شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل برای برنامه هسته ای ایران چه معنایی دارد؟

شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل برای برنامه هسته ای ایران چه معنایی دارد؟

روز جدید : به نظر می رسد شکاف بین مواضع آمریکا و اسرائیل در حال افزایش است. ناظران ایرانی از دولت بایدن خواسته اند تا نگرانی های جدی تری در مورد امنیت اسرائیل داشته باشد.

عربستان سعودی در گزارشی درباره افزایش شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد ایران گزارش داد: «مذاکرات برای احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌تواند به لغو تحریم‌های سخت علیه تهران در ازای تضمین تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم منجر شود». برنامه هسته ای و مذاکرات وین تأخیر و موانع اصولاً توسط دولت اصلی، حملات اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه و لفاظی های نظامی و نظامی فزاینده مقامات تل آویو علیه ایران، موفقیت مذاکرات هسته ای را زیر سؤال می برد.

وزیر امور خارجه فرانسه اخیراً گفت که نگران است ایران بخواهد مذاکرات را تمدید کند و به بازی با زمان ادامه دهد. دیوید بارنیا، رئیس موساد نیز گفت اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

برخلاف بایدن، که قصد دارد در سال 2015 به دولت اوباما بازگردد، اسرائیل متقاعد نشده است که احیای شورای امنیت سازمان ملل توانایی ایران را برای کاهش نفوذ خود در خاورمیانه محدود کند. در عوض، اسرائیل خواهان بازدارندگی قوی تری علیه ایران است.

ناامیدی اسرائیل از موضع دولت بایدن در هفته های اخیر افزایش یافته است. مقامات اسرائیلی نگران هستند که تیم مذاکره کننده تحریم های هسته ای و تروریستی علیه ایران را لغو کند و میلیاردها دلار در ازای حداقل تضمین ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران در اختیار ایران قرار دهد. چنین توافقی برای سایر کشورهای منطقه مشکل ساز خواهد شد. به نظر می رسد مقامات نظامی اسرائیل و آمریکا معتقدند که برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران به یک تهدید نظامی معتبر نیاز است. با این حال، آنها با مقامات سیاسی بایدن در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و کالین کول، سومین فرمانده پنتاگون، که معتقدند صلح و آشتی با ایران بهترین راه پیش رو است، درگیر شدند.

بسیاری از مقامات اسرائیلی به طرز باورنکردنی از خصومت واشنگتن با سیاست اسرائیل ناامید هستند.

«یکی از اختلافات بین اسرائیل و ایالات متحده در مورد دیدگاه های متفاوت بنت و بایدن در مورد پذیرش «آستانه» برای ظرفیت هسته ای ایران است. به نظر می رسد کاخ سفید آماده مقاومت در برابر این وضعیت است، یعنی اینکه ایران دانش و ظرفیت غنی سازی اورانیوم را بدون دستیابی به سلاح هسته ای دارد، در حالی که اسرائیلی ها معتقدند چنین وضعیتی آستانه خطرناک و جدی خواهد بود.

در پشت صحنه، به نظر می رسد که اختلافات بین دولت بایدن و تیم مذاکره کننده ایران با اسرائیل در حال افزایش است. اسرائیل به آمریکا پیشنهاد داده است که در صورت عبور ایران از «خط قرمز»، با همکاری اسرائیل دست به اقدام نظامی بزند. اسرائیلی ها می گویند که هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد. همچنین بین بایدن و تیم امنیت ملی بنت بر سر این خط قرمز و اینکه کجا کشیده شده است اختلاف نظر وجود دارد. عدم دستیابی به یک موضع مشترک می تواند منجر به اقدام یکجانبه اسرائیل علیه زیرساخت های هسته ای ایران شود. این شکاف بیشتر از همیشه به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید