حل سایر مسائل در وین به اراده طرف آمریکایی بستگی دارد


ساعت: 21:36
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815587

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای عمانی خود گفت: مذاکرات در وین متوقف نشده است و باقری به تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار ادامه خواهد داد. زمان مهم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه پادشاهی عمان امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط دوجانبه و توسعه منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد. از جمله مذاکرات اوکراین و وین.

امیر عبداللهیان در گفت و گوی تلفنی گفت: مذاکرات در وین متوقف نشده است، اما با هماهنگی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا وقفه کوتاهی در مذاکرات ایجاد شد. مذاکره کننده ارشد ایران به تلاش های خود برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه می دهد. حل و فصل مسائل باقیمانده که جزو خطوط قرمز ماست، با اراده طرف آمریکایی و بدون اتلاف وقت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قابل اعتماد و پایدار بسیار جدی است.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری هفتگی درباره مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: در حال حاضر توافقی را اعلام نمی کنیم زیرا هنوز برخی مسائل کلیدی و باز وجود دارد که باید در واشنگتن حل شود.

علی شمهانی، دبیر شورای امنیت ملی امروز (دوشنبه، ۲۳ اسفند) در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: همه ارکان کشور صرف نظر از ساختارهای هدفمند داخلی و خارجی، تنها برای حفظ و ارتقای منافع ملی تلاش می کنند. ما تا زمانی که خواسته های قانونی و منطقی مان برآورده نشود و “توافق قوی” حاصل شود، در مذاکرات در وین باقی خواهیم ماند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان هشتمین دور مذاکرات روز جمعه در وین در توییتی نوشت: «مذاکرات در وین باید به دلیل عوامل خارجی متوقف شود». متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده، به همکاری با تیم خود برای برقراری ارتباط با همه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد.

* عمان به توافق نهایی در وین امیدوار است

وزیر امور خارجه عمان در گفت و گوی تلفنی با قدردانی از روابط مثبت دو کشور، تشریح برخی مسائل دوجانبه و ارزیابی موضع منطقی ایران، گفت: پادشاهی عمان همواره برای حل بحران های مختلف بحث و گفتگو کرده و در مسیر قرار دارد. وی در حال انجام اقداماتی است و امیدوار است که به زودی نتیجه توافقات بین دو کشور نهایی و فعال شود.

بدر بن حمد البوسعیدی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به توافق نهایی در مورد مذاکرات وین، آن را به نفع همه کشورها و منطقه خواند.

وزرای امور خارجه در این گفتگو بر ادامه رایزنی ها در مورد موضوعات مختلف تاکید کردند.

به گزارش فارس، «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه پادشاهی عمان در سفر به تهران در چهارم اسفندماه با حسین امیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. عبداللهیان وی در سفر به دوحه با همتای عمانی خود دیدار کرد. بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در دیدار امیر عبداللهیان با اشاره به منابع و توانمندی های اقتصادی و انسانی ایران بر ارتقای همکاری های دوجانبه و استفاده از فرصت های اقتصادی و منطقه ای منطقه تاکید کرد و رویدادهای بین المللی تلفنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه (۲۱ اسفند) نیز با همتای قطری خود گفت و گوی تلفنی داشت. امیر عبداللهیان در گفت و گوی تلفنی با همتای قطری خود با انتقاد از طرح مسائل جدید آمریکا در مذاکرات، گفت: جمهوری اسلامی ایران سخت تلاش می کند تا به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید