اگر برجام احیا نشود گام بعدی ایران چه خواهد بود؟

اگر برجام احیا نشود گام بعدی ایران چه خواهد بود؟

روز جدید دور هشتم مذاکرات در وین پس از سه روز وقفه در روز دوشنبه هفته جاری از سر گرفته می شود، اما سوال اینجاست که در صورت احیا نشدن برجام، گام بعدی ایران چه خواهد بود.

هشتمین دور مذاکرات احیای برجام از دوشنبه گذشته در وین آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت. از سرگیری این دور از مذاکرات با محوریت لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، قرار است به دلیل تعطیلات پایان سال پس از سه روز وقفه در روز دوشنبه هفته جاری ادامه یابد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز جمعه (10 ژانویه) در توئیتی نوشت: یکی در مذاکرات و دیگری در ارزیابی های کلی از وضعیت پیرامون مذاکرات وین. این ارزیابی ها در حال حاضر برای اولین بار از ژوئن شامل عناصر مثبت است. این بدان معناست که مذاکره کنندگان واقعاً پیشرفت کرده اند.

در این نشست که با حضور هیات های ایرانی، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات بررسی و برای ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر شد. مذاکره کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در دور قبل، بر لزوم رفع تحریم ها و ارائه ضمانت های عینی و کافی از طرف مقابل و راستی آزمایی این اقدامات تاکید کرد و گفت: هیئت ایرانی آماده اقدامات جدی است. تعامل و گفتگوهای اولیه تمام شد.

پیش از این علی باقری رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان در وین از روند هشتمین دور مذاکرات طی روزهای گذشته قدردانی کرد. باقری در سخنانی روز پنج‌شنبه (۹ دی) به خبرنگاران گفت که مکاتباتی بین دو کشور برای لغو تحریم‌ها صورت گرفته و پیشرفت‌های نسبتا خوبی در چند روز گذشته حاصل شده است.

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تهران و واشنگتن برای دستیابی به توافق جدی هستند، اما برای حداقل امتیازات و حداکثر منافع تلاش می کنند، اما به نظر می رسد دولت فعلی برخلاف دولت قبلی است. ایران تمام تخم های خود را در سبد نگذاشته و تمام سیاست خارجی خود را معطوف به توافق با غرب نکرده است، اما برخلاف آمریکا، با توجه به موقعیت خود و کاهش محبوبیت بایدن در درون آنها، به دنبال دستاورد است و به هیچ وجه نمی تواند. روند فعلی برنامه هسته ای ایران را بپذیرید.

همچنین کیومرث یزدان پناه، دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که با وجود همه فراز و نشیب ها و چالش ها، احیای برجام ممکن است در زمستان به پایان برسد و برداشت آن باشد. به گونه ای توافق کنید که همه به حداکثر رضایت برسند. در نتیجه دریافت این اسناد جدید، گامی اساسی برداشته می شود، یعنی خروج مذاکرات از بن بست فعلی.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران می گوید اکنون نگاه مثبتی به احیای برجام وجود دارد و حتی مقامات عربی که پیش از این تلاش می کردند فشارهای بیشتر آمریکا و اروپا بر ایران را تحریک کنند، اخیرا از توافق و احیای برجام استقبال کردند. آنها چشم اندازهای امیدوارکننده ای برای مذاکرات نشان می دهند. دور جدید مذاکرات می تواند اثرات مثبت یا منفی زیادی بر تصمیم گیری ها و تصمیم گیری ها داشته باشد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، اخیرا گفته است که اگر طرف های برجام نتوانند برجام را احیا کنند و تحریم های آمریکا علیه تهران لغو نشود، ایران اورانیوم را بیش از 60 درصد غنی نمی کند. چه اتفاقی می افتد؟

تقوی نیا، تحلیلگر سیاسی نیز می گوید: آمریکا نباید به ایران برسد، جامعه و اقتصاد این کشور تحمل مبارزه با ایران را ندارد و تحریم های حداکثری علیه ایران نتوانسته به اهداف خود برسد و اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا انجام شده است. نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و از شتاب آن بکاهد، از این رو به هر طریق ممکن تلاش می کند ایران را برای بازگشت به برجام مجاب کند.

به گفته تقوی نیا، برای ایران مهم نیست که برجام احیا شود یا نه، اما برای ما مهم این است که تحریم ها در هر مقطعی لغو شود، اما در صورت شکست برجام، برنامه هسته ای ایران بیش از گذشته فعال می شود. و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی محدودتر خواهد شد و ایران به طور همزمان برنامه موشکی و فضایی خود را توسعه خواهد داد، غنی سازی خود را تا 60 درصد تسریع خواهد کرد و مدارهای سانتریفیوژ بیشتری را فعال خواهد کرد. آمریکا آماده امتیاز دادن به ایران است و مقاومت کشور نتیجه می دهد و آمریکا شکست می خورد.

تقوی نیا با بیان اینکه غرب تمام تحریم های ممکن را اعمال کرده است و هیچ برنده ای وجود ندارد، گفت: اگر مذاکرات برجام شکست بخورد، هیچ اتفاقی نمی افتد، جنگی رخ نمی دهد و تحریم دیگری اعمال نمی شود. ; بنابراین شاید تنها راه تسلیم شدن به خواسته های ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید