اولیانوف: هنوز فرصتی برای ازسرگیری توافق هسته ای وجود دارد

اولیانوف: هنوز فرصتی برای ازسرگیری توافق هسته ای وجود دارد

روز جدید نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در توییتر خود با بیان اینکه تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیری بر طولانی شدن مذاکرات در وین نخواهد داشت، افزود: هنوز فرصتی برای احیای هسته ای وجود دارد. معامله.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل در وین در صفحه توئیتر خود درباره وقفه یک ماهه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای نوشت: امروز چهارمین ماه مذاکرات در وین درباره برجام آغاز می شود. در وین خیلی وقته.

علیرغم تصویب قطعنامه محکومیت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آمریکا و کشورهای اروپایی در جریان مذاکرات در وین ارائه شد، وی در بیانیه دیگری درباره امکان تمدید توافق نامه نوشت: فرصت ها همیشه وجود دارد. . . هنوز زود است که بگوییم قرارداد منقضی شده است. [مذاکرات درباره توافق] او در بن بست قرار دارد که احتمالا پس از تصویب قطعنامه های نسنجیده و غیر سازنده علیه ایران در شورای حکام تا مدتی ادامه خواهد داشت.

اظهارات اولیانوف در مورد مذاکرات وین زمانی بیان شد که مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران در آوریل 2021، اندکی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده پس از یک سری رویدادهای بین المللی اخیر از جمله حمله آغاز شد. اوکراین روسیه و مناقشه تهران و واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در حال حاضر متوقف شده است.

اولیانوف به تأثیر قطعنامه تصویب شده توسط شورای حکام آژانس در از سرگیری مذاکرات در وین پس از پیش نویس قطعنامه بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده علیه ایران که سه شنبه گذشته به شورای حکام آژانس ارائه شد، اشاره کرد.

چند روز پیش رویترز گزارش داد که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ای را برای ارائه در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه کرده اند و از ایران می خواهند که فورا به سؤالات مربوط به پادمان های آژانس پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، پیش نویس قطعنامه از ایران می خواهد به سؤالات باقی مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته ای پاسخ دهد.

در پیش‌نویس قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد در اسرع وقت به تعهدات قانونی خود عمل کند و به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر در شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل احتیاطی باقی‌مانده، به سرعت عمل کند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از تصویب این قطعنامه در صفحه توئیتر خود نوشت: آنها دیدگاه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند. بانیان این قطعنامه مسئول مستقیم عواقب آن هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

با این حال، نماینده آمریکا در نشست هیات مدیره چهارشنبه گذشته در بیانیه ای گفت: ما به دنبال توضیحات موثق ایران در مورد ذرات اورانیوم در سایت های اعلام نشده هستیم تا بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.

وی گفت که واشنگتن به همراه شرکای اروپایی خود قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام ارائه کرده اند تا اقدامات فوری برای انجام تعهدات قانونی خود در قبال مرجع نظارتی هسته ای سازمان ملل انجام دهد.

این نماینده در ادامه گفت: تروئیکای آمریکایی و اروپایی برای مقابله با اهداف سیاسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام ارائه نکرده‌اند و آمریکا به دنبال تشدید تنش نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بیانیه اخیر خود درباره تعلیق مذاکرات در وین گفت: ما در دولت جدید مصمم هستیم به یک توافق خوب، قوی و پایدار در این زمینه برسیم، توافقی که دارای خطوط قرمز است. و به کرامت مردم ما احترام می گذارد.

وی ادامه داد: در حدود 50 روز گذشته وقفه هایی در مذاکرات وجود داشت، زیرا آمریکایی ها علاقه زیادی به مذاکرات داشتند، بنابراین با میانجیگری و هماهنگی نماینده موافقت کردیم که مذاکرات را متوقف کنیم و در مذاکرات میانجیگری کنیم. وی گفت: ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم از طریق تبادل پیام و پیجر با آمریکا ادامه دهد؛ چرا آمریکا؟ و ایالات متحده

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: البته در تمام این مدت طرف آمریکایی به جای اینکه به نتیجه توافق نگاه کند، به موضوع دیگری روی آورد و آن اصرار و جفای مکرر طرف آمریکایی برای مذاکره مستقیم با آمریکا بود. جمهوری اسلامی ایران».

وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در مذاکرات مستقیم با آمریکا در تمام جمع بندی های هفت هشت ماهه اخیر، اگر این مذاکرات به نفع ملت و مطابق با منافع و خطوط و عزت ملی باشد. از سیستم، باد. اما وقتی با فشارهای زیادی از طرف آمریکایی مواجه شدیم، به آنها گفتیم که اگر حسن نیت دارید، قبل از هر مذاکره ابعادی از آن حسن نیت را نشان دهید. باید بدانیم آیا واقعاً تفاوتی بین سیاست های بایدن و ترامپ وجود دارد یا خیر!

امیر عبداللهیان گفت: آنچه در هشت ماه گذشته تاکنون شاهد آن بوده ایم، فشار حداکثری تحریم های ترامپ بوده که عوامل اصلی آن همچنان ادامه دارد. تحریم ها هر دو تا سه هفته یکبار علیه افراد و شرکت های ایرانی و غیر ایرانی مرتبط با ایران ادامه یافت. آخرین باری که در مونیخ به من گفتند مقامات ارشد آمریکا آماده گفتگو با شما هستند، پاسخ دادم که برای اثبات حسن نیت خود ابتدا باید پول بلوکه شده ایران را آزاد کنید. و این به دلیل نیازی است که در افکار عمومی آمریکا وجود دارد. اما حذف تحریم های سرکوبگرانه برای ما مهم است. اما اگر آمریکا نشان می‌داد که آمریکای امروز با آمریکای دیروز متفاوت است، شاید تصمیم دیگری در این زمینه گرفته می‌شد، اما تغییر عملی ندیدیم.

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی در اقدامی کاملا غیرمنطقی در تبادل پیام بین آمریکا و ایران، پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران پیشنهاد کرده اند. البته غرب به دلیل بحران اوکراین به انرژی نیاز دارد و تقاضا برای افزایش صادرات جهانی نفت و گاز وجود دارد و ما این را می دانیم. اما در حالی که پیام هایی بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و بخشی از وزارت خارجه رد و بدل می شد، با قطعنامه ای از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی مواجه شدیم که فشار جدیدی را بر ما وارد می کند. .

وی گفت: اما منافع مردم ایران برای ما مهم است. ما از میز مذاکره فرار نمی‌کنیم و از خطوط قرمزی که به ضرر کشور و ملت است عبور نمی‌کنیم، بلکه از خطوط قرمز برای حداکثر کردن منافع عبور می‌کنیم.

امیر عبداللهیان درباره تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران گفت: دو روز پیش به طرف مقابل پیام دادیم که وارد مسیری می شوید که فکر می کنید قصد فشار سیاسی بر ایران است. ما این را به آقای بورل و وزرای خارجه سه کشور اروپایی روسیه و چین (که مخالف قطعنامه های چین و روسیه هستند و با ایران همکاری می کنند) روشن کرده ایم. بسته بماند

دیدگاهتان را بنویسید