اگر برجام احیا شود، FATF تصویب خواهد شد

اگر برجام احیا شود، FATF تصویب خواهد شد

روز جدید تورم در ایران اکنون در نقطه خطرناکی قرار دارد و نگه داشتن نرخ تورم بالای چهل درصد در حال رخ دادن است، در حالی که مهار تورم یکی از مهمترین شعارهای دولت است و اکنون نبود آمار تورم یکی از مهمترین مشکلات تلقی می شود. در فضای سیاسی و اقتصادی ایران به مناظره مجازی بین مقامات فعلی دولت و همتی، رئیس سابق بانک مرکزی منجر شد.

احسان خاندوزی و معاونانش معتقد بودند که تورم را 20 درصد کاهش داده اند و وزیر اقتصاد و دارایی این کاهش را دستاوردی برای دولت عنوان کرد.همتی البته در واکنش به این اتفاق تاکید کرد: ناگهان متوجه شدند که این کاهش را یک دستاورد برای دولت دانسته اند. کاهش 20 درصدی تورم به دروغ می گویند سه سال پیش همت آمار تورم را منتشر نکرد! برای اطلاع شما من پانزده ماه است که به بانک مرکزی مراجعه نکرده ام. آیا تا به حال خوابیده اید آیا مرکز آمار پایه نبود؟ من میفهمم. باید آمار انجام بدی آیا مردم با شما در مورد تورم موافق هستند؟

کاهش تورم در اولویت است

اما وزیر اقتصاد و دارایی اولویت دولت را محدود کردن تورم اعلام کرد. اما کارشناسان معتقدند سیاست دولت هیچ نشانه ای از مهار تورم را نشان نداده و اکنون تغییرات بنزین به عاملی برای افزایش انتظارات تورمی تبدیل شده است.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی درباره چشم انداز تورم در اقتصاد ایران گفت: ما در وضعیت اضطراب تورمی قرار داریم و کاهش تورم نیازمند سیاست های سختگیرانه اصلاحات و انضباط مالی است. در چنین شرایطی، حتی اگر فرض کنیم که توافق پایان یافته است; بعید است امسال بتوانیم تورم را به زیر چهل درصد برسانیم.

این کارشناس اقتصادی و مالی تصریح کرد: در صورت اجرای برجام می تواند رشد اقتصادی را افزایش داده و فرصت جذب نقدینگی را فراهم کند. اما اقتصاد ایران نیازمند سرمایه خارجی است و نباید از این موضوع غافل شد. وی گفت: این تغییرات تورم را زیر این رقم نگه می دارد اما نمی توان به سادگی آن را کاهش داد.

وی به ریسک های اصلی در اقتصاد ایران اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه ترس از بازگشت تحریم ها وجود دارد و این امر ریسک سرمایه گذاری در ایران را افزایش می دهد.مولوی در ادامه در توضیح این موضوع گفت: روند تشکیل سرمایه ثابت از سال 2013 یک روند رو به کاهش است و این روند به طور ناگهانی مثبت نمی شود. خطر بازگشت تحریم به دو سال آینده و تعیین نتیجه انتخابات آمریکا وجود دارد؛ زیرا بازگشت جمهوری خواهان در آمریکا باعث خواهد شد. خطری برای ایران باشد.

وی گفت: با وجود این ضربه به اقتصاد ایران، به نظر نمی رسد احیای برجام بتواند به رشد اقتصادی پایدار در ایران منجر شود. پیمان مولوی گفت: مطمئن باشید اگر برجام به نتیجه برسد، FATF نیز چند روز بعد به نتیجه می رسد. بنابراین، در صورت از سرگیری برجام، عدم وجود FATF تهدیدی برای تجارت و سرمایه گذاری در کشور نخواهد بود.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید