همه دستاوردهای هسته حفظ می شود/ فعلا توافق برجام را اعلام نمی کنیم


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815075

حاتب زاده با اعلام اینکه همه دستاوردهای هسته ای حفظ می شود، گفت: ما در حال حاضر توافقی را اعلام نمی کنیم، اگر بودیم اعلام می کردیم، بنابراین آنچه ما را هدایت می کند منافع ملت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه شب گذشته در اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل مشهد گفت: تیم مذاکره کننده در وین دستور کار مشخصی دارد. این تیم نتیجه جدیدی نخواهد نوشت. نمی شود درباره برجام صحبت کرد و بعد گفت که این تیم باید بر اساس حرف من برجام را اصلاح کند.

وی افزود: برجام با همه مختصاتش یک بار نوشته، امضا و مهر شد. انتقاداتی از او شنیده ایم و نقاط قوتش را شنیده ایم. واقعیت این است که دکتر باقری برجام جدیدی نخواهد نوشت. دکتر باقری و تیمش آنجا هستند تا مطمئن شوند که اگر آمریکا می خواهد به برجام بازگردد، این بار به راهی برمی گردند که سود موعود، وعده داده شده یا مکتوب در برجام حاصل می شود. در غیر این صورت آمریکا به راحتی می تواند به برجام بازگردد. این دستور کار تیم است. هر شغل و مذاکره ای نظم دارد و موفقیت با ترتیب مذاکره سنجیده می شود.

حاتب زاده گفت: اگر هیئت جمهوری اسلامی ایران در وین باید از خطوط قرمز عبور می کرد ماه ها پیش به نتیجه می رسیدیم. این در حالی است که وزارت امور خارجه در حال انجام مذاکرات است و مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی در حال انجام است. رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است. اعضای آن 5 نفر از اعضای دولت و 5 نفر از اعضای آن به انتخاب ولی فقیه هستند. بنابراین کار آنقدرها هم پیچیده نیست.

ما در حال حاضر توافقی را اعلام نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تیم مذاکره کننده منافع یک ملت روز و شب ندارد. قول می دهم آنچه تاکنون رخ داده احترام حداکثری به حقوق و مصالح ملت است.

وی گفت: مذاکرات متوقف شده است. او آهی کشید. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درخواست توقف کرد. قبل از آن چند استراحت داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبود.

حاتب زاده گفت: در حال حاضر اعلام توافق نمی کنیم. اگر بودیم اعلام می کردیم. بر کسی پوشیده نیست که روسیه اخیراً درخواست جدیدی ارائه کرده است. هر کشوری می تواند درخواست دهد. همه این درخواست ها توسط کمیته مشترکی در وین بررسی می شود. آنچه ما را هدایت می کند، منافع ملت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما به نفع ملت عمل می کنیم. اگر برای معدود مشکلاتی که بین ما و آمریکا باقی مانده به راه حلی برسیم، صحنه کاملاً متفاوت خواهد بود. اما در حال حاضر حداقل در یکی دو موضوع بسیار کلیدی قرار نداریم.

منافع اقتصادی مردم ایران باید رعایت شود

حاتب زاده افزود: عمده مسائلی که بین ما و آمریکا مطرح می شود، جنسیت است که باید به نفع اقتصادی مردم ایران احترام گذاشت. یعنی گفتیم همه تحریم هایی که مانع سود اقتصادی ایران می شود باید برداشته شود. بحث این است که در تعریف همه اینها ما یک چیز می گوییم و آنها چیز دیگری می گویند. ما می گوییم تمام زنجیره اقتصاد ایران که تحریم شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، فلزات گرانبها، بیمه، کشتیرانی، هوانوردی، دریانوردی، راه آهن و … ما برای به دست آوردن همه اینها مذاکره کردیم.

وی گفت: آمریکایی ها گفتند ما سه لیست سبز، زرد و قرمز داریم. لیست سبز قابل قبول است. این لیست به بیشتر افراد اشاره دارد. ما در حال بحث در مورد لیست زرد هستیم. اما ما اصلاً در مورد لیست قرمز مذاکره نمی کنیم. مثل مسائل موشکی و حقوق بشری در منطقه و این نوع مسائل غیرهسته ای. تمام مذاکرات در این بعد این بود که بگوییم ما این لیست قرمز را قبول نداریم و نمی شناسیم. علاوه بر این، مذاکرات ما به صورت غیرمستقیم انجام شده است.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره بازرسی گفت: موضوع بازرسی این است که وقتی آمریکایی ها می گویند تحریم ها برداشته شده، در عمل هم اتفاق می افتد. این یک چک شبانه روزی دارد. اکنون در زمانی هستیم که مشکلات ما در این زمینه تقریباً حل شده است.

یکی از مهمترین ابعاد، امنیت هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در زمینه اخذ ضمانت نامه، این مرحله بعدی است که همچنان در حال دادن و دریافت آن هستیم و این یکی از موضوعات جدی بود که کم و بیش بین خود رد و بدل شده است. . او گفت: “بحث گسترده ای در مورد نحوه درخواست و محل درخواست اول وجود داشت. اما یکی از مهمترین ابعاد پادمان های هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما است. ما گفتیم که خیلی متحمل شدیم. سانتریفیوژهای ما توسط اسرائیلی ها خراب شد. و نابود کردند و آی آر 6 را آوردیم گفتند همه چیز باید خراب شود ما گفتیم این کار را نمی کنیم ماه هاست که داریم مذاکره می کنیم.

تمام دستاوردهای هسته ای حفظ می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تمام دستاوردهای هسته ای حفظ می شود. ما تضمین بالایی در برجام حفظ می کنیم و این عقب نشینی سریع برنامه هسته ای ایران است. قبول نکردند. گفتیم بزرگترین تضمینی که از شما می گیریم این است که برنامه هسته ای را به گونه ای متوقف می کنیم یا کاهش می دهیم که اگر یک بار دیگر قبول کنیم که به توافق برسیم، اگر ترامپ دوباره پیدا شود و بایدن بخواهد کاری انجام دهد. ، ما می توانیم هر آنچه امروز داریم را در کمترین زمان ممکن بازیابی کنیم. همه اینها نه پنهان است و نه پنهان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید