سفر سالیوان به تل آویو; چرا تل آویو از توافق هسته ای می ترسد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به فلسطین اشغالی و دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بررسی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه ها و انتظارات متفاوتی وجود داشت. زیرا زمان این سفر بسیار مهم است. دلیل این امر افزایش تهدیدات متقابل تهران و تل آویو و همچنین برگزاری رزمایش پیامبر اعظم هفدهم است.

شرخبیل الغریب، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی، یادداشتی را در پایگاه خبری المیادین درباره حجم سفر سالیوان به تل آویو منتشر کرد و نوشت: سالیوان کسی بود که پیشنهاد بازگشت آمریکا به توافق هسته ای را داد. سفر او به منطقه همچنین در بحبوحه اختلافات آشکار واشنگتن و تل آویو بر سر برنامه هسته ای ایران انجام شد. سالیوان تاکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته ای یک اشتباه استراتژیک بود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشتاق دستیابی به توافق بود.

سالیوان با بیان اینکه آمریکا با وجود مشکلات آماده ادامه مذاکرات در وین است، گفت: موثرترین راه حل دیپلماتیک است. با این حال رژیم صهیونیستی معتقد است که جامعه جهانی باید دست به دست هم داده و ایران را مجبور به کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود کند. بنابراین رژیم توجه ویژه ای به سفر سالیوان برای تغییر موضع مذاکره واشنگتن داشت.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که اهمیت سفر سالیوان به تل‌آویو، همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات در وین را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد: پیام آمریکا به اسرائیل در مورد موضوع هسته‌ای ایران این است که دولت بایدن بر مذاکره اصرار دارد. از سرگیری توافق با ایران دولت کنونی آمریکا اصرار دارد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اقدامی احمقانه از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است و مراکز تصمیم‌گیری در تل‌آویو دیگر در مذاکرات دخالت ندارند، بلکه دولت آمریکا در این مذاکرات شرکت دارند. ایالات متحده سیاست خود را بر اساس تعیین اولویت ها و منافع خود استوار می کند.

بر اساس این گزارش، این سفر تنها برای رساندن پیامی اطمینان بخش درباره محتوای توافق پیش رو است. در حالی که رژیم صهیونیستی با هرگونه توافق مخالف است و می خواهد تحریم های اقتصادی علیه ایران حفظ شود تا تهران نتواند به پیشرفت های نظامی خود ادامه دهد و برنامه هسته ای اش متوقف شود. سفر سالیوان به منطقه به این دلیل است که واشنگتن و کشورهای غربی دریافته اند که بازگشت به توافق کمترین هزینه را برای آنها دارد.

المیادین در ادامه نوشت: تحریکات مستمر صهیونیست ها علیه ایران تنها برای ایجاد نگرانی در مورد پروژه هسته ای ایران نبوده، بلکه نگرانی اصلی آنها، پهپادهای ایرانی و متحدانش در محور مقاومت است. یعنی تا زمانی که آمریکا مانند دوره ترامپ، دیگر منافع اسرائیل را بر منافع آمریکا ترجیح ندهد. چرا که موارد مهم تری مانند قضیه شرق آسیا و چین و قضیه اوکراین وجود دارد.

به گزارش این شبکه، رژیم صهیونیستی سیاست تحریف را در پیش گرفته و در حال حاضر در مواجهه با رویدادهای بین المللی و مذاکرات هسته ای در یک بحران بزرگ به سر می برد. همین مشکل باعث شده که او نتواند در منطقه نقش آفرینی کند چرا که قبلا و بدون چراغ سبز آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد. البته درگیری شدیدی بین ایران و صهیونیست ها در جنگ سایبری وجود دارد که بسیار ارزانتر از کودتای نظامی است.

بر اساس این گزارش، بزرگترین ترس صهیونیست ها در مذاکرات، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران است که منجر به آزادسازی ظرفیت های مالی و اقتصادی و همچنین توسعه مستمر توانمندی های صنعتی و نظامی این کشور می شود. موضوعی که رژیم صهیونیستی آن را تهدیدی برای آینده خود می داند. این کشور نمی‌خواهد مذاکرات به راحتی پایان یابد و توافق دوباره حاصل شود و بدین ترتیب دست ایران باز شود، نفوذ منطقه‌ای آن افزایش یابد و در نتیجه به برنامه خود برای توسعه موشک‌های بالستیک و پهپادها ادامه دهد.

این گزارش می‌گوید صهیونیست‌ها ممکن است ابتدا بتوانند به ایران حمله کنند، اما پس از آن نمی‌توانند محل درگیری را کنترل کنند و با عواقب جدی مواجه خواهند شد. زیرا ایران تسلیم تهدیدی نمی شود که آن را تهدید می کند و ممکن است انتخاب های دشواری داشته باشد که تل آویو و منطقه نتوانند آن ها را تحمل کنند.

نگارنده در پایان این گزارش خاطرنشان می کند که باید از جنگ اخیر مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی به عنوان بی پناه در برابر موشک های صهیونیست یاد کرد. بنابراین حتی اگر رژیم صهیونیستی دست به چنین حمله ای بزند، پروژه هسته ای ایران نابود نخواهد شد. پس اگر ایران چند برابر مقاومت فلسطین و ابرقدرت بخواهد حمله کند، صهیونیست ها چگونه می توانند مقاومت کنند؟

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید