سالیوان: توافق هسته ای ایران اولویت ما نیست

سالیوان: توافق هسته ای ایران اولویت ما نیست

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه به افزایش جنایات جنگی در اوکراین کمک می کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با تکرار این ادعا که ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه فرستاده است، به خبرنگاران گفت: از سلاح های آنها برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین و فرو بردن شهرها در سرما و تاریکی استفاده می شود و از نظر ما، ، ایران را در موقعیتی قرار می دهد که می گوید به طور بالقوه می تواند به افزایش جنایات جنگی گسترده کمک کند.

وی همچنین گفت در سفر به سرزمین های اشغالی درباره تهدیدات احتمالی ایران با دولت جدید اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد: توافق هسته ای ایران در حال حاضر اولویت دولت آمریکا نیست و دیپلماسی نیز بهترین راه برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

ادعای آمریکا مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین در حالی مطرح می‌شود که ناصر خانانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی اخیر خود گفت: «ایران همیشه سعی کرده از روابط و توانایی‌های خود برای کمک به هر دو طرف استفاده کند. کشور باید از آن برای دستیابی به راه حل سیاسی برای حل بحران استفاده کند و در این زمینه اعلام آمادگی کرده و تلاش می کند. ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران. ما این ادعاها را با انگیزه سیاسی و برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می دانیم.

در ادامه حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود در خصوص ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ضمن رد قاطعانه این ادعا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه این موضوع را دارد. یک جنگ تحمیلی هشت ساله پشت آن است و به همین دلیل مخالف جنگ در اوکراین، یمن و غیره است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما با روسیه روابط خوبی داریم و در گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرف‌های درگیر، توقف جنگ است. و پایان آوارگی مردم..

دیدگاهتان را بنویسید