجب جسارت مردم می شود. آنها به دنبال مداخله خارجی در کشور هستند.

ستایشی با تاکید بر اینکه زیر سوال بردن عملکرد قوه قضائیه ظلم به قانون است، افزود: باید مراقب باشیم که حقی را زیر پا نگذاریم و با حمایت از تروریست های خیابانی به مردم و قانون و 200 کشته در این حوادث ظلم نکنیم. زیرا مردم و شرع اجازه مماشات را نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید